Erik Karlsen Skrevet 28. november 2007 Skrevet 28. november 2007 Jeg tenkte at jeg skulle våge meg ut på vatsim igjen,men det er en ting jeg lurer på Turen skal gå fra ENGM-ENVA og det er vindstille på begge to Hvilken rullebane skal jeg ta av fra og hvilken skal jeg lande på? Siter
Martin Adam Martinsen Skrevet 28. november 2007 Skrevet 28. november 2007 01R landing og 01L takoff eller 19R landing og 19L takeoff. ENVA kan du nok forvente RWY27 fro landing og takoff om ikke noe annent tilsier det. Rette meg dere andre om jeg tar feil :blush: ENGM-ENVA da ville jeg ta av fra RWY01L TOMBO5A SID så ville jeg tatt TOMBO 3M som STAR mot RWY27 på værnes. Siter
Lars Hassel Skrevet 28. november 2007 Skrevet 28. november 2007 jeg syns at 09 inn til Værnes er veldig kurrant, vis det er vindstille, selv om det kansje krever litt mere til 27, i forhold. men det er vel mye smak og behag regner jeg med! :) sp jeg ville kansje godt får 01L fra ENGM og 09 på ENVA, men alle har vel vær sin mening om dette! Mvh Lars Petter Hassel Siter
Lars-Petter Meyer Bedin Skrevet 28. november 2007 Skrevet 28. november 2007 Du sier "våge" deg på vatsim.Det er bare og slenge seg i det!.Spør og du får hjelp,av meget flinke ATC èr,og piloter her til lands.Du tenker vel på valg av rwy,når ikke ATC er pålogget,regner jeg med.Er det ATC på,er det bare og høre på Atis,og få med seg active rwy. På ENVA,har jeg hørt at det er 12-15 meter høyde forskjell,fra enden på rwy 27 og 09. Siter
Erik Karlsen Skrevet 28. november 2007 Forfatter Skrevet 28. november 2007 Det er valg av rw når det ikke er atc Siter
Marius Helstad Skrevet 28. november 2007 Skrevet 28. november 2007 Vell.. Som vertfall jeg gjør når jeg kontrollerer på en stille flyplass som f.eks ENGM. Hvis man kommer sørfra, vell 01R for landing kommer man nordfra, ok 19R for landing. Tar man av mot nord, 01L for takeoff og sørover, 19L for takeoff . Som man sier. Allt etter smak og behag . Siter
Erik Karlsen Skrevet 28. november 2007 Forfatter Skrevet 28. november 2007 Hvis en skal lande på 19 R og en skal ta av på 1L det vil gå galt Siter
Magnus Eliassen Skrevet 28. november 2007 Skrevet 28. november 2007 Vel når det ikke er noe ATC på kan du egentlig velge hvilken rullebane som helst, bare det passer deg. Så å lande på 01 og ta av på 19 er overhodet ikke noe problem når det ikke er ATC på. Hvis ATC er på og det er vindstille og lite trafikk, slipper han deg nok ut på den rullebanen du vil bare du spør. Siter
Lars Hassel Skrevet 28. november 2007 Skrevet 28. november 2007 Det som kan være litt kjekt er jo og samerbeide med andre piloter som er ute og flyr, slik at det slipper og bli noe kluss, det er jo ofte en fordel! slik at du slipper og få en illsint person på nakken får og ha ødelagt landingen, og av slike årsaker har man Unicom, 122.800. veldig enkelt og greit og samarbeide litt, ingen liker at en flytur blir ødelagt! Mvh Lars Petter Hassel Siter
Erik Karlsen Skrevet 28. november 2007 Forfatter Skrevet 28. november 2007 Hva er Unicom, 122.800? Siter
Martin Adam Martinsen Skrevet 28. november 2007 Skrevet 28. november 2007 Frekvensen du stiller inn på COM1 når ATC ikke er tilstedet Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 28. november 2007 Skrevet 28. november 2007 Når du er alene uten ATC og andre rundt deg på VATSIM er det hipp som happ hvilken bane du ønsker å bruke når det er vindtstille. Tatt i betraktning ved valg av avgangsbane bør jo sees opp imot terreng og landskap i enden av banen. Tenk også litt på bebyggelse, jo mindre støy jo bedre. Siter
Cato Støle Skrevet 28. november 2007 Skrevet 28. november 2007 Skal du gjøre det realistisk tar du den banen du trenger å fly kortest strekning til, så lenge det er under 10 knop i tailwind! Siter
Erik Karlsen Skrevet 29. november 2007 Forfatter Skrevet 29. november 2007 Hvis det er over 10 knop så må jeg lette og lande i motvind? Er det noen øvre grense på vinden også? Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 29. november 2007 Skrevet 29. november 2007 Å lande i medvind medfører at du vil ha større hastighet enn i motvind, og derfor føre til mer slitasje på flymaskinen, samt at du må beregne litt lengre stoppdistanse. Ved avgang bruker du mye lengre rullebane enn du ville gjort i motvind. Det er i hovedsak sidevind og halevind som setter restriksjoner på vindforhold, men også andre faktorer kan spille inn. Siter
Trond Meier Skrevet 30. november 2007 Skrevet 30. november 2007 Som ATC velger jeg 01 på ENGM og 09 på ENVA når vinden er 00. Men det er vel litt opp til den enkelte. På ENGM kommer trafikken hovedsaklig fra sør og vest, og på ENVA så syns jeg personlig det er enklere å ta inn fly på 09 siden MSA er litt lavere der. Men som sagt, det er opp til den enkelte Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.