Gå til innhold

Enkelt spørsmål om kystvakta


Jon Are Skaar

Anbefalte innlegg

Hehe, ja, jeg sier alltid P-3C, for jeg aner ikke hvilke andre modeller de har stående på Andøya ""

 

Men Lynx'en, er det Mk.84, 86, eller 88, eller hva slags modeller er det Luftforsvaret ha stående på fregattene og på Bardufoss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Anders jeg er tilbake på land etter 3 uker til havs. Du hadde meg vel på radioen torsdag, hørte du ikke en "sjøsyk" stemme ute i Malangen? ""

 

Kystvakten får støtte fra 337skv, 333skv, Lufttransport og en Fairchild Merlin som jeg ikke er sikker på hvem som flyr for tiden. Med andre ord dreier det seg i hovedsak om Luftforsvarets skvadroner men også noe sivilt. Lufttransport flyr Dornier fra Longyear og flyr kun recce i Barentshavet. Det samme gjelder Orion når den flyr for Kystvakten. 333 flyr jo også andre oppdrag enn KV, som de fleste sikkert vet. Merlinen opererer i Nordsjøen. Kystvakten leier de sivile basert på et antall flytimer årlig.

 

337 skv: vi flyr 6 stk Westland Lynx mk86, som den norske utgaven heter. En virkelig flott helikoptertype med utrolige gode manøvreringsegenskaper. Erstattes av 8 stk NH-90 etterhvert, som skal operere ut fra dagens 4 helikopterbærende Kystvaktfartøy. Dette blir et langt større helikopter enn Lynx og med en del andre muligheter. Det er det mest avanserte helikopteret som er tilgjengelig på markedet i dag, med bla fly by wire. Vi er forøvrig de eneste som driver direkte inspeksjon fra luften, med andre ord nedsetting av inspektører på fiskefartøy. 80% av våre operasjoner er i Barentshavet, og vi dekker et havområde som er 7 ganger større enn fastlandsnorge. Selv om KV er primæroppgaven driver vi med mye annet også, som foreksempel SAR.

 

Fregattene (Nansen klassen) har ikke helikopter om bord og vil vel heller ikke ha det på en stund. 334 skv er jo reaktivert som fregatthelikopterskvadron i Luftforsvaret, og skal etterhvert settes opp med 6 stk NH-90.

 

Vi trenger mye helikopterflygere i Luftforsvaret i årene som kommer. Det blir jo en del flere helikoptre både hos oss og ved 334 skvadron. Ønsker du operative utfordringer og varierte arbeidsoppgaver som helikopterflyger kan jeg garantere at dette får du ved 337 skvadron. Tenk deg Barentshavet, 50 kts vind og snøbyger og du skal ta av fra en båt i bekmørket for å fly et 2 timers tokt. Det er faktisk ufattelig tøft. I tillegg føler du at du konkret bidrar til det sivile samfunn i det daglige arbeidet. Både med resursforvaltning, tilstedeværelse, miljøforvaltning, SAR, for å nevne noe. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helitrans samarbeider med Kystvakta, men det er vell Helitrans som har hoved ansvaret når det gjelder piloter ja=) var forresten i cockpit på Kystvaktas Merlin III for to uker siden. Kjempe flott fly! men den ligner litt på en Mygg=p

 

[image]http://i83.photobucket.com/albums/j302/stili90/DSC02309.jpg[/image] [image]http://i83.photobucket.com/albums/j302/stili90/DSC02312.jpg[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fregattene (Nansen klassen) har ikke helikopter om bord og vil vel heller ikke ha det på en stund. 334 skv er jo reaktivert som fregatthelikopterskvadron i Luftforsvaret, og skal etterhvert settes opp med 6 stk NH-90.

 

Jeg bare sa fregatter fordi jeg ikke har peiling på forskjellen på fregatt og kystvaktskip osv osv, er det noe jeg ikke har peiling på, så er det skip i Marinen ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...