Gå til innhold

callsign


Aleksander Skoyen

Anbefalte innlegg

Det er Koder som f.eks:

Sabena 65 Uniform står for Sabena 65 U ! [image]images/icons/cool.gif" border="0[/image]

Alpha for A

Bravo for C

Charlie står for C

November for N

Uniform for U! [image]images/icons/tongue.gif" border="0[/image]

OSV

Sånne ord er det for hver enkelt bokstav! [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

(har du FS2000 står alle kodene på siste side i håndboken)

Eller hva Jörgen Toll ?? [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

[ 21-07-2001: Endret av: Espen Søderstrøm ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, og kallesignal/rutenummer kan inneholde både tall og bokstaver. Disse kallesignalene høres ofte på Sola:

TAY67Q (=quality-six-seven-quebec) fraktfly fra TNT.

NOR81S (=norsk-eight-one-sierra) (S)koleflyging hos Norsk Helikopter.

HKS10T (=helibus-one-zero-tango) (T)estflyging hos Helikopterservice.

NOC01O (=norcopter-zero-one-oscar) NorCopter ett-eller-annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Sabena 65 Uniform står for Sabena 65 U !

Alpha for A

Bravo for C

Charlie står for C

November for N

Uniform for U!

OSV

Sånne ord er det for hver enkelt bokstav!

(har du FS2000 står alle kodene på siste side i håndboken)


Selvfølgelig vet jeg det [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Jeg vet selvfølgelig hva det fonetiske alfabetet er,men jeg

tror du misforstod.

Jeg lurte på om noen visste hva uniform stod for?

Hvorfor har Sabena "U" etter rutenummeret? Eller Finnair, "C" etter noen rutenr.?

Er det fordi det er en spesialflygning,cargo eller ??

håper jeg gjorde det litt klarere. [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Mvh

aleks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heihei!

Noen som vet noe om callsignet "Sabena 65 Uniform"?har også hørt Charlie i stedenfor uniform

og lurer fært på hva det står for.Kan det være at Chrlie[C] står for Cargo?

Jeg har hørt "Finnair 656 November" også.Noen som vet hva November,CHrlie og uniform står

for?

Mvh

Aleks

[image]images/icons/cool.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et godt spørsmål som ikke kan besvares fullverdig, som å si som en politiker, jeg er svært glad for at du stilte det spørsmålet....

Som aspiranten på ENZV sier, de aller fleste flyselskapene har sine metodikker når det gjelder tildeling av callsign. Det som er regelen, er at ICAO har sagt at ett callsign kan ha max 7 karakterer. Når det gjelder NOR og HKS har de sin måte, det samme har alle andre flyselskaper.

Vi som jobber med flight data systems, ser etterhvert at flyselskapene begynner å innføre forskjell på kommersielle og operative callsigns. Ett kommersielt callsign er det som selskapet bruker på flybilletten som passasjeren har, mens et operativt callsign er det de forteller oss i Lufttrafikktjensten at de bruker.

Årsakene kan være forskjellige, her burde f.eks FIN og SAB svare selv. Men vi har noe vi kaller callsign confusion, tenkt deg at for eksempel SAB1364 og SAB1464 er ute og flyr samtidig og er på samme frekvens, da er det bedre at de heter for eksempel SAB136U og SAB146W, det hele handler om å kunne skille mellom hvilken flight man snakker om.....

Så, spørsmålet om C eller N i siste karakter i callsign handler ikke om hva slags type flyging som bedrives, men heller om hvor flygingen går, slik jeg har opplevd det...

Uansett, dette er noe som flyselskapene selv bestemmer, i min jobb kan jeg en del om dette, selv om jeg ikke kan svare på vegne av de enkelte flyselskapene.

mvh,

Kjell

[ 22-07-2001: Endret av: Kjell Engkrog ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...