Gå til innhold

ILS hold, forbudt?


Gjest

Anbefalte innlegg

Vet ikke, men det er ingen som bruker det. Jeg synes det virker litt tynt å stole på radiosendere akkurat i landingsfasen. Det hender jo at sendere og fly feiler. Et fly fra Widerøe på vei fra Oslo til Bergen, satte kursen mot Sokna Afrika, etter at flyet koblet seg til Sokna NDB-senderen mellom Oslo og Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar det er "APR" knappen på autopiloten dere snakker om, og under CAT III forhold vel den være lov å bruke [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Er ikke flyger selv så jeg aner ikke hva man gjør under f.eks. CAT I forhold, og hva som er lov og ikke lov, men jeg syns iallfall det er vanskelig å håndfly flyet perfekt inn på LLZ fra en 30 graders vinkel i FS, så jeg bruker autopiloten til å etablere flyet på ILS og deretter håndflyr jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det egentlig dere rører om her nå ?? Jeg skjønner ikke helt hva dere snakker om [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

ILS er selvfølgelig fullt lovlig og bruke, enten den flyes manuelt eller med autopilot. Det kan selvfølgelig gjelde lokale begrensninger, f.eks. er det ikke lovlig og bruke autopiloten for ILS innenfor 4nm fra bane22 på Kjevik.

Modusene heter APP (localizer + glideslope) eller LOC (kun localizer, da gjerne LOC / DME approach).

[ 21-08-2001: Endret av: Tarjei Lundarvollen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, dere.

Jeg antar at det her snakkes om det som i den virkelige verden benevnes å fly "couplet", d.v.s. å fly approach på autopilot, og i så tilfelle er det selvfølgelig lov. Under visse forhold (har med bl.a. bane-/app. belysning å gjøre) er det faktisk en forutsetning å fly couplet helt ned til DH (ILS Cat I) for å kunne benytte RVR lik eller større enn 550 meter (ellers 750 meter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...