Gå til innhold

"Moda" B737....


Anbefalte innlegg

Ikke ofte jeg begir meg inn på 737 flygning, men her kommer en med militær tilknyttning.

 

Boeing har hatt stor suksess med custom 737 fra NG familien, men få er så custom som RAAF sin "Wedgetail" Airborne Early Warning and Control maskin. I forhold til E-3A'n er det en svært avansert Northrop Grumman Electronically Scanned Array Radar som ikke trenger noen stor rundt radar disk og som tar mindre plass som gjør det mulig å bruke et såpass mye mindre fly til denne oppgaven. I motsetning til Norge har Australia satset på luftforsvaret sitt og for å opprettholde stridsevnen frem til JSF'n kommer i tjeneste har de foruten 6 stk Wedgetail 737, også kjøpt inn 8 A330 tankfly og to skvadroner med FA-18F Super Hornet.

 

Painten er laget av meg på bakgrunn av en standard 737 paint av Corey Ford etter bilder av første flygningen til N359BJ med fullt kit fra RAAF Amberley i Australia i januar 08 (den er ikke malt opp i RAAF merker enda). Også bilde av maskina i siste utgave av "Air Forces Montly. Boeing leverer standard 737-700 fly som så blir bygget om til Wedgetail standard.

 

5ebcc834.jpg

 

87c801d5.jpg

 

5808381b.jpg

 

bb368932.jpg

 

37805fc0.jpg

 

ce9a364a.jpg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja synes den faktisk ser litt tøff ut jeg også. Flyet ser vesentlig penere ut når den er malt, men pre paint metal look gir et spennende utseende :)

Modellen er fra posky.

 

Her er et sammenlignings bilde mot min paint: http://www.ausairpower.net/Wedgetail-Assy-1S.jpg

 

Litt mer info fra nettet:

The aircraft selected for the Wedgetail is the Boeing 737-700 Increased Gross Weight variant (IGW), based on the airframe of the Boeing Business Jet. The aircraft is flown by two flight crew with between six and ten mission crew. The aircraft operates at an altitude of 30, 000ft to 40,000ft with a maximum operating altitude of 41,000ft. Nominal cruise speed is 410 KTAS, maximum dash speed is 473 KTAS (.78 Mach).

 

The aircraft is equipped with two CFM International CFM56-7B24 engines each rated at 118kN. The aircraft's maximum take-off weight is 171,000lb (77,110kg). The range is 3,800 nautical miles and the time on station is estimated at more than nine hours. The aircraft can also be refueld in flight; it has both a flying boom receptacle and a fixed probe providing dual in-flight refuelling capability.

 

The MESA Multi-role Electronically Scanned Array radar is being supplied by Northrop Grumman and provides 360° coverage and a range of over 200nm.

The radar has a system track capability of 3,000 targets and can track air and sea targets simultaneously. The distinctive 'Top Hat' radome provides a low aerodynamic drag profile while meeting the requirement for fore and aft coverage.

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...