Gå til innhold

Juleflyet 07 - SAS sitt bidrag til de fattige!


Anbefalte innlegg

På lille julaften bestemte jeg meg for å prøve å få igang en liten groupflight, ment som en liten tanke til de som trenger det nå i disse juletider.

Se www.juleflyet.info for å komme til hjemmesiden til denne hjertesaken!

Ta en titt her for å komme til innlegget hvor groupeflighten ble opprettet.

 

Men nå til bildene og historien bak turen som ble gjennomført av syv ivrige og godhjertede piloter. Takk til Marius, Lars-Petter, Fredrik, Per-Kristian, Werner og Andreas som deltok på dette.

Jeg snakket med kontrolleren som stillte opp for oss litt i etterkant før jeg dro til Finland og han var meget takknemlig for det vi gjorde.

 

"Dere kom når man minst hadde ventet det, og jeg er sikker på at barna ble utrolig glade for omtanken, utrolig snillt!" var bare litt av det som ble sagt om oss gutter!

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Oslo - Tallinn

 

Britannias kjære 757-200 er ferdig lastet, lasterommene er fylt opp til randen i dag. God plass til personene om bord er det også, vi har 90 pax ombord og kapasiteten er jo betydelig høyere!

 

Været på Gardermoen var så som så, sikten var på 6,5 km rolige vindforhold. Vår avgangstid var satt til 10:00 lokal tid med en enroute tid på 1t 20min og reserve for en times holding samt alternate.

 

Julefly1.jpg

 

Taxi to holdingpossition bane 19L, nr. 2 for avgang etter Marius. Takeoff briefing blir gjennomgått nok en gang før avgang.

Julefly2.jpg

 

Ready and lined up, avventer noen minutter pga. wake

Julefly3.jpg

 

Da styrmannen hadde gleden av å fly denne maskinen til Gardermoen kvelden i forveien, var det jeg som fikk trekke stikka bakover å få fuglen til værs etter at min kollega hadde sagt VR.

Julefly4.jpg

 

Alt normalt, her er det bare å få hjulene inn i buken!

Julefly5.jpg

 

Solen er så vidt på vei opp, dette er jo nødt til å bli starten på en fantastisk dag!

Julefly6.jpg

 

Etablert på cruice, 33 000 fot over havnivå. Døren til cockpit står åpen da alle ombord er ansatte i SAS. Stuere, teknisk personell, flyvertinner, piloer, you name it! Praten går livlig, og det er stadig ett hode som stikker innom cockpit for å se hvordan en 757 cockpit ser ut

Julefly7.jpg

 

Været i Tallinn var ikke særlig innbydende. Sikten var nede i 1,5 km, og OVC i 600 ft. Døren til cockpit var nå lukket, men to heldige stuere fikk tilbringe resten av flyturen på klapp

Julefly8.jpg

 

Final approach, bane 26 er i bruk

julefly9.jpg

 

Parkert på stand 7, Tallinn by i bakgrunnen

Julefly10.jpg

 

Etter en liten time på bakken med lossing av personell og gaver var det på tide å fortsette videre til litt kaldere områder. Finland stod for tur! Julemørket kryper sakte over himmelen

Julefly11.jpg

 

På cruice i 34 000 ft denne gangen, nå sitter vi begge å mimrer, tilbake på julen når vi var små, hvilke gaver vi fikk og hvilke tradisjoner som vi har

Julefly12.jpg

 

Flyet parkert ved gaten på Kitti i Nord Finland. her i nissens vinterland har vi begge leid hver sin hytte til oss selv og våre familier. Flyet blir stående til 2. juledag da en organisasjon for veldedighet skal fly syke og gamle til to ukers opptining på Gran Canaria. :)

Julefly13.jpg

 

Takk for at du ble med, se www.juleflyet.info

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Einar, du gikk virkelig glipp av en tur her! Vi får ta det tilgode. :)

 

Erik, tja.. Hvem vet, spørs jo om det er interesse for det, hadde uansett tenkt meg en tur i morgen, så vi får se om det blir noe bilder, og om det faktisk blir fra turen til Gran Canaria.

 

Det er her dere kommer inn i bildet, må jo føle at bildene blir satt pris på, konstruktiv og "destruktiv" kritikk er velkommen! :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...