Gå til innhold

Redningsvest


Jon Berg Jørgensen

Anbefalte innlegg

I flyene til Værnes flyklubb ligger det redningsvester, men jeg har tenkt på at hvis man får motorkutt i 3-400 fot ved avgang fra 27 dumper man jo rett i sjøen. Da er det ingen tid til å få på seg redningsvest. Derfor har jeg tenkt på å kjøpe en egen redningsvest som jeg kan ha på når jeg flyr. Har tenkt på denne. Noen som har prøvd den eller har andre nyttige innvendinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid greit å ha en redningsvest på seg når man flyr over havet.

 

Men en ting, rullebanen på Værnes er så passe lang, vet ikke hva slags vertical speed flyet du fly har, men jeg mener det at man er på 300-400 fot før rullebanen slutter, altså man kan stupe ned i tilfelle engine failure og lande på resterende rullebane. Har man kommet seg forbi treshold på andre siden av rullebanen og er over havet, så mener jeg at man har såpass høyde at man kan establish best glidingspeed og snu rundt og lande på rullebanen igjen, uten å falle i havet.

 

Som sagt, jeg har ikke peiling på egenskapene på flyet du flyr. Men da jeg fløy C150 på Haverfordwest med en rwy på 1040 meter, da greide jeg å lande flyet tryggt på rullebanen igjen viss jeg var +500ft med ingen rullebane under meg(snu rundt og lande tilbake).

 

Men du snakker om en rwy som er på 2759m, da mener jeg at man har fortsatt rullebane under seg helt opp til 500ft og det burde ikke være et problem å call mayday og lande tryggt på rullebanen igjen.

 

Noen andre synspukter?

 

Som sagt i starten, viss man skal fly over havområder er det veldig greit å ha en redningsvest på seg om man er på 500ft eller på 2000ft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I flyene til Værnes flyklubb ligger det redningsvester' date=' men jeg har tenkt på at hvis man får motorkutt i 3-400 fot ved avgang fra 27 dumper man jo rett i sjøen. Da er det ingen tid til å få på seg redningsvest. [/quote']

 

Det er vel lurt å ta på vesten før du tar av dersom du veit du skal fly over vann/sjø. Gjelder jo passasjerene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...