Gå til innhold

Trenger hjelp med drivstoffkalkulator!


Ole Theodor Holland

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har IKT som studieretningsfag på skolen, og vi har fått som proskjekt å lage et valgfritt program. Derfor tenkte jeg at jeg skulle lage en aldri så liten drivstoffkalkulator! ""

 

Til nå har jeg lagt inn kommandoer som regner variabler som flytid, tid på bakken, reservedrivstoff osv.

 

Men som jeg har sett på mange andre kalkulatorer, så har man muligheten til å taste inn flyhøyde.

 

Så derfor lurte jeg på om noen kloke hoder vet hvilken formel jeg skal bruke for å regne ut fuel på en bestemt valgt flyhøyde?

 

PS: Ja jeg har undersøkt på Google om emnet, men fant ikke noe fornuftig stoff om det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er komplisert å lage et program som gir eksakt fuelburn for forskjellige høyder, vekter og hastigheter. Her er en tabell som viser optimal hastighet for Boeing 737-700 med vekter og høyder. Tabellen er basert på mest økonomiske hastighet - Long Range Cruise. Prøv først innenfor det grå området, og se om du får til å programmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Njaa, vi får se på det. ""

 

Vurderer også om jeg skal laste den opp på filbiblioteket her. Kalkulatoren inneholder en del Widerøe, SasBraathens og Norwegian grafikk, bare sånn for å få en litt "norsk touch" på det!

 

Så mener jeg også at det ikke finnes noe lignende fra før heller (Skyt meg hvis jeg tar feil!), så det hadde jo vært morsomt hvis det ble noe greie på den kalkulatoren.

 

Men som sagt, vi får se. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her er resultatet for de som ville se det! ""

 

 

[image]http://i2.photobucket.com/albums/y44/OleTheodor/Drivstoffkalkulator/drivstoff1.jpg[/image]

 

[image]http://i2.photobucket.com/albums/y44/OleTheodor/Drivstoffkalkulator/drivstoff2.jpg[/image]

 

[image]http://i2.photobucket.com/albums/y44/OleTheodor/Drivstoffkalkulator/drivstoff3.jpg[/image]

 

 

Så er det noen interesse for dette programmet?

Det er ikke programmert inn avanserte formler for kalkulering av fuel, men det er veldig generelle tall for de forskjellige flytypene.

 

Men jeg syns programmet er kjekt for de som kanskje ikke er så flinke til å kalkulere fuel før hver flytur *peke på seg selv*

 

Men som sagt hvis jeg får god respons så er det mulig jeg laster det opp på filbiblioteket. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Dette er flott program. Men du må ha inn flere funksjoner før du kan lansere det om det skal være et komplett program.

 

Du bør legge inn:

 

- Taxi fuel og drivstoff til APU

- Siste reserve

- Drivstoff til alternativ flyplass

- Om noe uforutsett skulle skje (vanligvis 5% av hoveddrivstoff, vi som flyr MD har en standard på 500kg)

- Og en kolonne som heter Firma (at virtual Widerøe ber deg ta med eksra drivstoff pga ising og kulde, det kan være at du kommer til en flyplass der de ikke har tid til deg akkurat når du står ved gaten og må stå med motorene på en stund.)

 

Forsett å jobb med programmet, så blir det nok bra.

 

Ådne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle kommentarer! ""

 

Ådne: Jeg vet at den ikke er komplett, det er veldig begrenset man får gjort på et toukers prosjekt.

 

Men vi får se om jeg noen gang kommer til å legge til fler avanserte funksjoner. Bare det lille programmet her krevde nesten 4 sider med koding, så fler og enda mer avanserte funksjoner frister ikke så veldig! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...