Gjest Eivind Oterhals Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 Hei igjen! Jeg skal ta min første skikkelige tur på Vatsim snart så da lurer jeg på om noen her kan stille opp som kontrollere i Molde og Ålesund slik at jeg får mest mulig ATC dekning. :confused: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnus F. Meese Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 Kan alltids stille opp som Molde Information, så lenge jeg ikke er på jobb Forresten, kan du fraseologiforskjellene mellom kontrolert luftrom og AFIS-luftrom? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Petter Tandberg Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 Kan alltids stille opp som Molde Information' date=' så lenge jeg ikke er på jobb Forresten, kan du fraseologiforskjellene mellom kontrolert luftrom og AFIS-luftrom? [/quote'] Er det noe forskjell annet at man sier "information"? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnus F. Meese Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 Jada, Molde lufthavn Årø er en AFIS-lufthavn, det vli si at tårnet du snakker med kun er informasjonsgiver, trafikk- og værinformasjon for å være nøyaktig, omtrent som en miniverson av FSS. Kor forklart vil dette si at når du er på en AFIS-frekvens er det som å være på unicom, bare at du får informasjon når du announcer noe. fly: "CNOxxx we are taxiing for takeoff rwy07" tårn: "CNOxxx roger, wind xxx at xx knots, no ground traffic and runway free" legg merke til at dette er bare infornmasjon, ikke f. eks "taxi and lineup rwy07 via D". Det kunne også f. eks. blitt sagt "roger, no ground traffic, runway 07 is currently occupied, Fokker 50 about to depart" Da blir det som om det hadde vært ukontrollert luftrom, her gjelder reglene for vikeplikt innen luftfart :grin: Men bare husk å announce alt du gjør, fordi det faktisk sitter noen i tårnet, selv om de ikke er en flyveleder og forøvrig kan jeg også legge til at vi faktisk gir IFR/VFR clearence, men hvis man vil så kan denne gjerne tas mens man for eksempel taxer ut på rwy, bare før du tar av, altså; "CNOxxx we are taxiing rwy07 for takeoff, request IFR clearence to Gardermoen". Jeg får ta meg til å skrive en manual om AFIS etterhvert, da jeg ikke finner en enste en liggende ute. Kommer en gang etter at jeg er ferdig med den manualen jeg holder på med nå, får se hva som blir prioritert Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Eivind Oterhals Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 Kan alltids stille opp som Molde Information' date=' så lenge jeg ikke er på jobb Forresten, kan du fraseologiforskjellene mellom kontrolert luftrom og AFIS-luftrom? [/quote'] Nei det gjør jeg ikke, kan du lage et word dokument av det til meg (ryddig og enkelt) PS: Hvilken manual holder du på med? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnus F. Meese Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 Holder på å lage en step-by-step manual om hvordan bli pilot i vatsim, hva du gjør fra begynnelse til din første pålogging, første oppdrag som Vaccscas Pilot's Relation Manager. Det kommer etterhvert til å lages og legges ut manualer om både VFR og AFIS, siden dette er noe som trengs. Store deler av de som traffikerer vatsim kan IFR, noe VFR og å fly i kontrollert luftrom. Veldig få vet hvordan fly med en AFIS-fullmektig i tårnet. I første omgang kan du ta utganspunkt i de få frasene jeg skrev i forrige post, og bruke samme metode under landings og flyvning i området. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Eivind Oterhals Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 Ok, den gleder jeg meg til blir ferdig!! :grin: Hvor lang tid tar det? :confused: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnus F. Meese Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 Det kan ta en stund, har mye å gjøre på skolen for tiden, men setter av litt tid hver dag, den skal bli nokså fullstendig Manualer om hvordan fly på vatsim ligger forøvrig allerede ute på www.vaccsca.org Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Eivind Oterhals Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 HAR IKKE TID, BEKLAGER Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnus F. Meese Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 Har ikke tid hva da? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Petter Tandberg Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 Kan alltids stille opp som Molde Information' date=' så lenge jeg ikke er på jobb Forresten, kan du fraseologiforskjellene mellom kontrolert luftrom og AFIS-luftrom? [/quote'] Nei det gjør jeg ikke, kan du lage et word dokument av det til meg (ryddig og enkelt) PS: Hvilken manual holder du på med? Han har jo akkurat beskrevet hvordan man prater med AFIS lenger oppe på siden Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Johan Holmseth Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 Har ikke tid hva da? Å fly kanskje? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnus F. Meese Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 Tenkte det jeg og, men har jo ikke sagt noe om når jeg er på, så det blir litt merkelig :crazy: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Werner Rafteseth Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 Du kan kontakte meg på msn - w_rafteseth@hotmail.com Så kan vi jo avtale noe Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Eivind Oterhals Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 Ok Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.