Gå til innhold

Vi kan ikke fortsette å treffes på denne måten...


Jan Fjeld

Anbefalte innlegg

Herrefred, at det der gikk bra er helt utrolig.

 

Jeg kan ikke forstå hvordan det er mulig i det hele tatt, når man ligger på final ser man jo klart og tydelig hva flyet gjør på bakken, og viss flyet på bakken taxer inn på rullebanen da er det bare å ta full gass og en go around, simpelt og greit. Jeg forstår ikke hvordan det kan skje.

 

Kan nevne en situasjon jeg havnet i når jeg skulle lande på EGFE etter min qualifying Xcountry. Var på final og alt var flott. Plutselig ser jeg en bil nærmer seg rullebanen jeg skal lande på langs den andre rullebanen som lå på tvers. Jeg fulgte selvsagt med på denne bilen hele veien på final, noe jeg gjør også med fly viss jeg ser dem taxe mot rullebanen. Bilen kjørte plutselig ut på rullebanen hvor jeg skulle lande og svingte og kjørte langs min rullebane. Jeg kom da bak denne bilen, det var bare å ta flaps opp og full gass for go around. Etterpå kom hovedinstruktøren og beklaget at han ikke sjekket final før han kjørte ut på rullebanen.

 

Man må være våken når man flyr, spessielt når man skal lande, dette var tydeligvis ikke disse pilotene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utruleg at dette gjekk bra ja. Men eg vert ikkje overraska når eg les om slikt. For her i USA er det så mange pilotar eg ikkje ville gitt lappen for papirfly til eingang. Det er rett og slett for mange I DIOTAR som flyg rundt her borte tl at slikt kan unngås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der kom jeg også inn på siden!

Et snodig syn, og merkelig at slikt kan skje, ja. Men om han som skal lande har nesa litt høyt og den som skal ta av ikke holder utkikk, - og ingen melder noe om intensjoner på radioen (evt. ikke hører etter/har avslått radio) - så kan det vel ende slik ...? :o

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjedde en lignende episode i 2006.

 

Ref: Microsoft Flight Simulator X For Pilots: Real World Training.

 

En Beechcraft P35 og en K35 kolliderte da de begge skulle lande. Piloten i Piloten i P35'n nærmet seg flyplassen fra nord. Da han var ca. 6 miles fra flyplassen (ukontrollert), rapporerte han på flyplassens CTAF (123.00 MHz), posisjonen, høyden, og at han skulle lande. Han mottok ikke andre meldinger fra andre fly i området. En halv mile fra rullebane enden så han ingen andre fly eller objekter på rullebanen.

 

Ca. 10 fot over rullebanen flare't han, og an hørte en 'klunk' lyd. Piloten trodde på dette tidspunktet at han hadde landet, men flyet var fortsatt 6 til 7 fot over rullebanen. Så begynte flyet å svinge til høyre, og han prøvde å rette på dette ved å svinge til venstre. Nå oppdaget han at han hadde landet oppå et annet fly.

 

Piloten i K35'n sa også at han nærmet seg flyplassen fra nord, men på en annet frekvens (128.00 MHz)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...