Gå til innhold

Mer VFR igjen


Frank Olaf Sem-Jacobsen

Anbefalte innlegg

Om man flyr vfr i ukontrollert luftrom, f.eks. utenfor oslo TMA, si man kommer fra Hamar og skal til Kjeller. Da vil man gjennom Oslo TMA (med mindre man flyr under 4500 fot). Hva er prosedyren for å kalle opp hvem (engm app?) for dette? Sier man bare, hei, får jeg lov til å fly gjennom TMA'en sørover (evt til enkj om det er dit man skal)? Det er vel neppe akkurat slik man ordlegger seg, men noe lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan lage et lite rollespill :)

 

[Du har tatt av fra Hamar og befinner deg ca. 5nm sør for flyplassen, i 3000ft]

 

LN-NEW: Oslo Approach, LN-NEW, God dag.

Oslo APP: LEW, God dag go ahead.

 

LN-NEW: We are 5 miles south of hamar, southbound at 3000ft, request clearence to operate VFR at 6000ft and below on a flightplan to Kjeller, LEW.

Oslo APP: LEW, Roger standby, local QNH is 1034.

LN-NEW: 1034, LEW

 

Oslo APP: Lew, you are cleared to operate VFR at 6000ft and below, squawk 2134.

LN-NEW: VFR at 6000ft or below and squawk 2134, LEW.

 

 

Når du nærmer deg Kjeller flyr du ned til du kommer under TMAen. Så kaller du opp Oslo App igjen og sier:

 

LN-NEW: Oslo Approach, LEW, Below TMA and leaving frequency for UNICOM, so long.

Oslo APP: LEW, Roger that good bye.

 

(Husk å ikke forlat frekvensen før ATC har svart deg og hvis ikke ATC sier "Squawk VFR" før du forlater frekvensen, så beholder du den squawken du fikk av han).

 

Noen ganger ønsker du kansje ikke å fly opp i TMAen, men du vil fortsatt ha kontakt med ATC. Da gjør du akkuratt det samme, men istedenfor "... request clearence to operate VFR at ..." så sier du "... request traffic information on VFR flightplan to Kjeller".

 

Husk også å si ifra når du forlater frekvensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rolf Arne kan nok svare deg bedre for hvordan prossedyrene er innenfor Oslo TMA.

 

Det som er viktig å huske når du kommer fra ukontrollert luftrom inn i kontrollert luftrom er å innhente en klarering fra den flygerlederenheten som har ansvaret for lutfrommet før du krysser luftromsgrensen!

 

Jeg fikk også lyst til å lage ett lite rollespill... :grin:

 

LN-RAI: Værnes Tower, Lima November Romeo Alfa India with you just abeam Renbygda for Trondheim at 4000ft. Request to enter your controlled airspace.

 

Tower: Lima Alfa India, good morning. Cleard to enter my controlled airspace, cleard inbound via Trondheim, 4000ft. QNH1015.

 

LN-RAI: Cleard to enter your airspace direct Trondheim at 4000ft, QNH1015, Lima Alfa India.

 

God tur! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vanskelige med å fly VFR er å vite hvor du er hen. Det er da navigering, kjentmannskap og gode observasjoner og konsentrasjoner kommer godt med. Særlig i ukontrollert luft rom

 

Er man i tvil så er man ingen raring eller masekopp om man tar kontakt med Control og spør hvor man befinner seg hen.

 

Spør heller en gang for mye en å lande med tryne først på tom tank.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det er mange morsomme spaker man kan komme borti om man ikke konsentrerer seg, slik at man går på tryne selv med full tank :) SÅ konsentrasjon er vel et nøkkelord uansett.

 

Kom f.eks borti mikstur-spakene på leveld 767, og da låste throttle seg på 50%, uansett hva jeg gjorde med spakene, og vi gikk i bakken, eller nød-"landet". Litt off-topic, men er det noen som vet hva det kan komme av? Miksturen gikk fra full til middels, til full igjen nokså fort (mappet til en sak på stikken), og throttle låste seg. Fikk ikke restartet motorer eller noe heller, var bare i 5000 fot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for "pirken" Cato, alltid ny lærdom! :)

 

Har alltid brukt "your" etc. siden det finnes mye kontrollert luftrom, slik at jeg ikke får klarering av hvilkens som helst ATC til å entre et annet luftrom. :cool: Synes alltid jeg har hørt at flygelederne har svart "my airspace", men det kan vel være fordi de ønsker å snakke på samme nivå som meg.. :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for "pirken" Cato' date=' alltid ny lærdom! :)

 

Har alltid brukt "your" etc. siden det finnes mye kontrollert luftrom, slik at jeg ikke får klarering av hvilkens som helst ATC til å entre et annet luftrom. :cool: Synes alltid jeg har hørt at flygelederne har svart "my airspace", men det kan vel være fordi de ønsker å snakke på samme nivå som meg.. :grin: [/quote']

 

Det er jo derfor vi har sånne fine navn på enhetene, så man skal vite hvor man flyr :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...