Frank Olaf Sem-Jacobsen Skrevet 20. oktober 2007 Del Skrevet 20. oktober 2007 Om man flyr vfr i ukontrollert luftrom, f.eks. utenfor oslo TMA, si man kommer fra Hamar og skal til Kjeller. Da vil man gjennom Oslo TMA (med mindre man flyr under 4500 fot). Hva er prosedyren for å kalle opp hvem (engm app?) for dette? Sier man bare, hei, får jeg lov til å fly gjennom TMA'en sørover (evt til enkj om det er dit man skal)? Det er vel neppe akkurat slik man ordlegger seg, men noe lignende? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rolf Arne Beck Skrevet 20. oktober 2007 Del Skrevet 20. oktober 2007 Kan lage et lite rollespill [Du har tatt av fra Hamar og befinner deg ca. 5nm sør for flyplassen, i 3000ft] LN-NEW: Oslo Approach, LN-NEW, God dag. Oslo APP: LEW, God dag go ahead. LN-NEW: We are 5 miles south of hamar, southbound at 3000ft, request clearence to operate VFR at 6000ft and below on a flightplan to Kjeller, LEW. Oslo APP: LEW, Roger standby, local QNH is 1034. LN-NEW: 1034, LEW Oslo APP: Lew, you are cleared to operate VFR at 6000ft and below, squawk 2134. LN-NEW: VFR at 6000ft or below and squawk 2134, LEW. Når du nærmer deg Kjeller flyr du ned til du kommer under TMAen. Så kaller du opp Oslo App igjen og sier: LN-NEW: Oslo Approach, LEW, Below TMA and leaving frequency for UNICOM, so long. Oslo APP: LEW, Roger that good bye. (Husk å ikke forlat frekvensen før ATC har svart deg og hvis ikke ATC sier "Squawk VFR" før du forlater frekvensen, så beholder du den squawken du fikk av han). Noen ganger ønsker du kansje ikke å fly opp i TMAen, men du vil fortsatt ha kontakt med ATC. Da gjør du akkuratt det samme, men istedenfor "... request clearence to operate VFR at ..." så sier du "... request traffic information on VFR flightplan to Kjeller". Husk også å si ifra når du forlater frekvensen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom Knudsen Skrevet 20. oktober 2007 Del Skrevet 20. oktober 2007 http://www.caa.no/multimedia/archive/00002/VFR-guide_2866a.pdf Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivar Skaugstad Skrevet 20. oktober 2007 Del Skrevet 20. oktober 2007 Rolf Arne kan nok svare deg bedre for hvordan prossedyrene er innenfor Oslo TMA. Det som er viktig å huske når du kommer fra ukontrollert luftrom inn i kontrollert luftrom er å innhente en klarering fra den flygerlederenheten som har ansvaret for lutfrommet før du krysser luftromsgrensen! Jeg fikk også lyst til å lage ett lite rollespill... :grin: LN-RAI: Værnes Tower, Lima November Romeo Alfa India with you just abeam Renbygda for Trondheim at 4000ft. Request to enter your controlled airspace. Tower: Lima Alfa India, good morning. Cleard to enter my controlled airspace, cleard inbound via Trondheim, 4000ft. QNH1015. LN-RAI: Cleard to enter your airspace direct Trondheim at 4000ft, QNH1015, Lima Alfa India. God tur! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frank Olaf Sem-Jacobsen Skrevet 20. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2007 Flotte greier. Kanskje jeg prøver meg på et "ordentlig" rollespill rundt flesland idag. Man må jo få kapteinen til flyplassen før han kan fare avgårde i noe større, og hva er vel mer naturlig enn å ankomme i et lite småfly? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom Knudsen Skrevet 20. oktober 2007 Del Skrevet 20. oktober 2007 Det vanskelige med å fly VFR er å vite hvor du er hen. Det er da navigering, kjentmannskap og gode observasjoner og konsentrasjoner kommer godt med. Særlig i ukontrollert luft rom Er man i tvil så er man ingen raring eller masekopp om man tar kontakt med Control og spør hvor man befinner seg hen. Spør heller en gang for mye en å lande med tryne først på tom tank. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frank Olaf Sem-Jacobsen Skrevet 20. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2007 Hehe, det er mange morsomme spaker man kan komme borti om man ikke konsentrerer seg, slik at man går på tryne selv med full tank SÅ konsentrasjon er vel et nøkkelord uansett. Kom f.eks borti mikstur-spakene på leveld 767, og da låste throttle seg på 50%, uansett hva jeg gjorde med spakene, og vi gikk i bakken, eller nød-"landet". Litt off-topic, men er det noen som vet hva det kan komme av? Miksturen gikk fra full til middels, til full igjen nokså fort (mappet til en sak på stikken), og throttle låste seg. Fikk ikke restartet motorer eller noe heller, var bare i 5000 fot. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivar Skaugstad Skrevet 20. oktober 2007 Del Skrevet 20. oktober 2007 Det som skjer med meg når jeg kutter mixture i større flytyper er at fuel tilførselen kuttes, er du sikker på at motorene gikk i heletatt? :grin: Har ikke slått av motorene i luften før, men det kan være lufttrykket/strømmen som gir indikasjoner på at turbinen går for halv maskin. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frank Olaf Sem-Jacobsen Skrevet 20. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2007 Det kan jo være det, men jeg dro ikke mixturen helt ned, bare halvveis. Får prøve å kutt motorene i luften en gang og se hvordan det ser ut Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frank Olaf Sem-Jacobsen Skrevet 20. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2007 Wohoo, det var VFR fra Sola til Flesland. Gikk jo greit når man fant kartene, men duverden så mye skruing på nav-knotter for å finne frem når man ikke kjenner området :=) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Cato Støle Skrevet 20. oktober 2007 Del Skrevet 20. oktober 2007 Så kommer catopirkeren på banen igjen:) Skal du høres litt mer proff ut, kutter du: "my", "your" etc. Det heter "cleared to enter/tansit/(operate in) controlled airspace" "Roger that" er en typisk filmfrase. Enkelt og greit "roger". Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frank Olaf Sem-Jacobsen Skrevet 20. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2007 Det høres uten tvil tøffere ut, ja Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivar Skaugstad Skrevet 21. oktober 2007 Del Skrevet 21. oktober 2007 Takker for "pirken" Cato, alltid ny lærdom! Har alltid brukt "your" etc. siden det finnes mye kontrollert luftrom, slik at jeg ikke får klarering av hvilkens som helst ATC til å entre et annet luftrom. :cool: Synes alltid jeg har hørt at flygelederne har svart "my airspace", men det kan vel være fordi de ønsker å snakke på samme nivå som meg.. :grin: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Cato Støle Skrevet 23. oktober 2007 Del Skrevet 23. oktober 2007 Takker for "pirken" Cato' date=' alltid ny lærdom! Har alltid brukt "your" etc. siden det finnes mye kontrollert luftrom, slik at jeg ikke får klarering av hvilkens som helst ATC til å entre et annet luftrom. :cool: Synes alltid jeg har hørt at flygelederne har svart "my airspace", men det kan vel være fordi de ønsker å snakke på samme nivå som meg.. :grin: [/quote'] Det er jo derfor vi har sånne fine navn på enhetene, så man skal vite hvor man flyr Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.