Gå til innhold

Tordenvær


Per Bråtebæk

Anbefalte innlegg

Så for noen dager siden en liten notis i en lokalavis at på grunn av mye tordenvær den siste tiden,har det vært nødvendig å endre en del på inn/utflygningstraseene på ENGM.

Sjøl bor jeg bare noen km.øst for flyplassen rett under innflygningstraseen (TOR 2F)fra syd.

Jeg har imidlertid observert at de fleste fly du dukker rett inn i tordenbygene.

Finnes det noen særlig risiko med dette?Jeg ser da bort fra hagl,men tenker mest på forstyrrelser av det elektroniske navigasjonsutstyret,

mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Per...nei, det er ikke noe stor risiko å fly å fly inn i en tordenvær,flyene tåler dette,men de prøver jo å unngå dette med hensyn til passasjerene,det er jo veldig mye turbolens i disse skyene å da kan det jo riste noe forferdelig når man flyr igjennom..

LN-EMK...happy flyer [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Per Bråtebæk:

Så for noen dager siden en liten notis i en lokalavis at på grunn av mye tordenvær den siste tiden,har det vært nødvendig å endre en del på inn/utflygningstraseene på ENGM.

Sjøl bor jeg bare noen km.øst for flyplassen rett under innflygningstraseen (TOR 2F)fra syd.

Jeg har imidlertid observert at de fleste fly du dukker rett inn i tordenbygene.

Finnes det noen særlig risiko med dette?Jeg ser da bort fra hagl,men tenker mest på forstyrrelser av det elektroniske navigasjonsutstyret,

mvh Per

 

Kan nevne at en Braathens maskin(LN-BRX) måtte snu på vei fra Gardermoen til Kristiansund for noen dager siden, pga lynnedslag som førte til statisk støy på det elektroniske navigasjonsutstyret ombord. Men stort sett fører ikke lynnedslag til skader på flyene, men lar det seg gjøre flyr de stort sett utenfor disse tordenbygene.

Mvh

Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Einar Kristiansen:

nei, det er ikke noe stor risiko å fly å fly inn i en tordenvær, flyene tåler dette

Dette er en sannhet med en god del modifikasjoner, IMHO. [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Tordenvaer er den desiderst verste vaertypen aa komme borti. I tordenvaer er alle andre farlige og mindre farlige vaerfenomener bakt sammen til en stor kraftig boelle.

Windshear, i alle retninger/utrolig up- og downdrafts, hagl, ising, og som oftest en voldsom turbulens.

Tordenvaer er ogsaa som oftest omgitt av mye LLWS (Low Level Wind Shear), en av de vanligste aarsakene til doedlige flyulykker.

Saa serlig under innflyging eller takeoff vil dette vaere noe som legges stor vekt paa.

Lynnedslag er som paapekt ikke saa farlig, det er alt det andre vaeret som foelger med tordenvaer som er den virkelige faren.

Ivertfall her i Unaiten har vi tre typer 'farevarsel' naar det gjelder vaer; AIRMET, SIGMET og Convective SIGMET. AIRMET er som oftest publisert naar det gjelder vaer-fenomener som er til fare for mindre fly. SIGMET blir publisert naar det gjelder farer som kan paavirke alle flyginger, som f.eks. ising eller lavt taakedekke, mens tordenvaer har den siste kategorien, Convective SIGMET. At denne type vaer har faatt sin egen kategori sier litt om hvor alvorlig de tar den. [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Mvh,

Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...