Gå til innhold

Controllere i Molde og Ålesund request


Gjest Eivind Oterhals

Anbefalte innlegg

Gjest Eivind Oterhals

Hei igjen!

 

Jeg skal ta min første skikkelige tur på Vatsim snart så da lurer jeg på om noen her kan stille opp som kontrollere i Molde og Ålesund slik at jeg får mest mulig ATC dekning. :confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, Molde lufthavn Årø er en AFIS-lufthavn, det vli si at tårnet du snakker med kun er informasjonsgiver, trafikk- og værinformasjon for å være nøyaktig, omtrent som en miniverson av FSS. Kor forklart vil dette si at når du er på en AFIS-frekvens er det som å være på unicom, bare at du får informasjon når du announcer noe. fly: "CNOxxx we are taxiing for takeoff rwy07" tårn: "CNOxxx roger, wind xxx at xx knots, no ground traffic and runway free" legg merke til at dette er bare infornmasjon, ikke f. eks "taxi and lineup rwy07 via D". Det kunne også f. eks. blitt sagt "roger, no ground traffic, runway 07 is currently occupied, Fokker 50 about to depart" Da blir det som om det hadde vært ukontrollert luftrom, her gjelder reglene for vikeplikt innen luftfart :grin: Men bare husk å announce alt du gjør, fordi det faktisk sitter noen i tårnet, selv om de ikke er en flyveleder ;) og forøvrig kan jeg også legge til at vi faktisk gir IFR/VFR clearence, men hvis man vil så kan denne gjerne tas mens man for eksempel taxer ut på rwy, bare før du tar av, altså; "CNOxxx we are taxiing rwy07 for takeoff, request IFR clearence to Gardermoen". Jeg får ta meg til å skrive en manual om AFIS etterhvert, da jeg ikke finner en enste en liggende ute. Kommer en gang etter at jeg er ferdig med den manualen jeg holder på med nå, får se hva som blir prioritert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eivind Oterhals
Kan alltids stille opp som Molde Information' date=' så lenge jeg ikke er på jobb :) Forresten, kan du fraseologiforskjellene mellom kontrolert luftrom og AFIS-luftrom? [/quote']

 

Nei det gjør jeg ikke, kan du lage et word dokument av det til meg (ryddig og enkelt)

 

PS: Hvilken manual holder du på med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder på å lage en step-by-step manual om hvordan bli pilot i vatsim, hva du gjør fra begynnelse til din første pålogging, første oppdrag som Vaccscas Pilot's Relation Manager. Det kommer etterhvert til å lages og legges ut manualer om både VFR og AFIS, siden dette er noe som trengs. Store deler av de som traffikerer vatsim kan IFR, noe VFR og å fly i kontrollert luftrom. Veldig få vet hvordan fly med en AFIS-fullmektig i tårnet. I første omgang kan du ta utganspunkt i de få frasene jeg skrev i forrige post, og bruke samme metode under landings og flyvning i området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan alltids stille opp som Molde Information' date=' så lenge jeg ikke er på jobb :) Forresten, kan du fraseologiforskjellene mellom kontrolert luftrom og AFIS-luftrom? [/quote']

 

Nei det gjør jeg ikke, kan du lage et word dokument av det til meg (ryddig og enkelt)

 

PS: Hvilken manual holder du på med?

 

Han har jo akkurat beskrevet hvordan man prater med AFIS lenger oppe på siden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...