Gå til innhold

STS-116


Christian Ramberg

Anbefalte innlegg

Det skal holdes møte om ikke så lenge om når de skal forsøke igjen, mest sannsynlig blir STS-116 forsøkt gjenopptatt på søndag. Spennende å følge nedtellingen, men synd at de måtte utsette oppskytningen selv ved T-5 and holding. Jeg håpet virkelig på en siste GO, men neida ""

 

Hører på prossessen med å shutte ned fergen i dette øyeblikk, det kan følges på www.nasaspaceflight.com .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt skuffelse her nå ja.. Men utrolig spennende å følge med.

 

I morgen er det jo meldt dårligere vær. Det verste som kan skje er at oppskytningen blir utsatt til midten av nyåret.

 

Følg også med på Sensk tv1. Der har de sending nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, pokker ta været!!

Men jeg driver og titter etter væranalyser og fremtidsutsikter, og det ser ikke direkte bra ut med tanke på dagene fremover heller. Og det kan jo, som Simen sier, føre til en enda verre situasjon.

 

Edit: Men etter å ha sjekket litt mer, ser det ut som det kan klarne opp litt mot søndag klokken 7 lokal tid FL, USA, så hvis det utvikler seg slik meterologene tror, så kan det bli veldig bra og ikke minst aktuelt med en launch innen helgen er omme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De lukket luken 01:42:42 på min PC, og avbrøt 03:36:42, så du kan jo regne selv ""

 

Legg på en liten stund, så har du omtrent tiden.

 

Jeg vil tro at hvis vi medregner precheck og preparations, så satt de i fergen i rundt 3 timer inntil launch ble avbrutt, og siden de forlot fergen rundt 04:45, så kan du si at de mest sannsynlig satt i fergen i ca 4 timer.

 

Jeg er ikke fullstendig sikker på hvilke faktorer de tar stilling til når de vurderer neste oppskytningsvindu, men avgjørelsen om når de prøver neste gang går nok for det aller meste på værutsikter fremover, de har visse regler for GO eller NO-GO. I dag var grunnen til at det var skydekke med litt for høy ceiling, og skylaget oversteg 500 fot i vertikal høyde, og når 500-regelen blir overskredet, så blir det NO-GO. I dag drøyet de avgjørelsen til siste sekund, etter å ha stått på T-5 minutes and holding i 5 minutter. Dessverre lukket dette launchvinduet seg etter disse 5 minuttene på grunn av at værutsiktene ikke ble gode i siste liten. Og som du har nevnt, en annen betingelse for når neste launch forsøkes er nok hvor ISS ligger i forhold! Jeg vet faktisk ikke, men jeg vil anta det.

 

Edit: Hentet fra et annet forum på www.nasaspaceflight.com :

 

The 24 hour forcast shows a 90% probability and the 48 hour forcast shows a 70% probability of KSC weather prohibiting launch.

 

Sunday and Monday it's 60%. Tuesday it will be 40%.

 

Fredag blir det ikke launch, neste forsøk er akkurat annonsert lørdag! Noe tidspunkt er ikke fastsatt, eller i allefall ikke offentliggjort, men det vil nok offentliggjøres snart! ""

 

Der kom det: T-0 vil være klokken 8:47:34 PM local time FL, USA.

 

Der er luken åpnet, klokken 04:30 norsk tid på forumet her, sånn at astronautene akkurat nå er på vei ut av Discovery ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...