Mads Hjemmen Skrevet 26. desember 2007 Skrevet 26. desember 2007 Hei. for en stund tilbake så jeg en dokumentar om den såkalte "tenerife Disaster". Lurer veldig på hvordan dette kan være mulig? at noe sånt kan skje? Er det KLM's chief pilot sin skyld? Siden han tok av uten ATC crearence? Er det ATC's feil? Som ikke hadde kontroll over situasjonen? :crazy: Ikke veit jeg. Det jeg fikk inntrykk av i denne dokumentare, er at KLM's chief pilot ikke hadde helt kontroll han heller. Først måtte han bli mint på at de ikke hadde takeoff-clearence, så bokstavelig talt "dreit" han i ATC, og kjørte i vei....beskylder han ikke for noe, men kanskje ikke en klok beslutning. HVa er deres mening!??? HVa mener dere??? HER SKAL DET BLI DISKUSJON....alle meninger godtas, men diskusjon er diskusjon... Siter
Johan Luiggi Skrevet 27. desember 2007 Skrevet 27. desember 2007 Mener jeg sâ pâ Air Crash Investigation at han ikke hadde flydd pâ flere mâneder og hadde bare sittet i simulatorer, der det ikke er ATC og han kan ta av nâr han vil osv. Pan Am flyet prövde â si i fra at de fortsatt var pâ vei nedover rullebanen mens KLM flyet samtidig snakket med ATC sâ Pan Am flyets melding ikke ble hört av verken ATC eller KLM flyet! KLM fikk beskjeden "Wait for takeoff clearense" mens Pan Am prövde â si i fra at de var pâ vei nedover rullebanen(tror jeg) Da trodde KLM kapteinen at han hadde fâtt takeoff clearense og resten vet vel de fleste. Siter
Geir G Skrevet 27. desember 2007 Skrevet 27. desember 2007 Skal ikke spre rykter, men hører det ikke til historien at kapteinen i KLM-flyet ignorerte gjentatte meldinger fra F/O om at de ikke hadde fått avgangsklarering? Siter
Marius Helstad Skrevet 27. desember 2007 Skrevet 27. desember 2007 Skal ikke spre rykter' date=' men hører det ikke til historien at kapteinen i KLM-flyet ignorerte gjentatte meldinger fra F/O om at de ikke hadde fått avgangsklarering? [/quote']Når jeg så på programmet var han ganske stresset for å komme opp i lufta, og derfor ignorerte masse. Siter
Eirik Mikal Aronsen Skrevet 27. desember 2007 Skrevet 27. desember 2007 Det jeg vet, er at KLM- kapteinen hadde fått line-up klarering, og da hadde han sagt: da tar vi av! Det hadde vært en stressfull dag for dem, de hadde blitt omdirigert til Tenerife pga dårlig vær der de egentlig skulle lande, så kapteinen ville hjem og slappe av. Men i stedet omkom han og alle de andre i flyet hans. Moral: ikke stress. Du kommer ikke fortere fram for det! Siter
Johan Luiggi Skrevet 27. desember 2007 Skrevet 27. desember 2007 KLM og Pan Am var omdirigert til Tenerife fordi det hadde gâtt av en bombe pâ Gran Canaria der KLM og Pan Am egentlig skulle til. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.