Gå til innhold

Turbulent lokal tur i dag med LN-RAI


Stian Lingås

Anbefalte innlegg

Da var Jeg, Ivar Skaugstad, Marius Helstad og Ståle Andre Ustad trygt nede på bakken etter en "Høy puls flight" "" Metaren viste til at det gikk an å fly. Det gjorde det selvfølgeleig, men en utrolig urolig flight var det. Vinden rev å slet i LN-RAI (Cesna 172), men RAI klarte fint og beherske seg. Turen var fra ENVA til Orkanger hvor vi tok en titt på huset til Ståle. Vi lå på 3000 ft ca hele turen, hvor det var litt roligere luft men serdeles sterkere vind, noe som førte til at vi måtte legge flyet en god del til høyre for og holde oss på kurs. Da vi kom inn mot hommelvik ble det utrolig mye aktivitet i flyet. Ivar skallet hodet i siden mens jeg var få Centimeter fra å skalle i taket da vi pluttselig "datt" ned litt^^. Marius å Ståle hadde fordelen med å ikke være så høy. Landingen gikk egentlig veldig bra da Ivar viste godt sammarbeid med RAI'en. Jeg ble nok så dårlig men slapp å bruke spyposen ""

 

Takk for en (Tja, hva skal man si? joda) Fin tur alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en søt hevn neste gang da Stian "". Men ser ut som dere hadde en fin tur... og litt "luftsykdom" må man bare regne med når været var som det var.

 

Takk for din forståelse! "" Jeg er litt hypp på å høre hvordan Ivar tok hendelsen=p Nervøs? Redd? osv. "" Håper på fint vær da ENKB står for tur ja!

Men jeg lærte en ting i dag, eller jeg fikk det lengre inn i hodet: Ha stor respekt for været! Hadde vinden vært dobbelt så sterk så tror jeg Flightsim.no ville ha hatt X antall medlemmer -4 stk. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du skal undervurdere Ivars kunnskaper om vær og vind, og hva flyet tåler. Forhåpentligvis hadde han ikke tatt dere med opp om det var uforsvarlig å fly, selv om du hadde denne følelsen der og da "". Et lite fly blir ofte urolig i luften selv med mindre vind. Det er jo det som gjør det morsomt å fly småfly kontra store.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, Stian "undervurderer" meg nok ikke nei, det var flygbare forhold, men ikke værforhold som gjør at det frister om man skal opp på kosetur om du forstår hva jeg mener. "" Som annonsert tidligere hadde vi egentlig planlagt å fly til Kristiansund i dag. Hele tiden mens vi hadde betenkningstid nede på brakka var det flygbart vær, men valgte å ikke fly dit med fare for at man ikke kommer seg tilbake. Og ganske så vist, når vårt egentlige landings tidspunkt på Værnes var slaget var det ikke rett og slett ikke mulig å lande der for et småfly!

 

Været skal man respektere, er man i tvil så er det ikke tvil burde være skrevet med stor skrift før alle METAR her i landet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Været skal man respektere, er man i tvil så er det ikke tvil burde være skrevet med stor skrift før alle METAR her i landet!

 

Det er en profesjonell holdning som gjør at man overlever (finnes desverre nok av eksempler på det motsatte).

 

Forøvrig så er det utrolig hvor mye vind og turbulens det er mulig å fly i. Som ruteflyger kommer man jo borti dette ifra tid til annen, og jeg husker spesielt godt en innflyging til Haugsund i tordenvær (jeg er sikker på at vi lå inni CB'en, selv om værradaren viste klart farvann) hvor jeg virkelig jobbet for lønna. Skipperen sa hele tiden "check gideslope, check localizer", men jeg hadde mer enn nok med å holde nesa noenlunde mot land, og passe på at hjula stort sett pekte nedover "" )

 

Husker også en (eller rettere sagt to) innflyginger til Notodden. Det blåste heftig imellom fjella der, og vi måtte gå missed en gang, men fikk flyplassen i syne idet vi gikk missed, så vi bestemte oss for å forsøke en gang til. Men det gikk akuratt likedan (vi så den først når vi gikk missed og fløy over den). Så vi endte opp i Bergen igjen.

Men det var heftige forhold, og skuffene åpnet seg i kabinen og redningsvester fløy rundt. Synes synd på den ene passasjeren som satt baki og holdt seg fast. Vi var dog baki og snakka med ham før forsøk nr 2 og forsikret oss om at han syntes det var ok om vi gjorde ett forsøk til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...