Gå til innhold

GCXO Mars 27, 1977


Mads Hjemmen

Anbefalte innlegg

Hei. for en stund tilbake så jeg en dokumentar om den såkalte "tenerife Disaster". Lurer veldig på hvordan dette kan være mulig? at noe sånt kan skje? Er det KLM's chief pilot sin skyld? Siden han tok av uten ATC crearence? Er det ATC's feil? Som ikke hadde kontroll over situasjonen? :crazy: Ikke veit jeg. Det jeg fikk inntrykk av i denne dokumentare, er at KLM's chief pilot ikke hadde helt kontroll han heller. Først måtte han bli mint på at de ikke hadde takeoff-clearence, så bokstavelig talt "dreit" han i ATC, og kjørte i vei....beskylder han ikke for noe, men kanskje ikke en klok beslutning. HVa er deres mening!??? HVa mener dere??? HER SKAL DET BLI DISKUSJON....alle meninger godtas, men diskusjon er diskusjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener jeg sâ pâ Air Crash Investigation at han ikke hadde flydd pâ flere mâneder og hadde bare sittet i simulatorer, der det ikke er ATC og han kan ta av nâr han vil osv. Pan Am flyet prövde â si i fra at de fortsatt var pâ vei nedover rullebanen mens KLM flyet samtidig snakket med ATC sâ Pan Am flyets melding ikke ble hört av verken ATC eller KLM flyet! KLM fikk beskjeden "Wait for takeoff clearense" mens Pan Am prövde â si i fra at de var pâ vei nedover rullebanen(tror jeg) Da trodde KLM kapteinen at han hadde fâtt takeoff clearense og resten vet vel de fleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg vet, er at KLM- kapteinen hadde fått line-up klarering, og da hadde han sagt: da tar vi av! Det hadde vært en stressfull dag for dem, de hadde blitt omdirigert til Tenerife pga dårlig vær der de egentlig skulle lande, så kapteinen ville hjem og slappe av. Men i stedet omkom han og alle de andre i flyet hans. Moral: ikke stress. Du kommer ikke fortere fram for det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...