Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Et spørsmål til dere som driver med dette på ordentlig (igjen...):

 

Ved stor trafikktetthet rundt flyplasser kan det av og til høres traffic advisories til flyene. F. eks.: "CNO1141 traffic one o'clock low, Boeing 737, report in sight." Dersom det er VFR-forhold rundt flyplassen og ATC gir ut slike advisories, hvordan forholder flyene seg til hverandre når de er på IFR (filet IFR-plan)? Er det slik at når flyene svarer at de ser trafikken så er de å betrakte som å operere under VFR og skal selv sørge for separasjon, eller er det fortsatt IFR-regler som gjelder selv om sikten er god? Kan man som ATC være lur og komme seg unna separasjonsminima på denne måten, eller er dette et stort fy-fy? Kan man på andre måter informere flyene at de er på VFR og skal selv besørge separasjon?

Skrevet

Er vel større sjangs å få de svarene du er ute etter om du spør i "pilotene svarer" "". Men jeg kan vel bidra med å vertfall oppklare litt, om det ikke gir nøyaktig svar på spørsmålet ditt:

 

Alle VFR fly og alle IFR fly i VMC har selv ansvar for å holde tilstrekkelig avstand fra andre fly, men selvsagt hjelper ATC til. Traffic-information til pilotene er advisories, eller informasjon, for at pilotene skal få bedre situational awareness. Hvor mye ansvar ATC har for å adskille trafikk fra hverandre avhenger av hvilken type airspace det er snakk om, med minimum for alle typer konrtrollert luftrom er adskillelse IFR-IFR. Hvordan ansvaret er fordelt pilot/atc i Norge kan ikke jeg svare på, men vet at det er annerledes enn her i USA. Her har jeg blitt "cleared to land, number 6", og da må jeg selv passe på å komme riktig inn i forhold til fly som bruker samme bane som meg (foran og bak meg), parallelle baner og kryssende baner. Kjempegøy!

Skrevet

Arild har forklart det meste som er å forklare her.

Men som alle andre plasser i samfundet har man respekt for "storebror", altså alle rutefly. Det er også disse som får førsteprioritet i trafikk avviklingen. Får vi som småflyr med VFR reiseplan beskjed om en 737 i området holder vi utkikk etter denne, og holder oss godt klar av denne hvis vi får øye på den. Begge fly får beskjed om at det finnes annen trafikk i området, med retning og høyde slik at man kan holde utkikk. Det er pilotene ombord i de respektive flyene som har ansvar for adskillelse i de fleste luftrom i Norge. Det finnes ètt unntak, deler av luftrommet over Oslo er et såkalt "C" luftrom. I slike luftrom er det kontrolleren som har ansvar for adskillelse mellom flymaskinene i luftrommet, uavhengig om man flyr IFR eller VFR.

Skrevet

Takk for god input. Det jeg egentlig lurer på er om separasjonsminima under IFR vil gjelde når det er VFR forhold, f eks ved høy trafikktetthet rundt flyplasser. Skal ATC fortsatt besørge 1000ft vertikal og 3(5)nm horisontal separasjon?

Skrevet

Flyr man på IFR flygeplan vil man opprettholde denne til flygeplanen er stengt eller at man varsler ATC at man vil kanselere IFR å gå over til VFR. Mine erfaringer er at fly som flyr IFR får fly tildels "fritt fram etter planen" mens fly som flyr under VFR regler må sørge for visuell seperasjon mellom fartøyene.

Skrevet

Så lenge du flyr på en IFR flygeplan følger du IFR, uavhengig om du er i IMC eller VMC. Unntaket er VFR-on-top der du flyr på VFR cruise level, har VFR værminima men ellers følger IFR. Et fly som flyr IFR kan også få beskjed om å opprettholde visuell adskillelse fra annen trafikk, f.eks. under innflyging med parallelle baner.

Skrevet
Unntaket er VFR-on-top der du flyr på VFR cruise level, har VFR værminima men ellers følger IFR.

 

Betyr det at VFR-on-top dermed kun kan flys hvis man har Instrument Rating?

Nei, men du kan fly IFR på vei opp til cruice level hvis det er et tett skylag, og endre til VFR etter at du har kommet "on top". ""

Skrevet
Arild har forklart det meste som er å forklare her.

Men som alle andre plasser i samfundet har man respekt for "storebror", altså alle rutefly. Det er også disse som får førsteprioritet i trafikk avviklingen. Får vi som småflyr med VFR reiseplan beskjed om en 737 i området holder vi utkikk etter denne, og holder oss godt klar av denne hvis vi får øye på den. Begge fly får beskjed om at det finnes annen trafikk i området, med retning og høyde slik at man kan holde utkikk. Det er pilotene ombord i de respektive flyene som har ansvar for adskillelse i de fleste luftrom i Norge. Det finnes ètt unntak, deler av luftrommet over Oslo er et såkalt "C" luftrom. I slike luftrom er det kontrolleren som har ansvar for adskillelse mellom flymaskinene i luftrommet, uavhengig om man flyr IFR eller VFR.

 

tull og tøys! VFR har like mye rett til å fly som IFR. Så "storebror" har ikke prioritet. Når det er sagt er det lettere for en liten piper å ta en 360 på downwind, enn en 737.

Skrevet
Flyr man på IFR flygeplan vil man opprettholde denne til flygeplanen er stengt eller at man varsler ATC at man vil kanselere IFR å gå over til VFR. Mine erfaringer er at fly som flyr IFR får fly tildels "fritt fram etter planen" mens fly som flyr under VFR regler må sørge for visuell seperasjon mellom fartøyene.

 

ehh det er jo det IFR og VFR betyr! Flyr man VFR er det pilotens ansvar og holde seg atskilt fra andre. Man får traffic info om dette er mulig. Dette i lufrom D. I C skal alle fly atskilles med IFR atskillelse.

 

IFR fly er det flygeleder som må holde atskilt

Skrevet

Liker du meg ikke Cato? "" Det var jo akkurat det jeg sa! "Storebror" har ikke prioritet etter boka, men på Værnes praktiseres det iallefall slik, noe som er forståelig mht. at det koster litt mer å la en 737 vente enn et småfly. Don't be so harsh! ""

Skrevet

Skal man være i pirkemodus må det vel være lettere å gjøre en 360 med en 737 med alt autopilot-mikkmakket enn en Piper der piloten selv må passe på at svingen er balansert, holde bank-angle, holde høyde, holde fart og i tillegg ofte er eneste piloten ombord, så må også snakke med ATC, ta sjekklisten som var glemt lengre ute på innflygingen osv... "" (Var jeg slem nå? "")

 

Det var vel ikke så mye galt i det Ivar sa. Fint forklart til en som kanskje ikke har så mye kompetanse(?)

Skrevet

"Det er pilotene ombord i de respektive flyene som har ansvar for adskillelse i de fleste luftrom i Norge."

 

...men dette stemmer ikke helt "" I "vanlig" luft, rundt de fleste kontrollerte flyplasser i Norge atskilles fra IFR fra IFR, men ikke fra VFR

 

VFRnatt (som egentlig ikke er lov i kontrollert luft) og Special VFR har andre regler.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...