Gå til innhold

ATC spørsmål


K L

Anbefalte innlegg

Hei hei alle sammen.

Nå har jeg flydd på Vatsim siden FLG-07 og må bare si jeg er kjempefornøyd.

beregner meg nå som en IKKE Newbee.

 

Til alle dere som ikke har prøvd...det er bare å hoppe i det.

 

PS! en start eller hjelpefil, som f.eks dette er flyvning på VATSIM burde ha hjulpet mange igang!

 

Noen ting jeg lurer på ?

 

1. Når jeg flyr fra kontrollert til ukontrollert hender det noen ganger at ATC melder seg på og endrer radikalt på min på forhånd nøye planlagte app. DVS jeg kan ligge langt inne i en STAR og plutselig sier ATC at NEI du må gjøre dette...er ikke det litt dumt?, har man noen regler for når man kan ignorere ATC og si beklager men jeg er langt på veg i min STAR nå og har ikke tenkt til å endre den noe særlig på så kort varsel...

 

Jeg har tilog med fåttt "du er så nerme at du får ta en visual på RWxx isteden for den du er på veg til" føler ikke at dette er veldig realistisk og eller trygt.

 

2 Noen bruker HDG andre SID STAR, jeg kan godt ta imot begge instruksjoner men skal ikke alle gi meg f.eks en SID på dep?

 

3. all ære til de som sitter ATC, men noen ganger planlegger man en tur fra kontrollert til kontrollert, det er litt irriterende da at man ikke vet hvor lenge ATC er på, alltid kjedelig med ATC som logger seg av like før 30NM fra et sted.

 

kan man ikke logge hvor lenge man blir på. Skjønner sef. at noen ganger passer det ikke å melde dette men som en hovedregel.

 

 

håper på en liten diskusjon på dette her.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

1. Når jeg flyr fra kontrollert til ukontrollert hender det noen ganger at ATC melder seg på og endrer radikalt på min på forhånd nøye planlagte app. DVS jeg kan ligge langt inne i en STAR og plutselig sier ATC at NEI du må gjøre dette...er ikke det litt dumt?' date=' har man noen regler for når man kan ignorere ATC og si beklager men jeg er langt på veg i min STAR nå og har ikke tenkt til å endre den noe særlig på så kort varsel...

[/quote']

ATC har alltid siste ord på hvilken STAR du skal fly. Om controlleren føler for å gi deg en annen heading eller en annen STAR så er det helt opp til han/henne da det kan være annen trafikk i området som du ikke er klar over/ser.

 

2 Noen bruker HDG andre SID STAR' date=' jeg kan godt ta imot begge instruksjoner men skal ikke alle gi meg f.eks en SID på dep? [/quote']

 

Nei, det er og opp til controlleren. I USA ut fra Kennedy f.eks. så er det så mye trafikk at Kennedy1 departure som er standard departure vil stå som DIRECT exit point men når du kontakter departure får du vectors til waypointet. Det er for å få spredd trafikken, og for å få bedre kontroll. Samme på ENGM f.eks. der kan du få eller requeste direkte f.eks. SOTIR for å spare tid.

3. all ære til de som sitter ATC' date=' men noen ganger planlegger man en tur fra kontrollert til kontrollert, det er litt irriterende da at man ikke vet hvor lenge ATC er på, alltid kjedelig med ATC som logger seg av like før 30NM fra et sted.

kan man ikke logge hvor lenge man blir på. Skjønner sef. at noen ganger passer det ikke å melde dette men som en hovedregel.[/quote']

 

Ja, det tror jeg alle er klar over, men tenk deg selv. Du sitter veldig opptatt, så skjer det noe du ikke har planlagt, middag eller noe annet.. Da må man logge av. Hvis man vet at ikke noe slikt kommer til å skje, bør man skrive i ATIS hvor lenge man blir pålogget.

 

Mathias

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm jo ja takk for svar men:

 

Når jeg flyr fra kontrollert til ukontrollert hender det noen ganger at ATC melder seg på og endrer radikalt på min på forhånd nøye planlagte app. DVS jeg kan ligge langt inne i en STAR og plutselig sier ATC at NEI du må gjøre dette...er ikke det litt dumt?, har man noen regler for når man kan ignorere ATC og si beklager men jeg er langt på veg i min STAR nå og har ikke tenkt til å endre den noe særlig på så kort varsel...

 

 

DEt var vel dette med kort varsel jeg tenkte spesiellt på, dvs at er man på f.eks ENVA final og har en 5nm igjen, kan da plutselig en atc koble seg på og si " nei det er RW09 som er i bruk og ikke RW27 som jeg er på final på

 

Det er jo bare for dumt så lenge man ikke har kontrollerte luftrom hele tiden.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et var vel dette med kort varsel jeg tenkte spesiellt på' date=' dvs at er man på f.eks ENVA final og har en 5nm igjen, kan da plutselig en atc koble seg på og si " nei det er RW09 som er i bruk og ikke RW27 som jeg er på final på[/quote']

Well. Hvis TWR-controlleren har bane 09 aktiv, så er bane 09 aktiv.

Men hvis der kan være tvivl om, hvilken bane der er aktiv, kan der jo ikke være meget vind, måske under 4 kt.

Så som pilot kan du jo altid requeste RWY 27. Hvis der ikke er nogen trafik i vejen, så kan jeg bestemt ikke se nogen grund til, at ATC'en ikke kan efterkomme dit ønske.

 

Men som udgangspunkt skal du følge ATC'ens anmodninger. Men ofte vil et request fra en pilot jo sagtens kunne blive efterkommet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

joa skjønner det, følger selvfølgelig atc ordren. men føler at flyplassen blir litt kapret av en atc som logget seg på for 1 min sidan selv om jeg har planlagt en landing etter det jeg har av info på en ukontrollert flyplass før atc logget seg på.

 

Men takk det var en liten diskusjon rundt dette som jeg ønsket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

joa skjønner det' date=' følger selvfølgelig atc ordren. men føler at flyplassen blir litt kapret av en atc som logget seg på for 1 min sidan selv om jeg har planlagt en landing etter det jeg har av info på en ukontrollert flyplass før atc logget seg på.

 

Men takk det var en liten diskusjon rundt dette som jeg ønsket [/quote']

 

Og dersom du sjekker været på flyplassen du skal til

(f.eks. via funksjonen .metar i sq-box) og du flyr real weather slik man skal på VATSIM så skal det mye til at du lander feil, selv om en ATC logger seg på. Er vinden liten så burde en request om å få lande allikevel gå igjennom, så sant det ikke er annen trafikk.

 

Generelt kan det jo være en oppfordring til oss ATC'er om at vi ikke må være alt for ivrige i tjenesten rett etter at vi logger på. Være litt pragmatiske de første 10 minuttene. Men selvfølgelig. Er et fly STAR inn mot rwy 09 og han har 20 kts MEDvind, så kan det for pilotens egen sikkerhets skyld være smart å si at han nok må lande andre veien... :)

 

mvh e.

 

----

Chief executive AOR Iceland

Mentor - C1

VACCSCA

----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt kan det jo være en oppfordring til oss ATC'er om at vi ikke må være alt for ivrige i tjenesten rett etter at vi logger på. Være litt pragmatiske de første 10 minuttene. Men selvfølgelig. Er et fly STAR inn mot rwy 09 og han har 20 kts MEDvind' date=' så kan det for pilotens egen sikkerhets skyld være smart å si at han nok må lande andre veien... :)[/quote']

Et andet godt råd til ATC'ere er, ikke at over-regulere. Nogle gange oplever jeg, at ATC'erne giver kommandoer fordi "det står i bogen" selv om det måske bare gør alting mere besværligt.

Der er mange eksempler, her er et (Fiktivt) fra Århus: "After takeoff climb 5000 ft on runway heading"

Med lidt koordinering med APP/CTR kunne den hedde: "After takeoff climb FL170 direct ROSBI"

Nemmere og hurtigere for piloten. Og lige så spændende for ATC'en.

 

Det var bare ment som et eksempel. Jeg ved godt der er nogle gange, hvor flyet SKAL på RWY HDG.

Meningen var bare at illustrere at man godt kan være fleksibel nu og da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kenneth, når ATC logger seg på, sender Contact Me melding til deg og du så kaller han opp på voice, hva sier du?

 

Hvis du bare sier (f.eks.) "Flesland Radar, Scandinavian 432, Good afternoon. With you at FL120 passing ARDIP" så er det ikke rart at du får radarvectoring.

 

For ATC vet ikke at du er på en STAR og han vet heller ikke om du i det hele tatt vet hva en STAR er. Og vi spør som regel heller ikke fordi vi vet at så fort vi går bort fra standard meldinger får mange folk problemer med å forstå oss, uansett hvor sakte og tydelig vi sier det.

 

Det er to ting du som pilot må gjøre for å løse dette. Hver gang du tar kontakt med Approach, uansett om du kommer fra Control eller fra ukontrollert luftrom, så si at du er på STARen, f.eks: "Flesland Radar, Scandinavian 432, Good afternoon. With you at FL120 on a SOXUS 2 November arrival"

 

Da vet ATC at du følger en STAR og at du da selvfølgelig vet hva en STAR er.

 

Hvis da ATC ber deg om å fortsette med radarvectoring ("Fly heading 230" f.eks.) istedenfor STARen så kan du alltids si "Scandinavian 432, Request to follow the full SOXUS 2 November arrival".

 

Da skjønner ATC at du er ikke er interessert i å spare tid, men heller vil fly STARen og hvis det ikke er noen andre grunner, som f.eks. traffic eller lignende så kommer han til å la deg gjøre det. Men hvis han sier du MÅ forlate STARen så gjør du det. Han burde gi deg en rask forklaring på hvorfor (f.eks. "... due to traffic." men hvis han ikke gjøre det og du fortsatt ønsker en forklaring, så kan du sende han en PM etterpå hvor du ber om en. Og da er det en selvfølge at alle parter oppfører seg som voksene mennesker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk det var bra endelig et svar som jeg kan leve med, vil heretter følge dine råd.

 

PS! jeg kan godt følge både vectoring og sid/star etter atc`s ønske.

 

Det var helst dette her med at atc`n logger seg på rett før jeg er på final for deretter å endre min innflyging jeg ville diskutere eller få noen råd på, men det er jo besvart før i tråden.

 

Stort sett er jeg 200% fornøyd med atc, jeg er såpass ny at om det er noen feil som lir gjort så er det nesten helt sikkert meg som gjør de :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye rart. I virkeligheten kan en pilot gjøre det stikk motsatte av hva flygeleder sier, om han mener det er trygt. Om det er lurt er jo et annet spørsmål :)

 

Om du ligger på 4NM final og plutselig får banebytte, burde det overhodet ikke ha noe betydning at vedkommende får lande på den først planlagte banen. De fleste airlinere aksepterer 10 knop i æsen :eek: Har også opplevd fly som lander med 20 knop i halen!!

 

ATC bør være fleksible i slike tilfeller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...