Gå til innhold

Wind shear!


Eirik Mikal Aronsen

Anbefalte innlegg

Kom inn mot Bodø i sted med Boeing 737-200 i FS, og det me real world weather på. Plutselig, på final, kommer WIND SHEAR, WIND SHEAR! Også deisa jeg rett i bakken. Hva er det for noe? Og hvorfor oppstår det? Jeg erga meg grønt for det, for jeg hadde for første gang brukt INS, og var fornøyd med resultatet... Brukte for øvrig Tinmouse II sin 737.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er jo et bilde av en microburst, man kan vel på en måte si at det er windshear, men windshear trenger ikke være så dramatisk som dette. Når et fly flyr inn i en microburst vil det først få økt performance og IAS, før performance plutselig avtar kraftig og man kommer inn i sterke nedadgående strømmer, og ofte er full motorkraft ikke en gang tilstrekkelig til å holde høyden. Siden microbursts kun inntreffer i lav høyde er de ekstra farlige, mens windshear kan inntreffe på alle høyder. I tillegg kan windshear teoretisk sett eksistere i flere dager, mens microbursts varer ca ett quatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Microburst har jeg ikke lest om i teorien.

Har forståvitt fått veldig dårlig forklaring på hvordan windshear oppstår også. Selv om man vet at det er horisontale og vertikale luftstrømmer som kan gå stikk motsatt av den relative vinden, kan det være greit å vite hvordan det hele oppstår.

 

Noen som vil forklare begge termene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...