Gå til innhold

Taktfull tone i forumet


Harald Oanes

Anbefalte innlegg

Kanskje et sytet innlegg, hva vet jeg? Men jeg synes nå det er trist at det finnes så mange "krasse" svar på innleggene i dette forumet. Jeg er enig at en del som "postes" i dette forumet ikke hører hjemme her, at folk er sterkt uenige, at vi alle har forskjellige meninger, osv. Men jeg synes bare ikke det trengs å bruke slike sterke mishagsytinger som desverre ofte kommer som reaksjon. Da ender vi jo bare opp med å bli nervøse for å komme med nye emner.

Jeg har for all del ikke noe dårlig erfaring selv, men jeg synes faktisk synd på en del av "innlegger`ne" som ikke har tenkt seg om før de postet sine innlegg.

Vi mennesker er så forskjellige - og hvis vi bare respekterer dette, begge veier - så kan vi nok "leve med" andres innlegg - selv om det provoserer oss.

Husk det - at et forum fungerer bare perfekt hvis får fungere som et åpent forum, selvsagt etter moderators retningslinjer.

Nok alvor - ha en fin helg, og drøm om fint juni-vær

beste hilsen

Harald O.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Christian Langvatn:

Historien vil gjenta seg med jevne mellomrom, og det skjer alltid i følgende rekkefølge:

1 - Det blir postet et innlegg

2 - Noen reagerer fordi innlegget faktisk var "feil", eller fordi den som reagerer ikke har skjønt poenget og klager unødvendig

3 - Det blir krangling

4 - Det roer seg etter en stund

5 - Noen stiller spørsmål om hvorfor det blir krangling

En uendelig sirkel [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Man kommer langt ved å ha i bakhodet at dette er det skrevne ord og at det ikke nødvendigvis gjenspeiler det som avsender egentlig mente.

Er selvfølgelig helt enig - synes bare det er trist hvis - for det er nok noen som er mer nærtagende og sårbare enn andre - hvis enkelte har "tabbet" seg ut, så tør dem kanskje ikke å komme med nye innlegg i frykt for nye "tabber"...

beste hilsen

Harald O.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode ord Harald. Jeg må bare si meg enig i det du skriver her.

Mange har lett for å trykke på "send svar" tasten litt for fort, men i de fleste tilfellene pleier det å ordne seg etter en del poster nedover i en tråd.

En ting alle burde legge seg på minnet er å ta vare på de som legger inn innlegg her og som har tittelen "Nytt medlem" i margen. Dette er personer som har postet mindre enn 10 innlegg i forumet og som kanskje forventer å få et annet svar enn det som enkelte ganger blir gitt av noen i et ubetenksomt øyeblikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jeg helt enig i. Og jeg tror de fleste (inkludert meg) bør tenke seg godt om før man svarer med innlegg som kan virke skremmende ovenfor de nye medlemmene. Selv om det er fristende for enkelte å leke stor og sterk mot de ferske som begår noen feil, gjerne de yngre og ferske, lønner det seg å sette seg inn i deres situasjon. Men jeg mener at man bør kunne opplyse om enkelte ting ovenfor de nye på en vennlig måte, uten at man skal bli stemplet som noen surpomp. Kanskje det hadde vært en idé å utforme noen gode råd og en oversikt over "netttiquette" (som alle egentgli burde vite fra før) som alle nye medlemmer ville fått tilsendt pr. e-post?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg støtter meg til alt det som er nevnt ovenfor. I kampens hete som det ofte kalles, er det lett å fyre løs det man har på hjertet. Man blir blir forbannet/hissig, og poster det man vil ytre. Kan tenke meg at flere som har svart under forskjellige omstendigheter har angret på hva de har skrevet, men ikke funnet noen god måte å forklare det på og dermed latt det bli med den kommentaren som har blitt talt.

Ha en fin kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for deres synspunkter - hvilket viser jo at det tross alt er en "oppegående" gjeng som kikker innom her. Det er ofte vanskelig å ta selvkritikk - men selvkritikk vitner også om ydmykhet og respekt, og det synes jeg er storartet.

Dette forumet måtte vært utrolig kjedelig hvis alle var enige i alt og alle, så jeg ønsket bare å gi litt "støtte" til dem som har vært litt "uheldige" med tilbakemeldinger på sine innlegg. Det må av og til uenighet til å skape en debatt, og at en reagerer - både negativt og positivt - viser at en er engasjert, og det er vel flott, eller hva?

Og så lenge Dag gjør den gode jobben han gjør, etter beste evne å holde oss andre "i ørene" - så kan vi forhåpentligvis engasjere oss inn i fremtiden også.

Jeg er også fullstendig enig at folk må tåle å bli irettesatt, uten å surmule for det i all fremtid. Det har vært mange "sterke" diskusjoner i dette forumet, og det er ofte de samme navnene som går igjen og igjen - og dette vitner jo om at folk tåler å bli irettesatt, og det er flott.

En liten "tommelfinger-regel" jeg selv hadde da jeg drev et firma med noen få ansatte, var - ;hvis det er behov for å kritisere & irettesette mennesker (og da spesielt ansatte) - så skal dette gjøres med 25%, de resterende 75% skal brukes til å "bygge opp" vedkommende igjen, bl.a. med veiledning o.s.v. - og da tåler vedkommende bedre å bli kritisert. For å bli kritisert, nei det liker vel ingen av oss.

Selvfølgelig meget viktig som Dag skriver, å være litt ekstra tålmodige med nye medlemmer, så kan de heller bli erfarne nok til å bidra med engasjert innlegg etter som tiden går.

Må bare avslutte med å si at når det gjelder hva jeg selv har hatt "på hjertet" med mine innlegg, kun har mottatt oppbyggende og konstruktive svar - så takk til alle for det.

Nei, nå skal jeg inn på FS, klikke "season" over på sommer, ta vekk all vind, skyer og regn - og gå ut i Stavanger-sommerene for å se om det også hjelper i virkeligheten

beste hilsen

Harald O.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...