Gå til innhold

SID / STAR


Frank Petersen

Anbefalte innlegg

Noen som kan komme med et svar:

Når jeg ser på forskjellige SID og STAR charts over et bestemt område, la oss si ENGM, så har disse forskjellige bokstaver etter tallet f.eks. SKI2(A)alt etter hvilke charts man kikker på. Jeg har hentet charts over ENGM flere steder på nettet og de er nesten alle forskjellige. Hvilket bokstav gjelder pr. idag hvis man kan si det på den måte.

Jeg ser også at bokstavet er forskjellig om det er en SID eller STAR rute og det skjønner jeg, men ikke det annet.

Ville verre taknemelig for en god forklaring på dette fenomen [image]images/icons/confused.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser [image]images/icons/shocked.gif" border="0[/image] ut som de bytter boksav når det blir gjort

mindre endringer på sid / star. Dette virker også fornuftig

da piloten kan se at han f.eks har for gammelt kart hvis

han blir klarert for SKI2B og han har SKI2A.

Så bokstav lengst ut i alfabetet betyr nyest kart.

VBX119

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omvendt!

Det er tallet der angiver versionen.

Således vil SKI1F blive afløst af SKI2F.

Det sidste bogstav fortæller om baneretningen. På ENGM er der fire baner (01R/L + 19R/L) og hver bane har en SID, men hver sit endebogstav. Der ud over er der også SID's til om natten på grund af støjen.

/Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Det som Peter sier er helt korrekt. Det er fire rullebaner på ENGM og alle har sin SID bokstav.

01L=A

01R=B

19L=C

19R=D

Med innflyging er det det samme.

01=E

19=F

Ganske enkelt når du først kan det.

De får nye nummer hver gang det endres noe.

F.eks. så er SOK/BBU departure fra 19R blitt endret mange ganger. Endringer kommer av at både piloter er for dårlige til å fly riktig og at noen er kommet for nær hverandre.

De heter nå 4D og det virker som om disse er ganske gode. Svinger rett etter departure.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tak for et forståelig svar, Mathias men [image]images/icons/confused.gif" border="0[/image]

på de AIP charts man kan hente på flightsim.no så er der på f.eks. SID chart for rwy 19R på engm flere ruter med Z i og på SID chart for rwy 19L flere ruter med Y i [image]images/icons/confused.gif" border="0[/image]

Hvor finner man de oppdaterte ruter numre og hvis rute punktene endres hvor finner man så dem henne så man til enhver tid kan holde sig oppdateret og fly så "real as it get" [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Frank

For å holde seg oppdatert = http://www.norskaero.com/pub/" TARGET=_blank>AIP Norge Gen./Enr. og AD.

Når det gjelder de kartene i filbiblioteket er de rimelig gamle. Noen av rutene er utrangert og finnes ei lenger. Forøvrig er AIP Norge en god investering. Du får for kr 400.- alle aktuelle kart for å fly i Norge. Det er 5 stk fulle ringpermer. I tillegg får du inkludert i prisen ett års oppdatering. Da får du nye SID-er og STAR-er med nye tall og bokstaver hvis disse blir endret. Rett stilig, for oppdateringer er det mange av og prisen på kr 400.- dekker ikke en gang portoen for oppdateringene.

Roger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merk at det å holde seg oppdatert med nyeste revisjon, koster MYE tid. Har selv tatt skrittet å kastet alle infosider for AD's, så jeg sitter kun igjen med kart (minus obstacle charts; lite relevant i FS2k), Enroute delen, og General delen. Sup, som er noe av det viktigste i real life, gikk rett i bøtta [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kan vi da lige tage dem igen, hvis du skulle komme til Danmark:

http://www.slv.dk/publikationer/default.htm"'>http://www.slv.dk/publikationer/default.htm" TARGET=_blank>Statens Luftfartsvæsen - " TARGET=_blank>www.slv.dk/publikationer/default.htm[/url]

Under http://www.slv.dk/publikationer/AIS/foi/AIP_DK_internet/gen_0_6.pdf" TARGET=_blank>Afsnit GEN finder du generel information om reglerne i Danmark.

Under http://www.slv.dk/publikationer/AIS/foi/AIP_DK_internet/enr_0_6.pdf" TARGET=_blank>Afsnit ENR kan du blandt andet finde beskrivelser af upper og lower airways i Danmark og ligende.

For nyeste kort over lufthavne, og procedurer, tryk på http://www.slv.dk/publikationer/AIS/foi/AIP_DK_internet/ad_0_6.pdf" TARGET=_blank>Afsnit AD.

Hvis du kommer til Storbritannien, kan du finde kort her:

http://www.ais.org.uk/uk_aip/html/mainsel.htm" TARGET=_blank>www.ais.org.uk/uk_aip/html/mainsel.htm Tryk på AIP og klik dig frem til hvad du vil have kort over.

For alle dokumenter gælder det, at du skal trykke dig videre i pdf-dokumentet

Happy Landings

Peter

[ 24-05-2001: Endret av: Peter Noerkjaer ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å kjøpe nye aip kart isteden for å bruke gamle kart som skaper en masse surr.

Sånn som det er i dag så sitter contr/piloter med kart som ikke er like, dette går ikke i virkligheten så vi kan vel oppdatere karten vi også når vi lever for denne hobbyen,

ser ikke at 400-500kr som noe store utgifter når det gjelder en hobby.Dessuten så skal vel en hobby koste noen kr. slik er det vel med andre hobbyer også.

Nei ta å få dere oppdaterte kart så blir det enklere for alle. [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Arild [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...