Gå til innhold

Deicing?


Anbefalte innlegg

Heisann. Jeg lastet ned et scenery over Munchen av Stefan Breuer (FS98), og like ved "utkjøringen" ved rullebanene var det noen store portaler... se her: http://www.stud.ntnu.no/~taraldse/munchen.jpg"'>http://www.stud.ntnu.no/~taraldse/munchen.jpg" TARGET=_blank>http://www.stud.ntnu.no/~taraldse/munchen.jpg

Jeg antar det er for deicing... eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,det er nok et visst forbruk.Nå er det noen år siden jeg har vært aktiv på den fronten,(kjørte av-ising på FBU en par vintre i hine hårde dager..)men forbruket avhenger av type de-icing.Type 1 er glycol blandet 50/50 med vann og varmet opp til ca.70 grader(hvis jeg husker riktig)Dette er for å fjerne det som er på vingene av snø og isdannelse (De-icing).Her er væskeforbruket ganske formidabelt,men som sagt,halvparten er vann.

Type 2 er såkalt anti-icing.Dette er ren glycol som sprøytes på i et tynt sjikt(ganske tyktflytende væske)for å hindre ny ising før de er airborne.Jeg vil nok tro som du antyder at det går med noen gallon pr.fly i den omtalte riggen.

Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vidar:

De tekniske detaljene ved de-iceing/ Anti-iceing kjenner jeg allerede godt til... Har jobbet med de-iceing de to siste sesongene på Torp.

Har hatt SAS De-Iceing Basic med siste refresh i November 2000, og er flittig bruker av Vestergaard Elephant My...

Så det var helst forbruket jeg lurte på... Med vanlig bil så vil man jo nødvendigvis bruke så mye væske som er nødvendig for å få en "ren" overflate, mens den "riggen" der legger vel på jevnt på til det er bra over alt...

Hvordan er det forresten med fjerning av is med en slik "rigg"? Må vel ta sin tid? Gjøres kanskje manuelt?

Hadde jo et eksempel her i våres hvor vi oppdaget et 50 mm tykt felt med Clear-Ice på en Fokker 70.... Det tok sin tid med selv med den mest effektive teknikken (Oppvarming på et punkt som så kan spre seg videre).... Med en slik dusj som jeg forestiller meg fra den "riggen" så ville det jo tatt timesvis...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

jeg kjenner ikke detaljene rundt omtalte "apparatur".

Jeg tror imidlertid ikke at den blir brukt til de-icing,kun anti-icing.

De flyplassene hvor denne brukes er jo sjelden plaget av noe særlig mengder nedbør i form av snø og streng kulde(sammenlignet med norske forhold).Jeg tror derfor at de-icing gjøres manuellt.

Kanskje Per Christian vet noe om dette fra Luleå?

Når det gjelder mengde væske for de-icing vet du vel sikkert hvor mye som kan gå med på et fly?Hvis jeg husker riktig tok tanken på det utstyret vi brukte ca.8000 liter,og det hendte under ekstreme forhold at det gikk med mer enn en tank på et fly.(DC-9,MD-80,737 etc.)

Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Vidar Øverli:

Når det gjelder mengde væske for de-icing vet du vel sikkert hvor mye som kan gå med på et fly?Hvis jeg husker riktig tok tanken på det utstyret vi brukte ca.8000 liter,og det hendte under ekstreme forhold at det gikk med mer enn en tank på et fly.(DC-9,MD-80,737 etc.)

Vidar

Ja jeg kan jo nevne de mest "ekstreme" tilfellene:

Dash 8: Ca. 2.500 liter Type 1 50/50 på våt snø med is i bunnen (Det var før vi fikk lov til å bruke rent vann på Dash 8).

Fokker 70: Ca. 8.000 liter Type 1 50/50 etter en morgen med underkjølt regn før avgang. Flyet ble kraftig forsinket ettersom vi kjørte tom hele tank-anlegget vårt på ca. 34.000 liter oppvarmet Type 1 50/50 iløpet av morgentimene, så vi måtte bruke varmelementene i bilene til å varme opp væsken etterhvert, og det tar jo sin tid...

Tupolev Tu-134 Ca. 7.500 liter varmt vann på et fly som hadde stått ute en helg med bare snøvær. Det var så mye som 40 cm snø enkelte steder på vingene...

Andre fly:

Ellers så har vi vel ikke hatt noen "ekstreme" tilfeller på B737 eller MD-80, men 3-4.000 liter har vært brukt på dem også....

Andre ting:

Hadde en morsom (for noen) hendelse da jeg skulle sjekke vingene på en Spanair MD-83 (Need-to-deice check)... Jeg gikk opp på vingen fra kurven på de-icerbilen, satte begge bena godt plantet på vingen mens jeg hold meg fast i kurven, og idet jeg skulle bøye meg ned, så forsvant bena under meg, og jeg gikk rett i bakken med bena først i bakkant av vingen etter den kjappeste ake-turen i manns minne over flapsen...

Den Spanske Kapteinen som da sto å fulgte med mente at den "oppvisningen" skulle tyde på et behov for "some whiskey to go with that ice", mens han lo så han nesten pådro seg seg et mildt hjerteinfarkt...

Han kom bort og ba om unnskyldning for at han lo etterpå, men det var jo ikke til å legge skjul på at det så ganske komisk ut... [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

 

Det teiteste jeg har opplevd var en Kaptein på Fokker 70 som hardnakket påsto at han skulle først ha Type 2 (Som var kald), og så Type 1 50/50....

Altså først Anti-iceing, og så de-iceing... Han bekreftet 3 ganger at det var slik han ville ha det på tross av våre motsigelser, men da det snødde ganske godt så valgte vi å gjøre det på "vår" måte allikevel (Med væskene i omvendt rekkefølge)....

Det var ingen av oss som hadde noen interesse av å bære bårer den dagen (eller andre dager for den sakens skyld).... Det ble sendt inn rapport ang. hendelsen, og vi hadde selvfølgelig handlet korrekt...

Kapteinen har ikke alltid rett, men så lenge han tror han har det, så er det jo greit.... [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

[ 28-07-2001: Endret av: Kenneth G. Sørensen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Vet ikke hvor godt dere kjenner til forholdene rundt München, men jeg kan fortelle dere at det kan bli rett så kalt der og. Snø får de og.

Ikke norske forhold, men i hvertfall slik som krever de-icing.

Har selv vært gjennom akkurat denne på Franz Josef Strauss (München) og det er riktig som det sies her at den spruter ut væsken gjennom strategisk plaserte hull i "taket" og legger såmed et tynt lag med anti-ice på flykroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...