Gå til innhold

Røros lufthavn 50 år = Flystevne


Geir-Tore Aunmo

Anbefalte innlegg

Å hjelpe meg!

 

For dere som satt hjemme i dag tidlig med en tanke om å ta turen, men som uansett ble hjemme... Your loss!

 

Nå har ikke jeg vært på all verdens flystevner, men dagen i dag har virkelig satt inntrykk!!

 

Fikk så vidt sove i natt i spenning over dagen som skulle følge, våknet til strålende sol og null vind! Kjørte ut til flyplassen å gjorde klart Cessnaen, sammen med SAAB Safir'en og Piper Cub'en som også skulle ta turen i det herlige sommerværet!

Ble møtt med hektiske øyeblikk i landingsrunden på Røros, etterfulgt av en smooth landing og en humpete parkering på gresset ved APRON med ett villt blikk som fulgte Dakota Norway's DC3 første landing for dagen!

Tok ikke lange stunden før jeg fikk gjort de nødvendige papirarbeidene på bakken, og var borte for å se på flyene som stod på static display, for å nevne noen, F-16, DC-3, Heron ++ , samt flere typer småfly!

Timene gikk og bød på solskinn, pølse og masse glade flyfjes, vi var i påvente av noe stort!

 

Litt etter skjema begynte flyshowet, først ut var Heron (finnes kun en av denne typen i hele verden) som tok turen tilbake til Sverige etter en pen lowpass. Skalaflyene èntret så banen for en liten oppvisning, før en CAP-10 flymaskin viste en acro oppvisning.

 

Så kom dagens høydepunkt for undertegnede, det var veteranflytid og DC-3'ern tok av i formasjon med.. Ja, nå husker ikke jeg navnet på den andre flymaskinen i farten, men regner med noen kan supplimentere meg etter hvert. Vidundelig å se på de to flymaskinene sammen, HELT FANTASTISK!

 

To F-16 hadde så en spennende oppvisning som jeg tror vi alle satte pris på.

Flydagen var så omme, solbrent og sulten satte LN-RAI snuten hjem til Trondheim med to glade trøndere!

 

Takk for dagen i dag! :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg Ivar, og jeg tror været har mye av æren for at dagen ble så vellykket som den ble. De snakket vel om over 1500 oppmøtte med betalt billett (tror barn gikk gratis inn). Kanskje de var over 1600 når jeg tenker meg om, men det husker jeg ikke helt sikkert. Alltid morsomt å hilse på folk fra forumet, men jeg husker jo aldri navn med mindre jeg har hilst på de ved tidligere anledninger.

 

BILDER KOMMER, 305 .CR2 RAW-filer blir gjennomgått!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Like spennende hver gang å møte andre flyinterisserte fra forumet, sikkert flere der oppe vi passerte flere ganger uten å vite hvem hverandre var, dog jeg og Andreas drog kjensel på hverandre etter å ha møttes ved en tidligere anledning. Så hvis noen her mener å ha sett en solbrendt, lyshåret gutt i 20 årene iført en bedgè t-skjorte, howdy! :grin:

 

Ser fram til bildene dine Andreas, skal se om jeg kanskje får lagt ut noen bilder som ble tatt av kameraet som fikk plass inni objektivet ditt.. Knall kvalitet med 4 MPixles.. :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Må si meg enig med deg Ivar. Utrolig flott. Det var til å få frysninger av. DC-3'ern fløy forresten i formasjon med Harvard T6. Oppvisningen til Harvard'en var også STOOR. En av tingene som bidrar til at opplevelsene blir så store, synes jeg ihvertfall, er at at flyplassområde er så lite og nære RWY at det er nesten at man kjenner luftdraget etter maskinene som suser forbi. I feel the need, the need for speed :grin:

 

Gleder meg veldig til å se bildene dine, Andreas.

 

Vil også benytte anledningen til å takke alle som var der og støttet opp om arrangementet. Veldig bra. Synd at vi ikke fikk slått av en prat, men håper det lar seg gjøre ved en senere anledning.

Det var et sted mellom 2000-2500 personer innom portene, derav nesten 1700 betalende. Det er over all forventning. Dette viser at det er fullt mulig å lage et flott stevne på en liten plass, la oss bare håpe det ikke blir 50 år til neste gang :)

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...