Stian Lingås Skrevet 25. november 2006 Skrevet 25. november 2006 Da var Jeg, Ivar Skaugstad, Marius Helstad og Ståle Andre Ustad trygt nede på bakken etter en "Høy puls flight" Metaren viste til at det gikk an å fly. Det gjorde det selvfølgeleig, men en utrolig urolig flight var det. Vinden rev å slet i LN-RAI (Cesna 172), men RAI klarte fint og beherske seg. Turen var fra ENVA til Orkanger hvor vi tok en titt på huset til Ståle. Vi lå på 3000 ft ca hele turen, hvor det var litt roligere luft men serdeles sterkere vind, noe som førte til at vi måtte legge flyet en god del til høyre for og holde oss på kurs. Da vi kom inn mot hommelvik ble det utrolig mye aktivitet i flyet. Ivar skallet hodet i siden mens jeg var få Centimeter fra å skalle i taket da vi pluttselig "datt" ned litt^^. Marius å Ståle hadde fordelen med å ikke være så høy. Landingen gikk egentlig veldig bra da Ivar viste godt sammarbeid med RAI'en. Jeg ble nok så dårlig men slapp å bruke spyposen Takk for en (Tja, hva skal man si? joda) Fin tur alle sammen! Siter
Marius Helstad Skrevet 25. november 2006 Skrevet 25. november 2006 Joda takker for den . Film kommer snart fra turen . Siter
Ståle Andre Ustad Skrevet 25. november 2006 Skrevet 25. november 2006 Utrolig gøy tur. Ikke sant Stian ? [image]http://home.no.net/gilmin/darlig.jpg[/image] Dakaaaj, syyyyyk? Siter
Stian Lingås Skrevet 25. november 2006 Forfatter Skrevet 25. november 2006 Neij deven Ståle! Fy Fy!! Siter
Ole-Jørgen Søberg Skrevet 25. november 2006 Skrevet 25. november 2006 Ta en søt hevn neste gang da Stian . Men ser ut som dere hadde en fin tur... og litt "luftsykdom" må man bare regne med når været var som det var. Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 25. november 2006 Skrevet 25. november 2006 Hehe! Herlig gutter! Takk for en flott tur, synd vi ikke kom oss til Nordmøre, men vi får gjøre et nytt forsøk om to uker! Stilig bilde forresten! Siter
Ståle Andre Ustad Skrevet 25. november 2006 Skrevet 25. november 2006 Får håpe værgudene er med oss om 2 uker da Siter
Stian Lingås Skrevet 25. november 2006 Forfatter Skrevet 25. november 2006 Ta en søt hevn neste gang da Stian . Men ser ut som dere hadde en fin tur... og litt "luftsykdom" må man bare regne med når været var som det var. Takk for din forståelse! Jeg er litt hypp på å høre hvordan Ivar tok hendelsen=p Nervøs? Redd? osv. Håper på fint vær da ENKB står for tur ja! Men jeg lærte en ting i dag, eller jeg fikk det lengre inn i hodet: Ha stor respekt for været! Hadde vinden vært dobbelt så sterk så tror jeg Flightsim.no ville ha hatt X antall medlemmer -4 stk. Siter
Ole-Jørgen Søberg Skrevet 25. november 2006 Skrevet 25. november 2006 Tror ikke du skal undervurdere Ivars kunnskaper om vær og vind, og hva flyet tåler. Forhåpentligvis hadde han ikke tatt dere med opp om det var uforsvarlig å fly, selv om du hadde denne følelsen der og da . Et lite fly blir ofte urolig i luften selv med mindre vind. Det er jo det som gjør det morsomt å fly småfly kontra store. Siter
Stian Lingås Skrevet 26. november 2006 Forfatter Skrevet 26. november 2006 Undervurderer ikke Ivar nei! Har da vært med han på utrolige landinger på både Gress å Asfalt! "Skills" kalles det^^ Slik som forholdene var da vi kom inn mot Hommelvik i dag, var det ikke kjempe morsomt! Men men, da har man fått opplevd det også Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 26. november 2006 Skrevet 26. november 2006 Hehe, Stian "undervurderer" meg nok ikke nei, det var flygbare forhold, men ikke værforhold som gjør at det frister om man skal opp på kosetur om du forstår hva jeg mener. Som annonsert tidligere hadde vi egentlig planlagt å fly til Kristiansund i dag. Hele tiden mens vi hadde betenkningstid nede på brakka var det flygbart vær, men valgte å ikke fly dit med fare for at man ikke kommer seg tilbake. Og ganske så vist, når vårt egentlige landings tidspunkt på Værnes var slaget var det ikke rett og slett ikke mulig å lande der for et småfly! Været skal man respektere, er man i tvil så er det ikke tvil burde være skrevet med stor skrift før alle METAR her i landet! Siter
Martin Meyer Skrevet 26. november 2006 Skrevet 26. november 2006 Skal ikke mye turbulens til for at men kjenner det veldig godt i småfly. Var det meldt FBL eller MOD i IGA'en? Siter
Tarjei Lundarvollen Skrevet 26. november 2006 Skrevet 26. november 2006 Været skal man respektere, er man i tvil så er det ikke tvil burde være skrevet med stor skrift før alle METAR her i landet! Det er en profesjonell holdning som gjør at man overlever (finnes desverre nok av eksempler på det motsatte). Forøvrig så er det utrolig hvor mye vind og turbulens det er mulig å fly i. Som ruteflyger kommer man jo borti dette ifra tid til annen, og jeg husker spesielt godt en innflyging til Haugsund i tordenvær (jeg er sikker på at vi lå inni CB'en, selv om værradaren viste klart farvann) hvor jeg virkelig jobbet for lønna. Skipperen sa hele tiden "check gideslope, check localizer", men jeg hadde mer enn nok med å holde nesa noenlunde mot land, og passe på at hjula stort sett pekte nedover ) Husker også en (eller rettere sagt to) innflyginger til Notodden. Det blåste heftig imellom fjella der, og vi måtte gå missed en gang, men fikk flyplassen i syne idet vi gikk missed, så vi bestemte oss for å forsøke en gang til. Men det gikk akuratt likedan (vi så den først når vi gikk missed og fløy over den). Så vi endte opp i Bergen igjen. Men det var heftige forhold, og skuffene åpnet seg i kabinen og redningsvester fløy rundt. Synes synd på den ene passasjeren som satt baki og holdt seg fast. Vi var dog baki og snakka med ham før forsøk nr 2 og forsikret oss om at han syntes det var ok om vi gjorde ett forsøk til. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.