Gå til innhold

Fornebu på Europa-topp


Christer Elde

Anbefalte innlegg

Jeg mener å huske at turbulens i nordøstre bane-ende ved sør-østlig vind var hovedfaktoren. Mange bygninger lå ganske nær rullebanen, og de lagde litt kaos for luftstrømmene. Det kan muligens ha vært flere ting, men hukommelsen er veldig uklar om det. Vi får håpe at Mr."ATCO" himself kommer surfende forbi denne tråden, så får vi trolig et korrekt svar. Hei Sander, dette vet vel du det meste om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det att rullebanen på fornebu var kort fikk en B747 kaptein erfare. Landing gikk greit nok, men under avgang fra den korte rullebanen, ødla flyet noen ladingslys i den ene enden, ettersom bakhjulene kom borti. Det var i en dokumentar på NRK jeg hørte om dette. Årstall husker jeg ikke.

Noen andre som veit litt mer?, eller vett litt om hvor ofte det har vert 747 på Fornebu... kan umuligt ha vert mer en 2-3 ganger (?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg ikke husker feil, var det flere faktorer som gjorde at Fornebu ikke fikk noen toppkarakter - men på "Europatoppen" var den vel ikke?

  • Rullebanene hadde kort/manglende "overrun" - hvis du ikke fikk stoppet på 06 havnet du på Snarøybussen
  • Wind shear og turbulens på kort finale 24 ved visse vindretninger
  • Det var lenge bare én full ILS (06), og den var rimelig humpete på grunn av reflekser fra åsene
  • Kryssende rullebaner med blandet trafikk av småfly og rutefly + to sjøflybaser under innflygningene

Det siste punktet var jo litt sårt for oss som fløy småfly, så vidt jeg vet skjedde det aldri noen alvorlige uhell i banekrysset - men det skyldtes vel ikke minst dyktig personell i tårnet.....

Vennlig hilsen

[ 29-10-2001: Endret av: John Andreassen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...