Gå til innhold

vor/nbd vegar


Johannes Winther Farstad

Anbefalte innlegg

VEGAR är ingen backestation. Det är en NAV punkt som ligger mitt ute i vattnet och definieras av radial 008 från BDO VOR distans 21.1 NM från BDO.

LAT/LONG N67 36.7 E014 32.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VEGAR er en intersection (fix), ikke en NDB. Denne intersection en er vel ett rapporteringspunkt når en kommer inn i Bodø TMA (tror jeg). Intersection har alltid fem bokstaver, mens NDB'ene kan ha tre eller to bokstaver (og en hvis NDB'en er en locator?) VOR og DVOR har alltid tre bokstaver.

Vet ikke om disse kan lastes inn, men det skal vel finnes en definisjon ett sted på hva som gir denne fix'en - enten koordinater eller intersection mellom to andre navaids.

Noen får rette meg hvis jeg er helt på jordet her [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Karl R Pettersen:

mens NDB'ene kan ha tre eller to bokstaver (og en hvis NDB'en er en locator?) VOR og DVOR har alltid tre bokstaver.

Noen får rette meg hvis jeg er helt på jordet her [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

 

Heisann...

NDB har alltid tre bokstaver, mens lokator har 2.....

 

Mvh

Mads

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Midle locator har jeg aldri hørt om...

En enkel forklaring på locator er at det er en "laveffektsNDB", altså en ndb med liten rekkevidde... Brukes ofte i forbindelse med innflyginger som merkefyr...

F.eks. bruktes de mye før til å markere avstand til touchdown på ILS-innflyginger. Da brukte man "outer marker" (blå lampe i cockpit), "middle marker" (orange lampe), og "inner marker" (hvit lampe)... Avstanden til disse "markerene" var/er da publisert på innflygingskartene og indikerte hvor høyt man skulle være ved passering... Da kan man også lett beregne den mest gunstige descent-profilen.

Men etterhvert som det ble mer vanlig å kolokere DME på ILS'en så trengte man ikke merkefyr (locator)

 

Mvh

Mads

Flygelederaspirant Tromsø TWR/APP....

+ en lykkelig innehaver av PPL-A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Mads-Inge Otterstad:

Flygelederaspirant Tromsø TWR/APP....


Mads-Inge,

Var du på jobb idag (fredag)? Tog du emot SK2304?

[image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Mads-Inge Otterstad:

Nei, var ikke det... Hadde kun "Administrativ" vakt på fredag...


Ok! Hade en kul ordväxling med TWR nämligen [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

quote:

Opprinnelig postet av Mads-Inge Otterstad:

Men jeg var på vakt forrige fredag og tok imot SK381 som returnerte til Tromsø etter terrortrussel... Det var litt spesiell følelse når MAYDAY-oppkallet kom på radioen....


Jag var på jobb den fredagen också... Vilket kaos!

Snackade lite med Crewet på 381, eftersom alla kom till oss i gammel terminalen...

Vi borde ta och träffas och utbyta lite flightsim tricks en dag! Jag hade gärna sett TOS TWR! [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Mads-Inge Otterstad:

Hvor jobber du forresten? Og hvilken "ordveksling" var det du hadde med TWR??

Jobbar som Styrman på SAS Commuters Fokker50.

Ordväxlingen tar vi på email tror jag... [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mats;

Kult så du kjenner han! Jeg bare lurte fordi en

venn av meg kjenner også han. Han driver jo også

på med flightsimming. Jeg var oppe i tårnet der på

besøk sammens med en venn av meg som heter

Erlend Workinn da så jeg at dere har en PC med

stikke er har dere noen flysimulatorer innstalert

der?

[image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...