Gå til innhold

uting?


Tore Stabell Kuloe

Anbefalte innlegg

Hallo!

Når jeg leser om at noen skal ha en sjekk for å bli CTR eller hva det er, planlegger jeg kanskje en tur dit, for å skape trafikk. Testen skal for eksempel være mellom 1900 og 2100 lokal tid.

Ja, så kommer jeg innbound SUMAK, og da er testen slutt, lenge før annonsert.

Det skjedde i dag, og det skjedde da hr. Knudsen skulle ha "utsjekk".

Jeg forstår at det skal være "debriefing", men det hadde vært fint om testen varte så lenge som det var annonsert.

Det verste jeg kan tenke meg er "resume own navigation, so long"!

I dag satt den utemerkede Eivind Fosse og loset meg ned, men når man baserer hele turen på at testen går frem til kl. x, er det en fordel at den varer så lenge.

Man tar kanskje turen utelukkende for å bistå med litt trafikk, og da er det synd når det stenger for tidlig.

 

Eller er det bare meg som er urimelig fin på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som normalt skjer er som følger..

 

Test kandidat har 2 timer til rådighet for testen, kravene sier så at kandidaten må klare test kravene målt på 1 time eller 2. Klarer kandidaten dette på 1 time er det ikke noe point i å ta tingen helt ut for testen skyld. Kandidaten får så beskjed om å logge av for debriefing.

 

Normalt sett skal det være ATC på standby til testen av to grunner.

 

1. Da over om kandidaten ikke klarer kravet eller får mer trafikk en han klarer å håndtere.

 

2. Overtar for kandidaten når examinator sier testen er over.

 

Hva som skjedde så i dag vet jeg ikke, men oslo hadde heller ikke noen test i dag.

 

Eneste offisielle test idag var Student 3 exam på Værnes og den klarte Gunnar Seljeseth seg godt igjennom med mindre nett problemer da.

 

Så nei, det er ikke urimelig å ønske ATC i de to timene testen varer og gjerne lenger også, men husk at kandidaten har press på seg og er således godt fornøyd med å få slippe å sitte test i hele 2 timer, selv om han er forberedt på det da.

 

Og ja, takk til deg som kom for å skape trafikk, forsett med det.

 

:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar!

Det er godt å vite at det normalt er noen til å ta over når testen eventuelt slutter.

 

oslo hadde heller ikke noen test i dag...

 

- "Hei, alle sammen. Jeg skal ha min Pre-CPT for min C1 rating på VATSIM til Søndag.

Posisjon: Oslo Approach

Tid: 1800z-2000z (2000-2200 lokal tid)"

 

 

Jeg trodde det var en test, jeg.

 

Men som sagt: Jeg kommer gjerne flygende for å bidra med trafikk, men da må jeg altså regne med å komme den første timen, da er jeg vel sikker?

 

Mvh,

Tore Stabell K.

 

Ex. CTR1

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- "Hei, alle sammen. Jeg skal ha min Pre-CPT for min C1 rating på VATSIM til Søndag.

Posisjon: Oslo Approach

Tid: 1800z-2000z (2000-2200 lokal tid)"

 

Vel my bad, dette var en test, en før sjekk for å få et innblikk i hva som kan skje og hvordan studenten takler det. Ikke vanlig å annonsere med en slik pre-check, men i dette tilfelle har instruktøren til Daniel sagt det slik og da ble det slik.

 

En slik test skulle normalt ikke vært annonsert slik som en checkout

 

En checkout eller en CPT er en offisiell examen

 

CPT = Controller Practical Test

Checkout = En avsluttende praktisk test

 

Så dette var nok helst en helt normal kveld ja.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har selvsagt rett.. vi skal sitte så lenge som vi har booka.. CPT eller ikke. At Tom slutta for tidlig var min feil.

 

Jeg skal ta det til ettereting og senere CPT'er og utsjekker skal vare så lenge som de har blitt annonsert. DVS, selve testen kan slutte før oppsatt tid, men kandidaten skal få lov å sitte der til booka tid er over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og det hjelper enda mer på oppmøtet hvis de som skal sitte ATC booker det på VROUTE, slik at man kan se at det sitter noen på f.eks. APP fra 19-22.

Jeg synes det er helt luremus å sitte som ATC i en halvtimes tid, for da kan det være noen på vei dit, som selvfølgelig trodde at ATC sitter en time når de først har satt seg.

 

Pga. bookingen, flyr jeg mye i Tyskland, i dag satt det folk overalt, og jeg visste at de kom til å sitte til jeg kom fram, for de har booket.

 

Også litt synd det ikke er flere som flyr online, det hadde hjulpet på motivasjonen til å sitte ATC også.

 

Happy flying!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og det hjelper enda mer på oppmøtet hvis de som skal sitte ATC booker det på VROUTE, slik at man kan se at det sitter noen på f.eks. APP fra 19-22.

 

For ordens skyld, Vaccsca ATC'er skal ikke booke direkte på Vroute, men bruke booking systemet på www.vaccsca.org.

 

Bookinger på den websiden vil bli overført til Vroute, men bookinger på Vroute blir ikke overført til websiden.

 

Vi har ingen plikt til å booke før vi setter oss, men vi anbefaler å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

C3 er en Vatsim ATC rating, mens INS er en Vateud administrativ rating. En kan vel si at INS er et bevis på spesialisering innen trening/mentoring og gir rett til å trene C3 kandidater, være examiner for C3 CPT'er, samt å være lærer på Vateud ATC academy++.

 

Det finnes INS som aldri har tatt C3 og som dermed ikke kan sitte Eurocontrol osv (det kan gies untak i særlige tilfeller fra C3 regelen for å få INS rating).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...