Gå til innhold

Angående NAIA


Gjest

Anbefalte innlegg

Heisann. Jeg skal starte på NAIA i USA i oktober å lurer derfor på om det er noen som har vært der å som kunne fortelle litt om oppholdet og hvor fornøyd man var.På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner også på NAIA i oktober (9)!

Har bare hørt mye bra om NAIA. De har gjerne ikke den nyeste flyparken, men vi får vel litt praksis i "sikkerhetslandinger" [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image]

Jeg har brukt ca 1,5 år på å kikke på skoler og forskjellige utdanningsmuligheter, og NAIA/NAR vant min gunst!

Snakkes i varmen snart da [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Til dere andre: Ha en fin vinter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

Jeg skal også over til NAIA i oktober. Har snakket litt med Eivind Bø angående felles reise over, kanskje du har lyst til å slå deg med?

Send meg mail på privat mail dersom du ønsker det.

Jeg hadde også lett etter den "Perfekte" skolen å starte på i over et år, og som Eivind fant jeg ut at NAIA-NAR var det beste for meg. Har snakket med en del som har vært der borte og fleste av dem har vært veldig godt fornøyde med oppholdet. Og nå som NAR har gått sammen med NAIA får man jo JAA sertfikater med i prisen.....

Men det skal også nevnes at jeg har snakket med en Tom Seglend som står oppført som norsk kontakt person Sierra Academy angående jobb etter endt utdannelse. Og han sa at ikke alle som kom fra NAIA kvalifiserte seg som instruktør med en gang. De måtte ta et ekstra kurs for å komme opp på et tilfredstillende nivå....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.Skal ta alle serfikater der + at jeg skal prøve å skaffe meg en instruktørjobb.Så jeg regner ihvertfall med 2 år før jeg fortsetter utdannelsen på Torp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si jeg stiller meg undrenes til dette!

På NAIA får vi vanlige instruktør sertifikater (PPL, CPL, Inst., ME, CFI, & CFII) på alt utenom to motors instruktør (Og det er et valgfritt kurs som jeg skal ta!) etter JAA PART 141 standard, som er den høyeste sertifiseringa....

Har pratet med Tom Seglend ang. skole (Tror han er representant for ComAir også) og kan ikke forstå at han vil si dette! Han virket da som en fornuftig person.

Da mangen piloter fra SAS, Braathens og Widerøe har tatt utdannelsen sin på NAIA er det et trygt valg

Vi er garantert intervju hos Widerøe etter endt utdannelse.

Så hvis vi ikke er goe nok for Sierra så får de ha det så godt... [image]images/icons/tongue.gif" border="0[/image]

Eivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tore.

Det du spør om er helt umulig å svare på da disse skolene er så forskjellige. Eneste mulighet for å finne ut hvem som er best er å gå begge skolene [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Man er nødt til å finne ut selv hvem skole som passer for deg og din situasjon.

Mitt råd er å snakke med folk som har gått begge steder og sammenligne hva de har å si.

Mvh.

Håvard Andreassen

Soon to be pilot....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har også tenkt og "ta lappen", og har skjekket ltt rundt forskjellige skoler.

For meg så virker det som om NAC klart er det beste alternativet, fordi du der får hele pakken. Du får all teorien i form av klasseromstimer, noe jeg selv ville foretrekke, også er alt på samme sted, det er vel også en fordel.

Dette vet jeg ikke, men jeg tror også forholdene er litt bedre på Bardufoss enn i South Carolina, mht landskap og vær. I Nordnorge har vi jo allslags vær og temperaturer, i tilleg till veldig variert landskap, og slik tror jeg ikke det er i South Carolina.. (rett meg hvis jeg tar feil)

Men nå får mn jo også språkerfaringen ved å bo i USA et par år.... Vanskelig valg dette her!! [image]images/icons/frown.gif" border="0[/image]

Er det foresten noen som har hørt noe om dettehttp://www.britishairwaysjobs.com/cc/pilots/spts/index.jsp" TARGET=_blank>British Airways Flight Training alternativet. Min drøm er å fly for British Airways

Mvh

Tormod Iheln [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tormod: På NAC så koster det dobbelt så mye som på NAIA. På NAC får du bare "Lappen" for Europa. På NAIA får du får FAA/Europeiske serfikat. Husker ikke nå hva det er tror det er CAA..... På NAC får u rundt 250timer, er du 2år på NAIA så jobber du jo som instruktør og er feridg etter 2år med ca 1000 timer ++ Og Engelsk må du jo øve på uansett siden du må kunne dette veldig bra!!

Jarle [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] [image]images/icons/cool.gif" border="0[/image] [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jarle

Jeg er helt enig med deg, det er mange fordeler over på NAIA også..

Men når det kommer til hvaslags sertifikat du få etter endt skolegang over der så får du et JAA national PPL-A or CPL/ATPL-A sertifikat som må konverteres over til JAR-FCL sertifikat nor du kommer tilbake til Norge. Slik har jeg ihvertfall forstått det

Mvh

Tormod Ihlen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tormod.

Når man er ferdig i USA så går man 3 mnd her hjemme for å ta alle JAR-FCL sertfikatene som man har lest på mens man jobbet i USA.

Etter innføringen av JAR-FCL er det ingen ting som heter konvertering lenger, man må ta hele greiene. [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Dersom dere ønsker detaljene kan dere se her: http://www.nordic-aviation.com"'>http://www.nordic-aviation.com" TARGET=_blank>http://www.nordic-aviation.com

Der vil dere finne info om hva slags sertfikat man får samt litt om opplegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke dobbelt så dyrt på NAC som på NAIA. På Nac tror jeg du betaler 800.000. Da får du all undervisning og flyging + bosted + skolemateriell. NAIA tror jeg koster 400.000, men man må konventere som koster 200.000. Du sparer da altså 200.000 på å ta det i USA. Plis ikke bli sure på meg om jeg tar feil i noe her, det er nok folk som har gått på skolene og vet dette mye bedre enn meg. [image]images/icons/tongue.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var litt feil ja. Tviler sterkt på at du må ut med 200 000 i tilleggs utdanning til JAR-FCL hvis du ikke er evneveik eller noe [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] . NAIA/NAR opplegget til rundt 400 000 er tilleggsutdanningen inkludert. På NAC kommer også bolig i tillegg til prisen tror jeg, men dette er ikke all verden (kan ikke tenke meg det kommer på mer enn 50k). Dermed er du tilbake til utgangspunktet, USA er dobbelt så billig som NAC. Dessuten hvis du skulle være så uheldig å ikke få jobb i SAS etter NAC så står du der med 250 timer og det er svært få som ansetter noen med så liten erfaring. Mitt valg faller på USA, enten NAIA eller Comair selv om også disse har sine bakdeler.

Fortsatt god helg! [image]images/icons/cool.gif" border="0[/image] [image]images/icons/cool.gif" border="0[/image]

[ 19-08-2001: Endret av: Henrik Melbostad ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er nac det der i bardufoss?

hvis det er det, så var jeg på utdanningsmessa på sjølyst både i år og i fjor... husker ikke hvilket år det var, men jeg snakket lenge med den standen der, og mener det kosta 550 000 og ta det i bardufoss.... blir man i tillegg sponset av sas blir det enda billigere, og man er garantert jobb etterpå....

men ikke bli sure på meg heller da, hvis jeg tar feil [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

men hvor i usa er naia?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...