Gå til innhold

Her er framtidens fly!


Elias Lundereng

Anbefalte innlegg

Jeg vet virkelig ikke. Når man ser hvor konservativ luftfartsbransjen er tviler jeg på at et slikt design får noe gjennomslag. I dag er det jo fremdels folk som mener at A320 er for radikal, og det finnes selv unge deltagere i dette forumet som høres ut som 80-årige amerikanske krigsveteraner når de sier de ikke vil fly noe annet enn Boeing. Passasjerflyet bruker fremdeles designet fra 50-tallet, og mange populære flymodeller er ikke særlig nyere heller. Det er folk som kan liste opp en rekke grunner til at A380 er for dristig. Vi tok et skritt bakover da Concorde ble tatt ut av trafikk.

 

Så jeg ser ikke at en flygende vinge uten vinduer kommer til å bli en realitet med det første selv om teknologien er på plass. Om 30-50 år tipper jeg at vi fremdeles ser mange av de samme grunnleggende flymodellene som vi har i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet virkelig ikke. Når man ser hvor konservativ luftfartsbransjen er tviler jeg på at et slikt design får noe gjennomslag. I dag er det jo fremdels folk som mener at A320 er for radikal, og det finnes selv unge deltagere i dette forumet som høres ut som 80-årige amerikanske krigsveteraner når de sier de ikke vil fly noe annet enn Boeing. Passasjerflyet bruker fremdeles designet fra 50-tallet, og mange populære flymodeller er ikke særlig nyere heller. Det er folk som kan liste opp en rekke grunner til at A380 er for dristig. Vi tok et skritt bakover da Concorde ble tatt ut av trafikk.

 

Så jeg ser ikke at en flygende vinge uten vinduer kommer til å bli en realitet med det første selv om teknologien er på plass. Om 30-50 år tipper jeg at vi fremdeles ser mange av de samme grunnleggende flymodellene som vi har i dag.

 

Tror neppe noen av de store flyselskapene/produsentene av rutefly bryr seg om hva spottere på fs.no mener ser fint ut/ er bra da...

 

Concorde er tatt ut av trafikk, men erfaringene med modellen finnes jo fortsatt. Bl.a at det er altfor dyrt å bruke 4 ganger så mye fuel på 4 ganger så få pax bare for å komme frem dobbelt så fort... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den flyvende vingen så jeg allerede i "Popular Mechanics" sent på 60 tallet. Intet nytt under solen, annet en B2 bomberen. Som jeg ser det har flyindustrien en tendens til å være konservativ. Unntaket tror jeg ligger i Europa, som de engang i tiden beviste det med Concorde, og som etter min mening gjør seg gjeldende i dag med en moderne Airbus flåte. Ikke så mye nytt på utsiden, men i form av nye materialer (composites), fly by wire samt automasjon. Men jeg tror også at Boeing er i stand til (og beviste det allerede med 777) å ta igjen forspranget. Noe slikt som Concorde ser vi nok ikke igjen uansett før enten prisen går ned...eller markedet går opp.

 

Forøvrig kan man bli ganske sliten etterhvert av "Her er fremtidens..." i både blader og aviser. Gørr kjedelige artikler som bare gjentar det de sa for ca. 2 år siden uten at nytt har fremkommet. Begynner å bli temmelig forslitt og gjennomsiktig, og jeg biter ikke på det salgstrikset mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Concorde er tatt ut av trafikk, men erfaringene med modellen finnes jo fortsatt. Bl.a at det er altfor dyrt å bruke 4 ganger så mye fuel på 4 ganger så få pax bare for å komme frem dobbelt så fort... ""

Det er ikke det at Concorde ble tatt ut av drift i seg selv som er betegnende for tilstanden, men at det overhodet ikke ble gjort noe arbeid for å videreutvikle typen. og nettopp der ligger problemet:

 

Flyutvikling er så kostbart at selv en eneste mislykket lansering kan velte en produsent. Derfor satses det på å videreutvikle det trygge, med mindre og ofte usynlige forbedringer. At en produsent skal risikere hele fremtiden sitt på å lage et sci-fi-fly som ikke ligner noe som er sett tidligere, og som har en betydelig sjanse for å bli hatet av passasjerene og dermed flyselskapene, det virker utenkelig i dagens kommersielle klima.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...