Gå til innhold

Braathens fra Værnes 9 juli, til Hellas


Håvard Olsen

Anbefalte innlegg

Dette er noe jeg også ofte har lurt på, men jeg tviler på om det går ann å finne ut av bortsett fra om man får litt inside information. Flyselskapene pleier jo ofte å endre på dette, spesielt på avreisedagen da de kun har valget mellom tilgjengelige som ikke er i bruk på det daværende øyeblikk.

Men om det er noen som vet mer om dette og som eventuelt kan finne ut av slike ting, så hadde jeg og Håvard blitt veldige glade [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kikket på den siden Håvard og tastet inn en flight fra Oslo til Kristiansand bare for å ta et eksempel, men jeg fant ikke ut av registreringsnummeret på flyet slik du antydet at det kanskje kunne gå ann.

Noen som kan hjelpe oss??? Selv om jeg tror mulighetene for det er minimale! [image]images/icons/frown.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir vanskelig.

For det første... Amadeus.net inneholder så vidt jeg vet kun faste ruteflyvninger. Ikke chartere. Og du finner ikke flyregistreringer på faste ruter i den nettbaserte Amadeus heller, kun ved fullstendig tilgang, slik som flyselskaper har i skrankene o.l. på flyplassen.

Lurer du på hvilken registrering det er på flyet du skal reise med er det vel bare å spørre flyselskapet, men de vet vel neppe dette lenge i forveien heller. Jeg aner ikke hvor lenge i forveien de setter opp plan for alle flyene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen som vet reg. så lang tid i forveien. På en ukes varsel så kan man plukke ut enkelte fly det IKKE blir - fly som er låst til andre stasjoner pga arbeid - motorskifte osv...

Et par dager i forveien så flyet valgt ut, men det kan skje endringer helt frem til avgang - hvis noe uforutsett skjer.

Men det blir (nesten) garantert en av 700 tungvekterne - TUA -TUC -TUK -TUJ eller en -400 BRE - BRP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tur som er planlagt såpass lang tid i forveien er vel også flyet antakelig allerede valgt, i hvertfall i forhold til antall pax. Da som Øystein sa en av -700 eller -400 maskinene.

Braathens har jo en viss mengde fly disponibelt til charter og det blir vel en av disse som blir på den ruten.

Ford det om noen her hadde visst hvilke fly det var tviler jeg på at noen hadde sagt det!!

Men brenner du skikkelig for å finne det ut og er veldig avhengig av det så kan du alltids ringe Braathens TPC(Traffic Planning Center) på OSL.

Hilsen

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tungvekter er en -700 med de kraftigste motorene 24k.

quote:

Opprinnelig postet av Rune Trøftmoen:

En tur som er planlagt såpass lang tid i forveien er vel også flyet antakelig allerede valgt, i hvertfall i forhold til antall pax. Da som Øystein sa en av -700 eller -400 maskinene.

Braathens har jo en viss mengde fly disponibelt til charter og det blir vel en av disse som blir på den ruten.

Ford det om noen her hadde visst hvilke fly det var tviler jeg på at noen hadde sagt det!!

Men brenner du skikkelig for å finne det ut og er veldig avhengig av det så kan du alltids ringe Braathens TPC(Traffic Planning Center) på OSL.

Hilsen

Rune

- Det er ingen hemmelighet om hva slags fly som skal hvor. Hadde vi visst det så hadde hverdagen vært mye enklere - men de er 4 mann/damer som stokker om flyene hele tiden. F.eks et fly som kommer fra syden og skal videre OSL -TRD er et par timer forsinket. Hvis det da er et annet fly som står noen timer i OSL samtidig så blir det sendt til TRD isteden.

Og da må de stokke om ennå mer. De må planlegge neste dag for å få -400 og 24k -700 på rett sted for å fly charter. Om natten kan enkelte jobber ta lengre tid. Et fly som skulle ha gått kl 0700 må bytte med et som skal gå kl 0900..osv...osv..

Så på OPS kontoret jobber de konstant og stokker om fly for å få minst mulig forsinkelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Øystein, jeg har fått med meg at du jobber i Braathens og jeg synes du gir oss her på Flightsim.no mye god informasjon. Takk skal du ha for det.

Men jeg lurer da på hvorfor Braathens sender en -500 fra Trondheim og til Hellas i steden for en -400 eller en -700 tungvekter. Jeg har jo også ofte notert med at -700 ikke tungvekterne ofte har flydd sørover, noe jeg har sett fra bilder på airpics og airliners.

HA EN GOD KVELD FOLKENS! [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håvard, jeg tror jeg ville ha satset på at du får en 700. Jeg var der for to år siden, og da med -TUF en vei - jeg tror det var hjemover.

Øystein, er ikke både -TUD og -TUF i 65K MTOW-klassen og med 24K-ytelse også?

Hilsen Roald

[ 28-05-2001: Endret av: Roald Hansen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er flyene med de kraftigste motorene (Høyere Takeoff vekt = mer fuel = null mellomlandinger):

-400 har 23.5K

-500 med 20K: BRD -BRF-BRH-BRT-BRU-BRV. (Resten har 18.5K)

-700 med 24K: TUA-TUD-TUF-TUJ-TUK (Resten har 20K).

Skal du på langtur, charter eller Nord Norge -Svalbard - så er det mest sannsynlig at havner i en av disse

[image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...