Gå til innhold

Storflyplass på Helgeland??


Anbefalte innlegg

Denne saken har pågått i noen år og vil sikkert pågå i mange år til men jeg har litt lyst å høre hva dere mener om storflyplass-ideen som helgelendingene krangler om, hvis man ser bort i fra at den til tider kan minne om en real stammekonflikt. Er det et godt alternativ å legge flyplassen i Drevja (litt nord for Mosjøen,ved Drevatn) eller er det en dårlig ide å bygge en felles flyplass på Helgeland i det store og hele? Vil det noen gang lande en 737 på Helgeland?? ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne saken har pågått i noen år og vil sikkert pågå i mange år til men jeg har litt lyst å høre hva dere mener om storflyplass-ideen som helgelendingene krangler om, hvis man ser bort i fra at den til tider kan minne om en real stammekonflikt. Er det et godt alternativ å legge flyplassen i Drevja (litt nord for Mosjøen,ved Drevatn) eller er det en dårlig ide å bygge en felles flyplass på Helgeland i det store og hele? Vil det noen gang lande en 737 på Helgeland?? ""

At det ligner en stammekonflikt var en bra beskrivelse "" Får til tider med meg litt om saken i feks Rana Blad, og der er det interessant å se hva enkelte ranværinger tenker om et slikt prosjekt. Noen ildsjeler, og enkelte politikere, nekter for at en ny flyplass skal bygges mellom de tre byene, og vil heller a) forlenge Røssvoll, eller b) bygge en ny flyplass på Mjølan eller i lia over Yttern. Tingen er at med a) så vil en uansett ikke få ned større maskiner enn F50/ATR42/72, og med b) må en punge ut stort for et prosjekt som ikke vil føre til noe særlig bedre kapasitet enn de har i dag. Drømmen er vel å få tilbake direkteruta til Oslo, som de en gang hadde (var vel FBU-MJF-MQN?)

Spesielt underholdende var det å lese om hvordan enkelte ildsjeler mente at de skulle få igang lufttaxier som tok tyve-tredve pax, som kunne fly i skytteltrafikk til Bodø og sørover fra Mo, og hvor de ikke skulle ha så strenge sikkerhetstiltak som det er ellers når det kommer til kontroller av pax, de mente at slikt kunne omgås...

 

Når det gjelder en samlokalisering, så synes jeg at dette er en god idé av følgende grunner:

- dekker et større marked, kan åpne for flere ruter, feks OSL-Helgeland-TOS mm.

- kan gi muligheter for bedre pålitelighet ved vanskelige værforhold

- muliggjør et bedre tilbud for befolkningen enn det de har i dag

 

Når det kommer til plasseringen, så er det i mine øyne ikke mange plasser som ligger bedre til rent geografisk sett, du kommer ikke så veldig mye mer midt mellom de tre byene, samtidig som du har E6 og jernbanen like i nærheten. Så får vi se hvordan de nye værmålingene går...

Når det gjelder paxgrunnlaget, så er det større enn hva som er tilfellet for feks Kirkenes, Alta, Lakselv mfl.

 

hehe! dette høres kjent ut! I lengre tid har det vert diskutert om ENSK skal utvides eller ikke! Nå tyder det på at det blir en utvidelse til 1200 meter bane på ENSK innen tre til fire år!

Hva slags maskiner håper de å få på ruter med en utvidelse? Dhc83 i steden for Dhc81?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags maskiner håper de å få på ruter med en utvidelse? Dhc83 i steden for Dhc81?

 

Vell! Widerøe har nevnt at Dash8-300 vil kunne bli satt opp på en del av de rutene som eksisterer idag, sammtidig som de vil vurdere nye ruter til blant anna Trondheim og Hammerfest.

 

Men for næringslivet her oppe er målet med en slik baneforlengelse å kunne få direktefly til OSL. Noe Wif sier de ikke er intereseret i. Men jeg med flere har misstanke om at her har Konsernledelsen i SAS nede i Stockhom har kommet med noen veltalte ord til Widerøe i førkant av at de bekjentgjorde at de ikke ville starte ei slik rute, da det åpenbart vil skade SAS sine ruter ifra Evenes og Bodø. Dette til tross for at Transportøkonomisk institutt har konkludert med at det er marked for ei slik rute. 50000 reisende i året, noe som er omlag 50% av den totlale pasasjertrafikken over ENSK.Da har de ikke tatt med eventuelle nye reisende som vil flyte ifra Evenes til Skagen.

 

Hadde alternativet eksistert idag hadde jeg heller sittet 2 tima i en Dash8 enn 2 tima i en flybuss på tur til Evenes. Skagen ligger 20 min buss hunna hjemplassen min

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, nord for mosjøen ?

Det er jo allerede en stor flyplass i Bodø hvor du kan hoppe på mindre fly som tar deg til Helgeland..

Sant det Anders, men det er tydeligvis ikke bra nok for enkelte ""

 

Hva slags maskiner håper de å få på ruter med en utvidelse? Dhc83 i steden for Dhc81?

 

Vell! Widerøe har nevnt at Dash8-300 vil kunne bli satt opp på en del av de rutene som eksisterer idag, sammtidig som de vil vurdere nye ruter til blant anna Trondheim og Hammerfest.

Bah, det sto ENSK, og jeg satt og tenkte på Sandnessjøen - Stokka "" *banker hodet i skjermen*

 

Men for næringslivet her oppe er målet med en slik baneforlengelse å kunne få direktefly til OSL. Noe Wif sier de ikke er intereseret i. Men jeg med flere har misstanke om at her har Konsernledelsen i SAS nede i Stockhom har kommet med noen veltalte ord til Widerøe i førkant av at de bekjentgjorde at de ikke ville starte ei slik rute, da det åpenbart vil skade SAS sine ruter ifra Evenes og Bodø.

Spørsmålet mitt var ikke av den typen jeg egentlig ventet et svar på "" Uansett, som jeg skrev ifbm baneforlengelse av Røssvoll, så kan det føre til økt kapasitet per flyvning, regulariteten blir neppe bedre, og jeg ser ikke for meg at slikt vil føre til billigere reiser for befolkningen i område (og dermed øker muligheten for at folk går for andre alternativer.) Det er av samme grunn at jeg ser på en flyplass ved Drevja som positivt, det muliggjør billigere flyreiser (det er enn grunn til at Dash8/F50/ATR42/72 ikke er vanlig blant LCC (med mindre du ser bort ifra et så utradisjonelt selskap som Kingfisher...))

En samlokalisert flyplass på Helgeland vil dekke et område på 50000 (innenfor ca en times kjøring,) og jeg ser for meg at det ville være lettere å nå ut i Norge på det viset, selv om enkelte får lengre vei til flyplassen.

 

Dette til tross for at Transportøkonomisk institutt har konkludert med at det er marked for ei slik rute. 50000 reisende i året, noe som er omlag 50% av den totlale pasasjertrafikken over ENSK.Da har de ikke tatt med eventuelle nye reisende som vil flyte ifra Evenes til Skagen.

Kan godt skjønne at slikt gjør SK mindre villige til å la WF fly fra Skagen ""

 

Hadde alternativet eksistert idag hadde jeg heller sittet 2 tima i en Dash8 enn 2 tima i en flybuss på tur til Evenes. Skagen ligger 20 min buss hunna hjemplassen min

Skjønner det veldig godt ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan tilføye at Coast Air også har vert nevnt i denne saken vedrørende denne ønska ruta til OSL. Men de aviser en slik rute om så enda mere skarpt en det WIF gjør. Og i Coast Air sitt tilfelle skjønner jeg dem, da de på en slik flygning ikke ville ha mulighet til å fylle flyet da banen ikke er godkjent for den flytypen de oppererer med ved full last.Snakker selvsagt om ATR masken til Coast Air

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...