Gå til innhold

Gardermoen SID/STAR


Anbefalte innlegg

Heisann!

Har flydd noen turer fra Nordvestlandet (Ålesund, Førde..) til ENGM i dag, men er litt usikker på om jeg skal gå rett på Sigdal VOR for å gjøre en SIG 2E/2F, eller på Mesnali for så å fly MES 2E/2F. Hva gjør man i real life? [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Noe mulighet for å fly rett på MSK/SLB? [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Når jeg tenker meg om så heter det vel Sigdal 3F nå (?), hva er det som gjør at disse varierer?

En annen ting jeg lurer på er ang. SID's. For bane 19L kalles SID'ene for Y og C, hva er forskjellen?

Siste spm. [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] : Ca hvor deles Stavanger FIR og Trondheim FIR på nordvestlandet?

Snart fridag igjen!! (på tide med en langrute) [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

[ 22-05-2001: Endret av: Christopher Eriksen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en flytur langs en low altitude airway ser det ut til å være riktig å velge L997 (f.eks. NIBVA 2B dep.) fra Ålesund og deretter Z13 til Mesnali for så å gjøre en STAR derfra. Hvilken STAR du skal bruke, avhenger av hvilken rullebane du skal lande på (MES2E er for RWY01L/R og MES3F er for RWY 19L/R, tilsvarende for SIG2E og SIG3F). Sigdal har stort sett bare airways fra Bergen og Stavanger. (Dette har jeg hentet fra AIP Norge).

Grensen mellom Stavanger FIR og Trondheim FIR går omtrent midt mellom Florø og Ålesund og midt mellom Sandane (Anda) og Ørsta-Volda (Hovden).

Hilsen Håkon Trønnes. [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Chris!

Får prøve å svare på dette..

quote:

Har flydd noen turer fra Nordvestlandet (Ålesund, Førde..) til ENGM i dag, men er litt usikker på om jeg skal gå rett på Sigdal VOR for å gjøre en SIG 2E/2F, eller på Mesnali for så å fly MES 2E/2F

I virkeligheten når bane 19R er in use, så brukes MES3F arrival for arrivals fra ENAL, ENVA, ENML osv.. ifra Førde bruker Widerøe få klarering dct BBU og vectors derfra. Er det lite trafikk kan det som du også nevner hende at flyene blir klartert med high speed dct MSK eller SLB for 01R.

quote:

Når jeg tenker meg om så heter det vel Sigdal 3F nå (?), hva er det som gjør at disse varierer?

Eneste som er forskjell fra 2F til 3F er vel at høyden er justert en smule.., er litt usikker på hvilket punkt/høyde.

quote:

En annen ting jeg lurer på er ang. SID's. For bane 19L kalles SID'ene for Y og C, hva er forskjellen?


Godt spørsmål, men disse Yankee SID'ene brukes så og si aldri, man blir alltid tilgitt enten Alpha for 01, eller Charlie for 19. Vet ikke hvorfor [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

quote:

Siste spm. : Ca hvor deles Stavanger FIR og Trondheim FIR på nordvestlandet?


Hakke peiling [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] Ved Florø...? wild guess

Håper dette hjelper deg litt

Mvh

Thomas (alltid ett millisekund bak alle andre) [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

[ 22-05-2001: Endret av: Thomas Lorentzen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Håkon Trønnes:

For en flytur langs en low altitude airway ser det ut til å være riktig å velge L997 (f.eks. NIBVA 2B dep.) fra Ålesund og deretter Z13 til Mesnali for så å gjøre en STAR derfra.

Riktig.. men bare for å ha nevnt det.. så er det vanlig (i real life) at flyene går direkte til MES fra ENAL. Det er vel på grunn av den "tette" trafikken over norsk luftrom tenker jeg [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]Det går altså rett ned til Mesnali VOR, uten å gå innom FAG vor.

Men..bare for å ha nevnt det [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående hvorfor SID/STAR skrifter navne, så komemr det an på hvilken version der er tale om.

Som eksempel "SIG 3F"

Den første del står naturligvis for SIGDAL

3'tallet står for udgave numemr tre. Den (nu) uddaterede version hedder 2. Når der kommer en opdatering vil den så hedde SIG4F

Det sidste bogstav har betydning for hvilken bane man flyver til/fra. På ENGM hedder STAR 'F' til 19 og 'E' til bane 01. Fx SID på ENGM er der to SID's for hver bane, en om dagen og en om natten. Det giver otte forskellige ruter til et punkt og der kan man bruge bogstavet.

/Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Normalt sett så blir de gitt MES. Men veldig ofte får de direct KOLAB/MOSAS to join MES2E/3F. Dette er en liten shortcut.

Hvis det er lite trafikk kan de også gå dct SONER for 01R.

Det er mye som kan gjøres for å la de gå litt kortere. Online så pleier vi nå a la dem fly STARen, bare litt for moroskyld, men du kan jo prøve å requeste det.

Angående MSK/SLB så brukes i hvertfall MSK mye hvis det ikke er noe trafikk. Er Director i bruk blir det neppe det.

[ 23-05-2001: Endret av: Mathias Tangvall ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...