Bjørn Erik Stensby Skrevet 12. januar 2008 Del Skrevet 12. januar 2008 Dette kun fort ha endt i en katastrofe, hvis de ikke hadde vært så nær flyplassen. http://www.nettavisen.no/verden/article1531143.ece Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rasmus Spanne Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 Er ikke expert på detaljer rundt Boeing 747, men har ikke de fleste store fly RAM turbin, den lille propellen som felles under flyet for å lage strøm? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roald Hansen Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 744 har ikke RAT, og APU kan ikke startes når den er i lufta. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arild Oldervoll Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 Har et par spørsmål jeg også: Hvor er generatorene i en 747 plassert? Jeg trodde dem var plassert ved hver enkelt motor. I artikkelen høres det ut som om motorene ville ha stoppet dersom flyet gikk helt tomt for strøm? Er det virkelig så gale? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars-Erik Knudsen Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 Er ikke det sånn at store passajerfly har små vindmøller(små propeller)som går ut når de går tom for bensin eller får noen problemer med strøm. Jeg har sett det på en sannfilm at noen propeller kom ut under flyet og forsynte flyet med strøm et stort passasjerfly. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roald Hansen Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 Hver motor har sin generator. Forelpøige teorier er at en vannlekkasje fra et "kjøkken" - galley - har trengt inn i en kontrollenhet som styrer all støm til flyet. Vi får se når granskingen er gjort. For ca et år siden frøs et rør i stykker til dass på et fly fra Gardermoen til Alicante. Flymaskinen måtte lande på Kastrup etter trykkfall i kabinen. Vann er skummelt.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Michael A B Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 Er ikke det sånn at store passajerfly har små vindmøller(små propeller)som går ut når de går tom for bensin eller får noen problemer med strøm. Dette er hva en kaller en RAT, Ram Air Turbine, som gir hydraulisk trykk og er med på å produsere strøm til de mest nødvendige systemene/cockpitinstrumentene. Som nevnt lenger oppe har ikke 747-400 noen RAT, der genererer generatorene på motorene nok strøm så lenge flyet beveger seg i over ~140knop gjennom lufta. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.