Gå til innhold

Knusende kritikk av sikkerheten i SAS


Helge Bø

Anbefalte innlegg

Det norske folk fikk i kveld et godt innblikk i den elendige flysikkerheten i SAS gjennom NRK's dokumentarserie Brennpunkt. Programmet sendes i reprise lørdag 29/9 om noen ikke fikk med seg dette.

Programmet ramset opp alle alvorlige hendelser i SAS i 1999 og 2000. I tillegg kommer alt som skjedde nå i sommer.

To hendelser som sier mye om hvordan SAS nedprioriterer sikkerheten er først SK751 som havarerte ved Stockholm. Her hadde SAS utelatt viktige opplysninger i flyets manualer, og kapteinen var ikke kjent med at flyet var utstyrt med ATR-systemet som automatisk regulerer motoreffekten.

Den andre hendelsen gjelder en JT8D-motor som eksploderte i luften. Denne hadde i lang tid et høyt overforbruk, men SAS kunne ikke finne feilen og lot den fly videre. Når det etterhvert også kom indikasjoner i cockpit på at noe var galt med motoren ble dette bare ignorert!

Etter hendelsen forsøkte SAS iherdig å hindre at motoren ble undersøkt av en nøytral instans.

Jeg har fått mye pepper i dette forumet for å kritisere sikkerheten i dette flyselskapet, men dette programmet bare understreker kritikken.

Som en pensjonert kaptein i SAS sa, det er ikke så farlig om bilen din bryter sammen...men om det skjer med et fly så er det for sent. Husk det SAS!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette startet med "svenske-jappen" Janne Carlson at man må tenke kommers hele tida, smilekursa ble viktigere enn sikkerheta.

Jappene eksisterer i alle land det er ikke bare i flybransjen også andre bransjer.

Hvis går tilbake i tid, jappen alltid dem i stresskoffert og frakk, jeg så bare slike folk som reiste med samme fly, enten jeg reiste nordover eller sørover,så var disse "jappefaen" på samme fly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette var skremmende! Jeg ble liggende lenge våken i går kveld i en blanding av harme og ettertenksomhet. SAS er altså like ille når det gjelder sikkerhet som når det gjelder ufin konkurranse (Maersk og kamp mot Braathens). Og så viste det seg altså at opplysningene om ulykken med is i motorene etter avgang fra Arlanda, som tidligere har vært antydet her på forumet (*) (og avvist!!!) var riktige. Samt at SAS i sine prospekter påstår 0 alvorlige hendelser i 1999 og 2000. Pakk!

(*)Se forøvrig: http://www.flightsim.no/cgi-bin/ubb/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic&f=5&t=004184"'>http://www.flightsim.no/cgi-bin/ubb/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic&f=5&t=004184" TARGET=_blank>http://www.flightsim.no/cgi-bin/ubb/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic&f=5&t=004184

Gunnar

[ 26-09-2001: Endret av: Gunnar Flak ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av petter kindt:

SAS har like god sikkerhet som alle andtre fly-selsakaper i norge.Det er bare pressen som graver opp alt mulig rart. Braaten har like mye nesten ulykker og uhell som SAS.

Om du har rett, så gir jeg ikke fem øre for sikkerheten i Braathen heller! Jeg ville forresten heller ha sagt: "SAS har like DÅRLIG sikkerhet..."

Forresten tror jeg ikke du kan ha sett programmet, som beviste at de nevnte tilfellene ikke er noe pressen har diktet opp. Som insidere (deriblant en tidligere havarikommisjonsleder) har sagt: Røyk i kabinen/cocpit regnes for å være en "alvorlig hendelse". Og det har sannelig vært nok av dem de siste par årene. Ihvertfall ikke "null" som SAS selv påsto i et prospekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synest dokumentaren i for mange situasjoner ikke lot tvilen komme tiltalte til gode og ble litt skuffet over vinklingen som ble benyttet.

Når det gjelder alle de alvorlige hendelsene som ble listet opp fikk jeg inntrykk av at dette var hentet fra HSL, uten å referere til noen konklusjoner som kunne slå fast at en del av hendelsene ikke hadde noe med SAS sine sikkerhetsbestemmelser å gjøre.

Litt sent å sette fingeren på en snarvei-kultur som oppsto på 80-tallet ukritisk relatere denne til dagens piloter og ansatte nå 20-år etter.

Det kan finnes underliggende motiver for både tidligere piloter, HSL-medlemmer, teknikere og sikkerhetssjefer å komme med kritiske uttalelser til media om sin forhåndværende arbeidsgiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...