Gå til innhold

Håkon Trønnes

Members
  • Innholdsteller

    10
  • Ble med

  • Siste besøk

Håkon Trønnes's Achievements

0

Nettsamfunnsomdømme

  1. Fonten finnes kanskje for nedlasting, det er jeg ikke sikker på. Lurer på om ikke mange bruker klipp-og-lim metoden (og tilsvarende forskjellige funksjoner i de ulike programmer) hvis man ønsker å bruke den originale skriften, men ha eget bilde. Mvh Håkon Trønnes
  2. ... Og for den spesielt interesserte: Det er, slik det ble sagt tidligere, en sammenheng mellom flysyke, bilsyke, sjøsyke, berg-og-dalbanesyke osv. Hjernen bruker flere hjelpemidler for å bestemme vår posisjon i forhold til landskapet. Det viktigste er synet, som utgjør omkring 90% av sanseinntrykkene. I tillegg, når det gjelder bevegelse, sitter det et sinnrikt apparat av små "steiner" i det indre øret, nærmere bestemt i sneglehuset (cochlea), som sanser hodebevegelsen. Hvis det ikke er samsvar mellom hodets bevegelser og det øynene ser, medfører det at man kan bli syk, f.eks. hvis øynene sanser et landskap som beveger seg under deg, samtidig som øret sanser et "stillestående" fly i luften. Det er individuelle forskjeller i hvor mye man tolerer før man blir syk. Også i dykking og i romfart blir dette spesielt, fordi man der er i forskjellige typer "vektløs" tilstand, noe som mye lettere medfører vertigo (svimmelhet), og det kan jo bli nokså farlig! Det er imidlertid mindre sjanse for å bli syk hvis man kan forutsi hvilke bevegelser som kommer, noe som gjør at man heldigvis ikke har så stor sjanse for å bli bilsyk som sjåfør... _____________ Håkon Trønnes Lege.
  3. Du tenker nok på Norsk Aero A/S, de har følgende adresse for sine publikasjoner, som blant annet inkl. AIP Norway: http://www.norskaero.com/pub/ Prisen er kr 550,- for AIP Norway i papirutgave og kr 500,- i CD-utgave inkl. rettelser/oppdateringer ut kalenderåret. Man kan også bestille AIP på følgende adresse: Norsk Aero A/S LVs publikasjoner P.O. Box 383 Sentrum No-0102 OSLO, Norway.
  4. For den som er spesielt interessert, finnes juninummeret av Nature Neuroscience her: http://www.nature.com/cgi-taf/dynapage.taf?file=/neuro/journal/v4/n6/index.html"'>http://www.nature.com/cgi-taf/dynapage.taf?file=/neuro/journal/v4/n6/index.html" TARGET=_blank>http://www.nature.com/cgi-taf/dynapage.taf?file=/neuro/journal/v4/n6/index.html Artikkelen som TV2 Internett henviser til heter "Chronic 'jet lag' produces temporal lobe atrophy and spatial cognitive deficits" og er skrevet av Kwangwook Cho. Det koster imidlertid litt penger å lese selve artikkelen... Hilsen Håkon Trønnes. [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]
  5. For en flytur langs en low altitude airway ser det ut til å være riktig å velge L997 (f.eks. NIBVA 2B dep.) fra Ålesund og deretter Z13 til Mesnali for så å gjøre en STAR derfra. Hvilken STAR du skal bruke, avhenger av hvilken rullebane du skal lande på (MES2E er for RWY01L/R og MES3F er for RWY 19L/R, tilsvarende for SIG2E og SIG3F). Sigdal har stort sett bare airways fra Bergen og Stavanger. (Dette har jeg hentet fra AIP Norge). Grensen mellom Stavanger FIR og Trondheim FIR går omtrent midt mellom Florø og Ålesund og midt mellom Sandane (Anda) og Ørsta-Volda (Hovden). Hilsen Håkon Trønnes. [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]
  6. Hei! Jeg kunne godt tenke meg å være med på dette. Helg passer vel kanskje best, ja, men også (litt sene) ettermiddager. Håper du får det til! Med vennlig hilsen Håkon Trønnes. - hakont@netcom.no - [Endret av Håkon Trønnes 22-01-2001.]
×
×
  • Opprett ny...