Gå til innhold

Rekkevidden:)


Kim-Svenson

Anbefalte innlegg

1) Jeg har en håndscanner og en bordscanner. Bordscanneren har cirka 1 meter antenne på veggen ute. ( peker sydover ). jeg bor i Sandefjord og lytter en del på ENTO, men jeg merker ikke noe forskjell på standar / lengre antenne i forhold til ENTO. Får ikke inn ATIS'n litt bedre, men ground er ikke noe bedre.

 

2) Bruker en uniden Bearcat 800 XLT med 1m antenne. Sånn generelt sett, hvor langt vil den rekke fra Hamar og sydover. Skal snart flytte, så lurer litt på om hvordan dette vil påvirke ENGM blandt annet. Skulle vel tro det var litt langt til å få inn Værnes.

 

Noen som bor i Hedemark som har erfaring med å lytte på f.eks ENGM??

 

Alle svar mottas med takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva mente du med

 

"bordscanneren har cirka 1 meter antenne på veggen ute. ( peker sydover )."

 

- har du koakskabel fra scanneren og ut av huset, og så en antenne koblet på der?

Den skal i allefall ikke peke noe annet sted enn rett opp!

 

Håndholdt radio: Hvis antennen er laget/kuttet for flybåndet (burde vel være litt over en meter, ja) så har det absolutt alt å si hovr høyt du er over bakken.

Og da mener jeg det er kjempeforskjell på om du bare holder den i hånden i hoftehøyde eller holder den så høyt du kan.

Andre etasje er mye bedre enn første. Oppe på taket enda bedre. Så fra et høydedrag på/i Hamar, hvor radioen ikke ligger i gresset, men holdes litt høyt blir det bra.

 

Men mellom Hamar og Gardermoen ligger Skreikampen på 5-600 meter, så den dekker nok kanskje for at du kan høre ground. Men flyene braker jo inn straks de er kommet opp i et par tusen fot.

 

Spent på å høre om hva slags antenne du hadde ut av vinduet!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører en Uniden Bearcat 785 XLT, Bruker en coax kabel fra denne og ut til "multiscan baseantenne" på cirka 1m. Denne er montert på vegg som peker sydover. Dette er i Sandefjord. har inne noe fjell som skulle dekke for her, men kan ha noe med at den står i syd og ikke kommer godt nok rundt husveggen eller at det er noen forstyrelser på veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har vel kanskje litt med lengden på antennen også kanskje. Men ser vel litt dumt ut med en 10m pisk på husveggen :)

 

Noen om vet om det faktisk er mulig, å sette opp en antenne på x antall meter på husveggen, med ganske god forsterker? Kanskje man da får med seg hele østlandet?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, antennen skal være en kvartparten av bølgelengden, som for flybåndets del er rundt 2.5 meter. Eventuelt to ganger det, en del som peker oppover og en eller flere radialer som peker nedover. Men det finnes jo retningstyrte antenner, som virker bedre i en retning, a la tv-antenner. Jeg har ikke sett noen slike i salg, men man kan få voldsom forsterkning, men bare i en retning, da.

Så finnes det jo stacking; flere elementer oppå hverandre med noe smart mellom, da får man også forsterkning, men i alle retninger.

Hvis man lager en dipol-antenne som totalt er ca. 1.20 meter (to ganger 60 cm..) er man ganske trygg.

 

 

edit: Forsterker har ingenting for seg. Det er bare når kabelen er lang at man bruker en forsterker, men den skal sitte oppe ved antennen, ikke inne ved radioen!

dipol

 

Men flybåndet er et spesielt frekvensbånd, fordi laveste og høyeste frekvens ligger langt frahverandre (118-136), så lager man en perfekt dipol eller retningsstyrt til 118 er den ganske dårlig på 136.

Men om man sammenlikner en dipol med koaks-ledning inn til radioen, med pisken på en "politiradio" som ikke er avstemt i det hele tatt, er det voldsom forskjell.

En hjemmelaget dipol er super, bare å henge den fritt mellom to grener eller liknende.

Først når koaks-kabelen har blitt en del meter, kan man begynne å bekymre seg for tap i kabelen;)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...