Gå til innhold

Funksjonsutrykk for form av vinge?


Alexander Nilsen

Anbefalte innlegg

Hvilke funkjonsutrykk passer best for formen på en vinge (fra midten og fram, og midten > bak), hvis hver del er oppdelt i 6 biter, og hver bit er 0.5m lang?

 

Dette er hva jeg kom frem til på den framre delen, f(x)=(-1.83^X)+25

 

Den bakre delen skal jo være spissere enn den framre delen, og må da ha et annet funksjonutrykk.

 

Grunnen til at jeg spør om dette er fordi jeg holder på å modellere et fly i gmax, og vil da ha formen på vingen riktig (Flydesignet er fiksjonelt og er tegnet på papir).

 

Jeg bruker cones for å få aerodynamisk form på vingene. Hele grunnformen til vingen kommer til å bestå av 12 cones, 6 pr. del.

 

Første cone, fra midten, til framre del har en start radius på 0.25m og slutt radius på 0.24m. Neste har start radius på 0.24m.

Slutt radiusen på første cone tilsvarer f(0), neste slutt radius når f(1) etc.

 

Det jeg lurer på er om dette funksjonsutrykket evnt. er riktig og hva funkjonsutrykket for den bakre delen blir?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo NACA-profilene for "real life" fly.

Og det kan vel bli litt komplisert å beregne og bruke dette for FS.

Men noen tips kan du sikkert lese deg til.

 

Kanskje det på forumet finnes modellflygere med egne konstruksjoner,

og som kan gi enklere råd?

Vet at enkelte har bygd fly med vinger basert på NACA-profiler.

 

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt NACA profiler ved bygging av modellfly ja,

Greit å ha tabellen til NACA for å finne løft koefisienten, ikke noe man regner seg frem til, men finner i tabell.

 

L= 1/2ro * v2*S*cl. (var det riktig tro) lenge siden jeg underviste i dette.

 

Løft = 1/2 ro(luftas tetthet) * hastigheten i annen potens * areal * løft koefisienten (hentes ut fra tabell)

I tabelle finner du Grafisk hvilken løft koefisient du har ved gitt hastighet og angreps vinkel. Også drag og stall marginer.

Men leser du formelen med litt humor, er en ting sikkert. Alt flyr, bare det går fort nokk.

 

En del standard NACA profiler kan du finne mye ut av bare ved å se på nummeret.

For eksempel NACA 1024. Det er symetrisk. Har en hvelving som er 10% av korden.

Største hvelving 24% fra forkant. Mye brukt på Acro modellfly.

Oy, dette ble veldig forenklet. Men har ikke undervist siden jeg starta Asker modellklubb på slutten av 70 tallet.

Finnes mange andre også Eppler har sine profiler, her forteller nummeret ingen ting, men er bare en referanse til tabeller. Brukes mye på seilfly.

Klark Y er også en klassiker. Helt flat under. Hvelving 10-25% 24% fra forkant. Meget godt løft og stabil. Egner seg på nybegynner fly. Veldig lett å bygge, grunnet flat underside.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En symetrisk NACA-profil vil vel alltid begynne på 00? Mean chamber line vil jo ligge på chord line, ergo ingen hvelving. Og siden det ikke er hvelving kan man jo heller ikke angi hvor hvelvingen er plassert. Ergo må de første to sifferne være 0.

 

NACA 1024 vil ha en hvelving på 1% av korden, plassert 0 tiendeler av korden fra vingens forkant (det blir vel vanskelig?) og største tykkelse er 24% av korden. Største tykkelse er alltid plassert 30% bak på korden på NACA-profilene.

 

Dagens nerding slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at jeg tenkte LKSK -Luftkrigsskolen.

 

Men er nok helt ute på viddene.:-)

Skal også innrømme at det er ca 40 år siden jeg var involvert i Aerodynakk-faget, og husker nesten ikke "bæra".

 

Men artig lell, at det kommer opp, å får en til å "mimres"/prøve å huske hva en gang har lært. (Og som selvsagt er helt utdatert i den moderne verden, med "innstabile"

flygende mursteiner.)

 

Jan :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...