Gå til innhold

Diverse Spørsmål angående FS


Tom Jonny Pettersen

Anbefalte innlegg

Lurer på om det er noen som kunne ha laget ett par "oppskrifter" om hvordan man skal repainte fly og lage paneler? Roald Hansen ga ut en bra oppskrift anngående FMC. Ser at det er mange som lurer på hvilken program som skal brukes og div. Blir litt irritert på disse kryptiske svarene man får når man spør om disse tingene, dere som vet hvordan kan dere ikke gi ut en oppskrift på det ? Det er ikke alle som er en racer i engelsk heller , angående Gmax er det akkurat nå helt kryptisk får meg nå. Eller lage en eget Repaint/panel forum med screenshots muligheter .. Jeg vet at det tar tid med en sånn oppskrift. Men det er sikkert mange som har en kunstner i magen, men ikke helt vet hvordan man skal gjøre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Noen 'oppskrift' har jeg desverre ikke tid til å lage, men kan jo prøve å hjelpe deg igang i hvertfall.

Repaint

For å repainte standardflyene i fs2002 trenger du imagetool.exe som følger med fs2002. Bruk søkefunksjonen på maskinen din (F3 i windows). Disse har (så vidt jeg husker) ett format som heter DXT3, og er ett modifisert bmp (bitmap) format. De inneholder såkalte mipmaps (lavoppøsningsversjoner av bildet i samme fil), og en såkalt alphakanal (brukes til å definere hvor mye 'maling' som vises). Svart alpha=ingen maling (blir da bare krom), hvis alpha=full maling (ingen krom). Konverter (ved hjelp av imagetool) til 32bit format (RGBA), og lagre som targa.

Åpne denne targafilen i Photoshop, GIMP (gratis), eller Paint Shop Pro (Paint duger ikke [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] )

Gjør de forandringene du vil, så lagrer du som 32bit targa igjen. Åpne denne filen i imagetool, skift til DXT3 format, sjekk at alphakanelen fremdeles er der, og generer mipmaps. Lagre filen og flyet skal forhåpentligvis være repaintet.

Som du ser er det svært lett, men en bør tørre å prøve seg fram.

Lage/forandre på paneler.

For å jobbe med paneler brukte jeg CfgEdit v1.4 til FS2000 (Henta aldri ned versjon 1.5). Denne er ikke kompatibel med de nye formatene som FS2002 delvis bruker (gauges som xml-kode i cab filer). Derfor er det notepad [image]images/icons/shocked.gif" border="0[/image] Det første du bør gjøre er å sjekke ut hvordan eksisterende configfiler er bygget opp. Så begynne å forandre på dem (legge til 'glemte' instrumenter), før du prøver å designe helt fra begynnelsen (noe som tar tid, i hvertfall kun med notepad. Selv bruker jeg en prøv og feil metode for plassering av gauges, men tror det skal være mulig å 'beregne' seg fram til nøyaktig hvor den skal stå.

Følgende er nyttige freeware programmer:

Gau2Bmp Trekke ut og sette inn grafikk fra gauges.

Scalemaker Lage skalagrafikk automatisk (sirkulære).

Makepink Skifte nattbelysnings 'flagget' for en gauge.

Merk at selv om du setter på en gauge som f.eks aktiverer propeller de-ice eller standby vacuum pump, så vil ikke denne fungere før det er aktivert i .air fila (ikke alt er tilgjengelig i aircraft.cfg fila). For å jobbe med .air filer trenger du ett program som heter air-ed.

Skal du jobbe med gauger av det nye cab systemet, trenger du ett program som takler cabfiler, som f.eks winace. Da ligger grafikken lett tilgjengelig, og du kan forandre koden 'lett' (det ser i hvertfall lett ut [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] )

Jeg håper dette ikke ble for 'kryptisk'. Det er en del som skal passes på og huskes på hvis en starter med dette, og selv om det er ganske lett og selvforklarende bare en tør prøve, så blir det ganske mye på en gang...

Men noen step-by-step har jeg ikke tid til. Spør konkret hvis du lurer på noe.

Angående eget forum her på fs.no så tror jeg ikke det er nok folk med nok ekspertise (ikke jeg heller) til å dekke behovet. Stikk innom avsim.com eller flightsim.com for slikt, der sitter de virkelige ekspertene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

gauges som xml-kode i cab filer

Mange har blitt lurt til å tro dette, men, selve *.gau filene må, såvidt jeg har skjønt, fortsatt lages i C/C++.

Sitter ikke på en maskin med FS2002 nå, så jeg får ikke verifisert dette, men it makes sense - XML er altfor simpelt til å være brukbart til å lage gauges med.

Morten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greide nå selv å forandre en høydemåler slik at den bare hadde to armer (100 og 1000 fot). Brukte da baronen sitt utgangspunkt. Virker som det er en slags 'autocompile' funksjon innebygget i fs2002.

Hadde jeg bare klart å få den til å fungere separat fra den andre høydemåleren... [image]images/icons/frown.gif" border="0[/image] Flyet jeg (sort of) 'lager' (c172 gammel versjon) har faktisk *to!!* høydemålere og ingen egt/fuel flow [image]images/icons/shocked.gif" border="0[/image] Blir en stund til den er klar da... Nå er det grovtuning av flightmodellen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...