Gå til innhold

Her kunne det gått gale...... (se film)


Kenneth Sivertsen

Anbefalte innlegg

den mister tjue meter høyde på ett sekund.

 

Hvor kom det fra?

 

Prøv å sett det i litt perspektiv: Slipper man noe i fritt fall, så aksellererer det 9,81 meter per sekund... etter et sekund har det så beveget seg 4,9 meter... Om så alt løft på en mirakuløs måte skulle forsvinne, og maskinen falle i fritt fall, så trenger den nesten 2 sekunder på å falle nesten 20 meter (evt bittelitt mindre hvis man skal godskrive at den allerede kan antas å ha en vertikal fart på 3,55m/s (700ft/min) som er vanlig ved en 3° profil).

 

20 meter på et sekund = 3936 ft/min (=40 knop).

 

20 meter på et sekund er mildt sagt å ta litt i...

 

 

Hilsen T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du verden så nøyaktige vi er her på forumet;)

Da sier vi det tar to sekunder i den fasen flyet faller med en mye høyere rate of descent enn vanlig,da.

Enig så langt?

Poenget mitt var jo ikke å regne ut et objekts fart ved fritt fall med jordens gravitasjon, det kan man ta i et fysikkforum.

Jeg kan sikkert laste inn den videoen i et redigeringsprogram og måle tiendeler og høydemeter, basert på flyets halehøyde, bla bla;)

For eksempel hvis det tar to sekunder så ville flyet i fritt fall, som du sier, ha falt de tjue metrene og veritcal speed være 3800 f/m..

 

Prøver igjen, jeg:

Akkurat der hvor de får stoppet den plutselige unormale rate of descent på grunn av noe som ser ut som wind share: Hvis man "flytter bakken" litt over det punktet, hadde jo flyet smelt nedi bakken.

Så til mitt utgangsspørsål: Kunne ikke det skjedd på grunn av at ground effect hadde jevnet ut det fallet? Eller var det bare flaks at det fortsatt var såpass mange meter igjen at de fikk stoppet gjennomsynkningen?

 

Hva vil for eksempel du anslå rate of descent være i den verste fasen før de tar go around?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikkje heilt det store eg... dei gjekk rundt pga dei fekk litt vindskjær på finalen. Ingenting gale i den innflygninga der?... og angåande gjennomsynk, så trur eg nok at Torbjørn har eit poeng mtp at det ikkje er mogleg å få noko til å ramle så fort utan ein form for aksellerator... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vil for eksempel du anslå rate of descent være i den verste fasen før de tar go around?

 

Kanskje 1200-1300 ft/min...

 

Madeira har en noe begrenset rullebane, og de fleste selskaper skriver i sine briefing notes "If unable to land within the TDZ; a go-around should be performed". Når de arresterer gjennomsynket flater de ut, og begynner allerede å flyte nedover...

 

De arresterte gjennomsynket, med rikelig bakkeklarering og uten tilsynelatende å ha noen som helst problemer med tanke på roll-control (ikke som i den kjente videoen av en A321 som må gå rundt fra Lisboa). Briefing notes sier også endel om vindforholdene og advarer at man ofte opplever turbulens, up- såvel som downdrafts, og at "uncommanded roll and/or speed loss may be experienced" når man kommer mot terskelen (briefingen vår sier at vi legger på 5kts ekstra på speeden (=Vls+10)). Crew'et var muligens mentalt innstilt på go-around hvis noe slikt skulle skje, og gjorde det med en gang.

 

 

Hilsen T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne ikke det skjedd på grunn av at ground effect hadde jevnet ut det fallet? Eller var det bare flaks at det fortsatt var såpass mange meter igjen at de fikk stoppet gjennomsynkningen?

 

Chord dominated ground effect starter ikke før ved ca en chord's høyde. Med andre ord på rund 6-7 meter

på en Airbus. Altså liten hjelp å få der.

 

Kjenner Funchal ganske godt da min mor er oppvokst der og var mye der på 70-tallet. Var bl.a.

med på en ulykke med en TAP B727. Dette var før rullebanen ble forlenget ("broen") så hvis dere synes

landingene der er interessante nå, skulle dere sett den gangen... :grin:

 

På 3de landingsforøk i mørket med 727'n tok vi bakken først ganske hard og spratt opp igjen.

Så... BANG.. ned igjen. Neshjulet knakk. Alt som var løst i flyet fløy framover. Sinnsyk oppbremsing.

Vi ble beordret ut av flyet på rullebanen. Var ikke spesielt høy i hatten da jeg så stupet 50m forran

flyet... .

Etter dette forstod jeg hvorfor alle de lokale passasjerene klappet hemningsløst etter landingene.

 

Takeoff'ene var forøvrig også en interessant opplevelse. Flyet linet opp på rullebanen.

Ble så dyttet bakover av trucken for å få max ut av rullebanen.

Satt du bak i flyet kunne du se ned i sjøen under deg.

Ikke noe Flex takeoff der i gården nei... .

 

Funchal er beryktet for det vi på seilspråket kaller "fallvinder" ned fjellsiden.

 

Good old days :)

 

MVH

 

M

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikkje heilt det store eg... dei gjekk rundt pga dei fekk litt vindskjær på finalen. Ingenting gale i den innflygninga der?... og angåande gjennomsynk' date=' så trur eg nok at Torbjørn har eit poeng mtp at det ikkje er mogleg å få noko til å ramle så fort utan ein form for aksellerator... :) [/quote']

 

Synes dette var en relativ dramatisk innflyging ( har sett mange). Tror nok passasjerene fikk en "skrekk" opplevelse her.

:crazy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funchal krever spesialtrening i simulator før man får lov til å fly dit. Plassen har en haug med restriksjoner ang vindstyrke og -retning, og det er ikke uvanlig med turbulens og/eller windshear når det blåser.

 

Den første innflyvningen fikk et windshear som pilotene tok greit, deretter lå de an til en "long landing" og gikk rundt, akkurat som de skulle. Ikke noe å ringe VG om.

 

Før de forlenget banen så ble man kalt inn til flyplassjefen og truet med full boykott av det selskapet man fløy for dersom man landet for langt inn på banen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...