Gå til innhold

Journalister er utrolige noen ganger


Eirik Sørensen

Anbefalte innlegg

I Redaksjon 21 har programleder Knut Olsen nettopp hatt et intervju med en norsk pilot.

Da piloten bekreftet at hvem som helst i USA kunne ta flytimer, ble hr. Olsen meget forferdet. Da han hørte at dette også var mulig i Norge, holdt han på å ramle ut av stolen! At man kunne håndtere slike kjempestore bomber uten engang å være sikkerhetsklarert, var mer enn hr. Olsen kunne forstå. Piloten var tydeligvis litt berørt og usikker på hvordan han skulle reagere på hr. Olsens reaksjon.

Så nå er tydligvis ikke fly lenger hva det var. Nå er det krigsmaskiner som kun sikkerhetsklarerte personer burde fly. Jamfør andre journalisters tilsynelatende forfærdelse over at man nesten kan lære å fly på en PC! Slike program burde kanskje forbys slik av vi ikke risikerer en haug med PC-piloter som kaprer store bomber i fremtiden?

Og hva med f.eks. tog? Tenk en MS Trainsim lærling som kaprer et tog fullt av passasjerer og gir full gass inn mot Oslo S...

Ærlig talt, jeg synes det er fantastisk hvordan journalister utnytter denne uhyrlige sørgelige hendelsen til spekulativ journalistikk som kun er ment å opprøre folk flest og skape interesse.

Uff...

Hilsen Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke riktig om hva jeg skal tro om disse som skriver mange av disse artiklene om dagen. Her er et utklipp fra http://www.digi.no/dtno.nsf/pub/dd20010913091505_er_55929045" TARGET=_blank>digi.no

quote:

For programmer som Microsoft Corporation's Flight Simulator er så naturtro at de brukes i pilotopplæring. Enda verre, mener nå kritikere, er det at programmet lar deg bytte mellom forskjellige flytyper og svært detaljerte instrumentbord.

Jeg vet ikke riktig hvorfor det kan være så galt at man kan bytte mellom flytyper [image]images/icons/confused.gif" border="0[/image]

- Kan følgene av dette bli at vi sitter igjen med en ren Cessna simulator i FS2004 ??

[ 13-09-2001: Endret av: Dag Johansen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et ytterligere bevis på at mennesker ikke er spesielt logiske i tenkemåten sin.

Her har vi to utsagn (som forøvrig også stemmer):

- 1. En flysimulator gjør at mennesker kan øke forståelsen for hvordan et fly fungerer uten å ha utdannelse til det.

- 2. Det er ikke bra at en terrorist tar over et fly og bruker den kunnskapen han har (og kanskje også testet ut på FS først) til å fly inn i bygninger så mange mennesker mister livet.

Begge uttalelsene er vi sikkert alle enige i. Poenget er jo bare det at et ene ikke fører til det andre eller omvendt. La oss bare ikke bry oss om slike utsagn. Det blir bare for dumt.

Jeg har heller ikke noe mer fornuftig å komme med angående slike "skivebom"-uttalelser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..skulle til å si at det er nesten det samme hvor "piloten" testet kunnskapene sine eller lærte seg å fly, for nå ER jo "ulykken"/Terroren gjort, og begge tårnene + en del av Pentagon har fallt sammen!

Media er ikke langt fra å kritisere FS (eller flysimulatorer generelt) for at de toskene klarte å kapre et fly, og styre det inn (og nærmest gjennom) WTC og Pentagon [image]images/icons/confused.gif" border="0[/image] [image]images/icons/confused.gif" border="0[/image]

...frykter 10.000 døde...pga. kanskje 50 personer som var selvmordsidioter... [image]images/icons/mad.gif" border="0[/image] [image]images/icons/frown.gif" border="0[/image] [image]images/icons/mad.gif" border="0[/image] [image]images/icons/frown.gif" border="0[/image] [image]images/icons/mad.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må vel også de som skal ta førerkort på bil sikkerhetsklareres også [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image]

Bilen er vel den som har drept mest, og må vel regnes som et av de største mordvåpen som er mest tilgjengelige for folk flest [image]images/icons/confused.gif" border="0[/image] [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image]

Arild [image]images/icons/shocked.gif" border="0[/image] [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

[ 14-09-2001: Endret av: Arild Schubert ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Christian Langvatn:

Jeg så akkurat reprisen etter å ha lest det du skrev, og skjønner ikke helt hva du reagerte på. Olsen ble ikke mer overrasket enn i andre samtaler han har i Redaksjon 21, og jeg synes ikke piloten virket usikker på hvordan Olsen reagerte. De snakket litt i munnen på hverandre, that's it, og det var ikke et tema som det ble dvelet lenge ved.


Jeg er i grunnen glad for at du opplevde det slik Christian og håper andre gjorde det også. Men selv opplevde jeg det slik jeg har beskrevet ovenfor. Det inntrykket jeg satt igjen med etter intervjuvet var at alle fly var potensielle bomber og at alle flyvere burde være sikkerhetsklarert.

quote:

Husk at tv-journalister har som oppgave å stille spørsmål for tv-seerne (det brede lag av befolkningen).

Nettopp dette stiller spesielt store krav til journalisters integritet og evne til å balansere mellom saklig kritisk journalistikk og spekulativ journalistikk. Personlig synes jeg Olsen var på kanten her.

quote:

For de uten kjennskap til hvordan man tar flysertifikat, så høres det selvfølgelig helt sprøtt ut at hvem som helst kan ta flysertifikat og fly store passasjerfly så lenge man har penger for å betale for flytreningen. Jeg syntes også det hørtes merkelig ut første gangene jeg hørte om det.

Ok, dette vil det sikkert være delte meninger om.

quote:

Mange tror jo at pilotyrket er utrolig vanskelig og at det kun er de beste av de beste som kan bli piloter, og lenger fra sannheten kommer man vel ikke.

Ok, jeg er ikke pilot av yrke selv, men det du skriver her, kan jeg virkelig ikke forstå.

quote:

Det at det ikke er sikkerhetssjekk av piloter kan jeg være enig i er litt rart. I stedet for å spørre om hvorfor det skal være behov for det, så kan man jo spørre "Hvorfor ikke?". Om det ikke er noe fare, så kan man jo likevel ta sikkerhetssjekk av piloter da, eller hur? Etter episoder som vi har sett i USA, så er det med god grunn man kan spørre om hvorfor det ikke er sikkerhetssjekk. Antar at det kanskje finnes selskaper som har sikkerhetssjekk av sine piloter ved ansettelse.

Men skulle man sikkerhetsklare piloter, burde man gjøre dette med en rekke andre yrkesgrupper som har tilsvarende ansvar for andre menneskeliv eller som kan forvolde stor skade som terrorister gjennom sitt yrke (f.eks. togførere, bussjafører, ansatte ved vannverk med tilgang til drikkevannskilder osv.). For øvrig ville en sikkerhetsklarering av piloter ikke gi noen garanti for at potensielle terrorister kan lære seg å fly. Det finnes nok av steder i verden der man aldri ville klare å innføre slike restriksjoner. Og husk at det ikke var pilotene som utførte denne udåden, men kaprere.

quote:

For øvrig er det krav om plettfri vandel selv for PPL-sertifikater, så det er jo en form for sikkerhetssjekk.

Det er jo helt greit, men hjelper oss neppe til å stanse terrorisme av denne typen.

quote:

Synes Olsen gjorde en normal god jobb jeg [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Synes Olsen stort sett gjør en god jobb, men i akkurat dette intervjuet, er jeg som du skjønner ikke enig [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Det var ikke meningen å starte en diskusjon på dette forumet om journalister, men følte allikevel at jeg måtte svare på denne kommentaren. Christian, dette er en spennende og interessant diskusjon som jeg gjerne fortsetter, men kanskje vi i så fall bør gjøre det på tomannshånd?

Hilsen Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Må si meg 100% enig med Erik her.

Vi her hjemme holdt på å le oss ihjel av Knut Olsen når han intervjuet flyveren fra SAS. For meg var det helt åpenbart at Olsen ble sjokkert over pilotens svar på hans spørsmål.

Får nevne at jeg ikke er fornøyd med Knut Olsens arbeid generelt. Han har en lei tendens til å snakke i munnen på intervju objektene, og konsekvent avbryte når noen kommer til poenget...

Satte pris på Eriks innlegg!

Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er redd det er fare for det Christian. Denne tråden bør nok helst ligge.

Kanskje vi heller skal konsentrere oss om hvordan vi nå unngår at overivrige journalister og såkalte eksperter/kritikere fører til at FS blir tatt ned fra butikkhyllene? Det ville jo være typisk en slik ting produsenter og butikker kan finne på for å skape goodwill uten at det nødvendigvis har noen rot i virkeligheten.

Hilsen Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alle burde være klar over at journalister og medier gjør alt for å skaffe seg lesere... det gjør at ting enkelte ganger kan gå litt over styr...

og så må man vel huske på at fly er kanskje det sikreste transportmiddelet vi har, og det er nok derfor man ikke må gjennom 5 tredjegradsforhør for å få seg en flytime. vi lever jo tross alt i et fritt samfunn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det noen som fikk med seg det absolutte idioti som Bjørn Hansen lirte av seg på NRK fredags ettermiddag/kveld? Han uttalte at FS2K var et dataprogram som drev med opplæring i vold????

Personlig har jeg hatt null (og faktiskt mindre enn det) respekt for denne personen i ett, kanskje to, tiår! Min respekt for journalister har ikke vært særlig høy siden 29 mars 1980, den har nå sunket ennå mer...... Jeg trodde neppe det var mulig, men journaliststanden har bevist det motsatte. Takk skal dere ha!

Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Arild Schubert:

Da må vel også de som skal ta førerkort på bil sikkerhetsklareres også [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image]

Bilen er vel den som har drept mest, og må vel regnes som et av de største mordvåpen som er mest tilgjengelige for folk flest [image]images/icons/confused.gif" border="0[/image] [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image]

Arild [image]images/icons/shocked.gif" border="0[/image] [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

[ 14-09-2001: Endret av: Arild Schubert ]

Akkurat det du sier har jeg gang på gang poengtert tidligere når det gjelder ulvesaken og sivile skytteres rett til å få utøvd idretten sin.

Svarene er gang på gang at bilen er jo så nyttig.

Min konklusjon er: Vi frykter det som sjelden dreper oss, men godtar det vi VET dreper oss.

Nå har dette nådd et uskyldig PC program.... [image]images/icons/confused.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir vel at Alf R.Jakobsen i NRK1 lager et program om denne hobbyen vår med Dag som talsmann for FS2000 og om de Norway Team om scenery og da tror jeg programmet vil bli positivt mottatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten tanke bare.

1: Det bør være forbudt å lære å lese, tenk hva vi kan bruke kunnskapen til!

2: Det bør være forbudt å lære å skrive, tenk hva vi kan bruke kunnskapen til!

3: Det bør være forbudt å lære å regne, tenk hva vi kan bruke kunnskapen til!

4: Det bør være forbudt å lære om politikk, tenk hva vi kan bruke kunnskapen til!

5: Det bør være forbudt å lære å kjøre bil, tenk hva vi kan bruke kunnskapen til!

6: Det bør være forbudt å lære IT, tenk hva vi kan bruke kunnskapen til!

7: Det bør være forbudt å lære, tenk hva vi kan bruke kunnskapen til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...