Gå til innhold

Dykkerutstyr selges


Nicklas Winger

Anbefalte innlegg

Jeg skal selge dykkerutstyret mitt, og lurte egentlig på om det er noen form for interesse for dette her på forumet?

 

Utstyret ble kjøpt nytt for noen år tilbake og er kun brukt 6 ganger. Har ikke tid til det, og da kan noen andre heller få overta et meget flott og bra utstyr. For de av dere som evt. har peiling, så er det mares det dreier seg om stort sett =) Selger komplett utstyr; Flaske, vest (Av typen HUB, ikke bcd, altså enklere i bruk og mindre slanger som henger), computer, våtdrakt (9mm om jeg husker riktig) og et par hansker.

 

Ny pris var ca. 14.000,- og nå selger jeg det for 6000,- (evt. bud) + frakt.

 

Bare lufter tanken her, i og med at jeg ikke vet om det er noen dykkerinteresserte her på forumet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Emil-André Gundersen

å hadde jeg hadt så mye penger skulle jeg kjøpt med med glede. har vurdert dykker sertfikat i mange år. synd jeg ikke har nok penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Emil-André Gundersen

ahh, kansje det er 16. men har dykket med tank på kreta. ;)

 

På neptun her i Sandefjord så sa de at jeg bare kunne komme og bli med på dykkerkurset, men det koster jo 3,500 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bare litt nysgjerrig her.

Hva skjer om man dykker uten sertifrikat? (Nei jeg har ikke tenkt å prøve, så jeg trenger ikke en moralpreken rundt det)

Man dykker jo hele tiden når man bader, og man kan vel gå så dypt man får til uten utstyr.

Blir det plutselig ulovlig om man bruker utstyr?

 

Hm. Håper noen svarer. For nå begynte jeg virkelig å lure

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å dykke uten sertfikat gir ingen påtale av noe slag. Men når man dykker med pusteutstyr så bør man tilegne seg de ferdigheter dette krever. Det er mange faktorer som kommer inn når man bruker gass til å puste med under vann.

Volum endringer, gassens og trykkets påvirkning på kroppen etc. Har man ikke kunnskapen om dette og hvordan man håndterer de forskjellige faktorer så vil nok ulykken ikke være langt unna. En dykkerrelatert ulykke kan være meget alvorlig og kan føre til lemlestelse og i verste fall død.

 

Å dykke uten pustegass, såkalt fridykking, stiller seg i en helt annen klasse. da man her ikke har med pustegass. og mange av faktorene som spiller en rolle med flaskedykking bortfaller ved slik dykking da man ikke tilfører kroppen ny pustegass under trykk.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og forøvrig så kan ein ta aparatdykkerkurs i ein alder av 12 år. Men då kan du kun dykke saman med foreldre\\foresatte og\\eller instruktør (mulid DM evt CMAS*** er godt nok).

 

Dykking med komprimert luft, evt andre gassar (nitrox, heliox, trimix etc) krev litt utdanning. Det er ingen reglar som krev at du har sertifikat, men du vert lang i maska den dagen det går gale og forsikringsselskapet ditt vil sjå sertifikata dine for dykking før dei utbetalar ein evt sum.

 

Dykking er på ingen måte risikofritt og eg ber alle som vl prøve det, om å vere forsiktige. Eg har sjølve sett kor fort det kan gå gale, og har vore i ein situasjon kor det har vore nære på at liv har gått tapt.

 

Ang. utstyret, så er eg interessert i å få meir info so meg tidlegare har nemnt Nicklas. Legg gjerne ved eit par bilete, samt trykkprøving og produksjonsnr på flaska og servicedato på ventilane og evt kva som vart skifta utover normale slitedelar på servicen. Når du seier det er HUB og ikkje BCD. Kva meinar du med det? BCD er jo kort og godt forkorting for Boyancy Compensating Device, ergo eit oppdriftsinnretning. Er det jakkevest du tenker på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager Torstein, at jeg ikke rakk å få det gjort i går :( Hadde så mye å gjøre på jobb at jeg sank sammen i sengen når jeg kom hjem. I dag kommer det bilder og info :)

 

Når det gjelder service, så har jeg faktisk ikke tatt meg selv i å gjøre dette ettersom utstyret er såpass lite brukt som det er. Eneste jeg har gjort meget grundig er å skylle utstyret i ferskvann etter bruk. Flasken ble trykksjekket august 2006 om jeg ikke husker helt feil. :) Så, den må nok også sjekkes igjen etterhvert.

 

Som du ser, så har jeg ikke hatt så mye tid til utstyret mitt, og da er det greiest at jeg kvitter meg med det, og at noen andre kan få gleden av det. Dessuten er det skikkelig kvalitetsutstyr til en meget billig penge :)

 

Bilder og spesifikasjoner kommer i løpet av ettermiddagen. (Les: Før kl. 15) :)

 

Når det gjelder dette hub-systemet, så kan jeg nevne en kjapp fordel i farten :) Inflatorslange har du ikke hengende over skulderen. Det sitter to trim-knapper nede på venstre side av vesten, som du kan trykke på uavhengig av hvilken retning du svømmer. Altså, du trenger ikke løfte på inflatorslangen for å pumpe luft ut eller inn. Det er bare å trykke i vei, og det er noe som gjør det hele ganske mye enklere skal jeg si deg :)

 

Som det også blir nevnt i posten over, så har den plass til integrerte blylommer. Da slipper du beltet rundt livet, men at vekten ligger integrert i vesten i poser. Disse festes slik at de ikke henger på utsiden og dingler, men inne i vesten, og blir låst på plass.

 

Alt av slanger ligger inne i vesten (Altså, de kommer jo ut på et tidspunkt selvfølgelig når du skal trekke ut regulator og computer ;) ), men det verste ligger innebygget. Dette skjønner du ut fra bildene jeg poster etterpå :)

 

Håper dette ga en litt greiere innføring i hva en Hub egentlig er :)

 

Slik ser forøvrig en HUB ut:

2105.jpg

Denne er ikke min, men det er samme modellen. Jeg har en annen computer på.

Legg merke til Airtrim-systemet nede på venstre side av vesten (gul og grå knapp)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såg jo slett ikkje dum ut den der. Dersom folk er interesserte i å kjøpe denne, så er det eit bra kjøp.

 

Men ikkje for å vere stygg mot deg Nicklas, men flaska må jo trykkast no i august i år. Vanlig "prosedyre" for salg av flaske er at den enten vert trykktesta før salg, eller at kjøpar får pengane igjen for den om den ikkje går igjennom trykkprøvinga. Berre sånn at det ikkje oppstår krangling dersom det vert situasjonen. :-)

 

Har sjølve hatt mares utstyr, men gjekk over til Halcyon og Apeks pga driftskostnadar (har sertifikata for å gjere service på Apeks sjølve, og Halcyon får eg gode prisar på hehe).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nok det Torstein. Som jeg sa, jeg har ikke hatt tid til å ta vare på utstyret. Så, jeg kan gladelig trekke fra de 400-500 kr. det koster å sjekke flasken.

 

Her kommer forøvrig noen bilder :)

 

Computeren

n638355303_3198567_3227.jpg

 

Våtdrakten (Todelt)

n638355303_3198568_3532.jpg

 

Flaska

n638355303_3198569_3795.jpg

 

Siste trykksjekk av flaska august 2006

n638355303_3198570_4065.jpg

 

Hele vesten

n638355303_3198571_4320.jpg

 

Hele vesten igjen

n638355303_3198572_4585.jpg

 

Kobling mellom flaske / vest

n638355303_3198573_4874.jpg

 

Ferdig montert (Ikke verdens beste bilde men)

n638355303_3198574_5157.jpg

 

Reserve-regulator (Octopus :grin: )

n638355303_3198575_5435.jpg

 

Regulator

n638355303_3198576_5726.jpg

 

Noen nærmere spesifikasjoner på utstyret:

Mares HUB Century, Str. Medium

Zenix Sporasub computer / Mares luftmåler

Mares Faber 200 bar / 15 L. tank. Serienr. 02/0566/047

Mares Proton regulator

Mares Axis reserve-regulator

Sporasub 7MM våtdrakt (todelt m/hette). Passer til meg (Jeg er 173 cm.)

 

Nypris på utstyr er kr 14.000,-

Selger for kr. 6000,- + frakt.

Trykksjekk av flasken kan evt. trekkes fra i prisen dersom dette ønskes. (400-500 kr.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...