Gå til innhold

Elendig Emergency handling på DFW


Anbefalte innlegg

Da American 489, fløy på en rutine flight fra Tulsa til Dallas, oppdaget de noe veldig feil, de hadde mye mindre fuel en de skulle. Det var da de klarerte emergency og ba om å få lande på 17C på Dallas. 17C ville spart dem 5-10minutter flyving, og banen er nermest nødutstyret til flyplassen. Da ringer Controller 2, Controller 1: "Controller2: Feeder-east 1." "Controller1: Yea, American489 is requesting 17Center." "Controller2: Tell'em unable. Expect 31Right" Dette strider mot reglene til FAA. Se nyhetsreportasjen her: DallasNews

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel hvis American 489 hadde gjort jobben sin ordentlig' date=' så hadde de squawket 7700 og flyet hadde lyst opp som et juletre på alle ATC sine skjermer.[/quote']

 

 

Står ingen plasser at du må bruke mode A7700 dersom du har en emergency. Det som derimot står beskrevet (så vidt jeg husker) er at man bør bruke denne koden dersom det er hensiktsmessig og passende og om ikke annet blir instruert av ATC. I luftrommet der dette hendte vil jeg anta at det ikke er særlig lurt å squake mode A7700, nettopp på grunn av det du selv skriver i innlegget ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke helt med på hva du mener... 7700 koden er reservt for bruk i en nødsituasjon. Jeg sier ikke at de ikke godtar nødsituasjonen din hvis du ikke squawker 7700, men det er ofte de ber deg om å squawke 7700 hvis du erklærer en nødsituasjon. Mye av grunnen ligger i at når du er ute å flyr kan det være luftrom over, under og rundt deg som ikke tilhører den kontrolleren du snakker med på radioen, derfor bør man squawke riktig kode så alle blir klar over at hva som skjer og gir deg den plassen du trenger, uten at kontrollern du snakker med må ringe rundt å informere alle. LTT klarer fint å bruke utstyret sitt selv om du har aktivert alarmen.

 

Uansett så hadde det vært veldig rart om C1 kontaktet C2 for å be om rullebanen uten å gjøre det klart at det var en nødsituasjon. Det vi hører på videoen er nok bare et lite utdrag av hele situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...