Gå til innhold

Espen Johnsen

Members
  • Innholdsteller

    150
  • Ble med

  • Siste besøk

Om Espen Johnsen

  • Bursdag 30. nov. 3

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

Espen Johnsen's Achievements

0

Nettsamfunnsomdømme

  1. Sitter online på ENBR_APP. Hvis noen vil trene realistiske VFR-prosedyrer så er dere hjertelige velkomne! Jeg holder selv på med PPL-A og bruker prosedyrer jeg gjør når jeg flyr fra Flesland. All annen trafikk er selvfølgelig også velkommen!
  2. Takk for i aften folkens. Det var i hvert fall litt VFR-trafikk, men av en eller annen grunn bestemte mikrofonen min seg for at den ikke ville virke i dag. Det tar litt lengre tid å skrive klareringer enn å si dem, dessverre. Dersom det er interesse for å gjøre noe linkende igjen så gi en lyd. Det er artig å også trene VFR-prosedyrer.
  3. Jeg har logget meg på som ENBR_APP. Hvis noen vil ha denne posisjonen så gi meg en lyd her, så logger jeg meg på som ENBR_TWR i stedet.
  4. Booket ENBR_TWR 1600-1800 (LT) i dag. Hvis noen vil sitte ENBR_APP også så er de hjertelige velkomne.
  5. Geir Arne: Stort sett er det flyselskapene som flyr utelukkende IFR. Med vanlig PPL-sertifikat, som de som flyr småfly som regel har, kan man kun fly VFR og da kun i dagslys med mindre man har IR-rettigheter/mørkeutsjekk (det stilles dessuten andre krav til instrumenteringen av flyet dersom det skal være godkjent for IFR-/mørkeflyging). Hovedforskjellen på IFR og VFR er at under VFR kan man kun fly i VMC (Visual Meteorogical Conditions), dvs krav til sikt, skyhøyde og hvordan man flyr ift skyer (sikt>=5km, skydekke>=1500ft, ikke lov til å fly i skyer). Dersom flyplassen får værminima mindre enn VMC kan ikke VFR-fly lande der (man kan riktignok få spesiell-VFR-klarering, men denne gjelder kun i kontrollsonen rundt flyplassen dersom LTT-enheten ved flyplassen gir deg en slik klarering). Dessuten har man normalt ikke lov til å fly VFR over FL195 (19500ft m/standard høydemålerinnstilling 1013mBar). Reglene for dette finnes i BSL F, kapittel 3. De fleste flyselskapene flyr jo høyere enn dette, B737 ligger som regel på FL300 og høyere på lengre turer. Dessuten kan man under IFR fly under de fleste værforhold da seperasjon til andre fly besørges av LTT og navigasjonen av instrumenter (det er egne værminima også for IFR-flyginger, men disse er mye mindre enn for VFR).
  6. Godt å se at det er noen interesserte. Jeg har akkurat kommet hjem på ferie, så må finne ut av litt ting før jeg kan si helt sikkert når jeg sitter ATC, men jeg ser at de fleste kan søndag så det blir i hvert all et utgangspkt. Et kjapt eksempel på hvordan en tur fra og til ENBR kan foregå: Fly: FLESLAND TOWER, LIMA NOVEMBER BRAVO TANGO SIERRA ATC: LIMA TANGO SIERRA, GO AHEAD Fly: LIMA TANGO SIERRA, REQUEST START UP, EXIT CONTROL ZONE VIA LANGØY, WE HAVE INFORMATION YANKEE, QNH 1005. ATC: LIMA TANGO SIERRA, START UP APPROVED, QNH CORRECT. Her starter man som regel opp (hvis dette ikke allerede er gjort utenfor manøverområdet), foretar ENGINE RUN UP og resterende av sjekklistene (unntatt BEFORE TAKE OFF) slik at man er klar for å ta av så raskt som mulig etter at man har entret manøverområdet. BEFORE TAKE OFF sjekklisten tar man mens man taxer til rullebanen. Når man er klar: Fly: LIMA TANGO SIERRA, REQUEST CLEARANCE AND RIGHT TURN OUT. ATC: LIMA TANGO SIERRA, CLEARED VFR-ROUTE TO LANGØY, RIGHT TURN APPROVED. Fly: CLEARED VFR-ROUTE TO LANGØY, RIGHT TURN APPROVED, REQUEST TAXI, LIMA TANGO SIERRA. ATC: LIMA TANGO SIERRA, TAXI TO HOLDING POINT RWY 17. Fly: TAXI TO HOLDING POINT RWY 17, LIMA TANGO SIERRA. Når man taxer tar man resten av sjekklistene slik at man er klar for avgang. Når man nærmer seg vil man få avgangsklarering, evt må vente på trafikk skal klarere rullebanen. ATC: LIMA TANGO SIERRA, CLEARED FOR TAKE OFF RWY 17, WINDS 240 AT 8KTS. Fly: CLEARED FOR TAKE OFF RWY 17, LIMA TANGO SIERRA. Så tar man av, svinger høyre etter ca 500ft AGL, og skjærer så fort som mulig inn på VFR-ruten til LANGØY og følger denne. Over LANGØY melder man: Fly: LIMA TANGO SIERRA, AT LANGØY, 1500FT, CHANGING FREQ TO 121.0 ATC: LIMA TANGO SIERRA Her slutter kontrollsonen og ansvarsområdet til Flesland Tower. Dersom man flyr under TMA er man i GOLF luftrom hvor det ikke er krav til to-veis kommunikasjon, men det er alltid kjekt å ha kontakt med nærmeste LTT-enhet. Utenfor kontrollsonen er det FLESLAND APPROACH/RADAR som har ansvaret. Flyet endrer frekvens til 121.0 og kaller opp. Fly: FLESLAND RADAR, LIMA NOVEMBER BRAVO TANGO SIERRA, AT LANGØY, 1500FT. ATC: LIMA TANGO SIERRA (RADAR CONTACT) Så vil man f eks inn og lande igjen via MORVIK. Man er på frekvensen til FLESLAND RADAR og må endre til TOWER for å fortsette. Fly: LIMA TANGO SIERRA, CHANGING TO TOWER ON 119.1 ATC: LIMA TANGO SIERRA (SO LONG) Skifte frekvens til 119.1, og så... Fly: FLESLAND TOWER, LIMA NOVEMBER BRAVO TANGO SIERRA ATC: LIMA TANGO SIERRA, GO AHEAD Fly: LIMA TANGO SIERRA, 5 MILES NORTH WEST OF MORVIK, 1500FT, REQUEST TO ENTER CONTROL ZONE VIA MORVIK FOR FULL STOP LANDING ATC: LIMA TANGO SIERRA, CLEARED VFR-ROUTE TO KOKSTAD Fly: CLEARED VFR-ROUTE TO KOKSTAD, LIMA TANGO SIERRA Fly: LIMA TANGO SIERRA, AT MORVIK, 1500FT ATC: LIMA TANGO SIERRA Fly: LIMA TANGO SIERRA, AT KOKSTAD, 1500FT ATC: LIMA TANGO SIERRA, CLEARED TO LAND RWY 17, WINDS 230 AT 5 KTS. Fly: CLEARED TO LAND RWY 17, LIMA TANGO SIERRA. Og så er det bare taxe-klareringen når dere kommer ned. Så et par påminnelser: Hvis dere skal fly VFR (som er de prosedyrene jeg ønsker å trene), så husk på følgende: 1) Det benyttes VISUELLE referansepkt, dvs OKITO, INTEL osv ikke blir benyttet. I stedet blir KOKSTAD, KALANDSVATN, MORVIK, LANGØY osv benyttet. Ta en titt på VFR-rutene på IPPC for å finne ut av hvor de er. Hvis dere flyr FS2004 kan add on scenery være på sin plass, mens default sceneryet i FSX faktiskt er såpass bra at man navigere etter terrenget. 2) All flyging i kontrollert luftrom er gjenstand for klarering, dvs dere må spørre om klarering før dere tar av og også noen minutter før dere entrer kontrollsonen. Dersom det er mye annen "nyttetrafikk" blir som regel småflyene å vente. Dere blir da klarert til et av rutepkt i VFR-routes. Når dere er over disse og ikke har fått klarering videre MÅ dere sirkle over disse inntil ny klarering blir gitt. På VFR-routes kartet er de fylte sorte trekantene symbolet for OBLIGATORISKE meldepkt, dvs her må dere si kallesignalet deres og navnet på meldepkt, feks "LIMA TANGO SIERRA AT MORVIK 1500FT." Når dere er i landingsrunden gjelder det samme, dersom dere er klarert f eks "RIGHT DOWNWIND" og ikke lengre har dere IKKE lov til å turne base før klarering er gitt. Da skal det flys racetrack langs høyre medvindslegget. Klarering til BASE innebærer at man er klarert DOWNWIND og BASE, klarering til FINALE innebærer at man er klarert DOWNWIND, BASE og FINAL og klarering til å LANDE innebærer at man kan fly landingsrunden fullt ut og lande. 3) Alle svinger ut etter T/O foregår normalt til VENSTRE. Ønsker man noe annet må man be om det. Etter T/O og ca 500ft AGL begynner man å turne for å avskjære VFR-rutene så fort som mulig (med vinkel ca 90 grader på). VFR-rutene ved ENBR er lagt til side for rullebanens senterlinje for å få VFR-trafikk vekk fra IFR-trafikk som flyr i rute. 4) Luftrommet i kontrollsonen og TMA er klasse D, dvs det ytes kun seperasjonstjeneste mellom IFR-IFR trafikk, og ikke mellom IFR-VFR eller VFR-VFR trafikk. I disse tilfellene er det altså pilotene selv som er ansvarlig for å unngå nærsituasjoner! Hvis dere synes dette ble mye så ta det med ro! Jeg skal smøre meg godt med tålmodighet og veilede så godt jeg kan. Jeg forventer ikke at alle skal kunne dette fullt ut. Det blir uansett god repetisjon for min del hvis dere har spørsmål ol. Hvis det er flere ting dere ønsker jeg skal forsøke å forklare, så spør i vei så skal jeg forsøke så godt jeg kan.
  7. Heisann, Jeg prøvde dette for en del uker siden også, uten den helt store oppslutningen. Jeg holder på med PPL-A, er ferdig med teorien (eksamen bestått), legesjekken er OK og jeg er i gang med flytimer i Bergen. I den forbindelse tenkte jeg at jeg skulle sitte litt ATC på ENBR i helgen med fokus på VFR-prosedyrer - dette for å perfeksjonere prosedyrene før neste flytime. Er det noen som er interessert i å fly småfly med realistiske VFR-prosedyrer rundt ENBR i helgen? Gi en lyd om det er noen interesserte, ellers så gidder jeg ikke å sitte hele helgen pålogget.
  8. I tillegg kan man bruke flytypen først, atlså hvis LN-ABC er en Cessna 172 kan man få lest tilbake "Cessna BC" fra ATC. Da bruker de altså typen av fly og de to siste bokstavene. Hvis LN-ABC er en Cessna og LN-DBC er en Piper vil det altså bli "Cessna BC" og "Piper BC" for å skille dem. Hovedsaken er uansett, som Rolf Arne sa, at flyet ALLTID kaller opp ATC med fullt kallesignal ved FØRSTE OPPKALL. Deretter er ATC som avgjør hva det forkortede kallesignalet blir. Dersom det kan oppstå misforståelser ved å forkorte kallesignalet vil hele registreringsnummeret blir benyttet.
  9. I virkeligheten så må forholdene være slik at man kan se som nødvendig (minimumskravene for VMC er definert i BSL F). Jeg har derimot ikke noe imot at du flyr med GPS på FS hvis du fortsatt har lyst til å være med!
  10. Noen få presiseringer når det gjelder VFR-trafikk rundt Bergen og hvordan jeg har tenkt til å gjøre det litt senere i dag. Luftrommet rundt Bergen Lufthavn Flesland (ENBR) er klasse D luftrom, dvs at IFR-trafikk adskilles fra annen IFR-trafikk, men ikke fra VRF-trafikk. VFR-trafikk adskilles verken fra IFR- eller annen VFR-trafikk. Dette er litt viktig å være klar over for VFR-flyging: Det er altså ene og alene pilotene sitt ansvar å unngå sammenstøt både med annen trafikk og med bakken/vannet. Luftftrafikktjenesten (LTT, les: flygekontrollerne/de som sitter ATC) vil informere VFR-trafikk om trafikk som kan komme nærme, men dette vil også avhenge av trafikksituasjonen. Er det mye å gjøre så vil flygekontrolltjeneste ha prioritet foran flygeinformasjonstjeneste. Så lenge man flyr i kontrollert luftrom må man rette seg etter de klareringer og instruksjoner LTT gir. I området rundt Bergen vil dette innebære at så lenge man er i kontrollsonen (CTR, området rundt selve flyplassen) eller i terminalområdet (TMA, området utenfor kontrollsonen og over den) er det krav til å ha to-veis kommunikasjon med LTT. Når man forlater CTR og er lavere enn TMAen vil man befinne seg i ukontrollert luftrom (luftromklasse G). Her er det ikke krav til to-veis kommunikasjon med mindre man flyr inn i et trafikkinformasjonsområde (TIA) eller trafikkinformasjonssone (TIZ). Dette er områder rundt AFIS-flyplasser hvor det ikke ytes flygekontrolltjeneste, men kun flygeinformasjonstjeneste. Rundt Bergen vil dette være tilfellet for Stord (Sørstokken), Sogndal (Haukåsen), Førde (Bringeland) og Florø. Dvs si at etter å ha fløyet vekk fra CTR rundt Flesland er det ikke sikkert dere blir bedt om å kontakte Flesland Approach. Det kan hende dere bare får: "You are leaving my airspace, (radar service terminated,) frequency change approved." I slike tilfeller vil det alltid være lurt å kontakte enten Flesland Approach (dersom du er "under" Flesland TMA) eller Stavanger Control (dersom du er "utenfor" de vertikale grensene til Flesland TMA) på eget initiativ og be om "flight following." Da vil disse gi deg flygeinformasjontjeneste, dvs de vil informere deg om trafikk i ditt nærområde. Husk også at før du kan fly inn i kontrollert luftrom MÅ du inneha en klarering. Dvs, dersom du kommer fra utenfor CTR rundt Flesland og under TMAen (for Flesland vil dette si høyde 2000 ft eller lavere) MÅ du be om å få lov til å entre CTR minimum noen minutter før du faktisk krysser CTR-grensen. Du vil da få utstedt en klarering om å entre CTR via "VFR-routes light aircraft and helicopter." Dette innebærer at du må fly via noen meldepunkter. Merk at sorte/fylte trekanter er OBLIGATORISKE meldepunkter, mens hvite/hule trekanter ikke er det. Dersom du f eks får "enter control zone via LEPSØY, DRANGE AND KOKSTAD" MÅ du gi en posisjonsrapport når du flyr over LEPSØY og KOKSTAD, men ikke DRANGE hvis ikke dette er uttrykt i klareringen ("report DRANGE"). VFR-rutene har maks høyde 1500 ft. Dersom ikke noe annet er sagt i klareringen kan du ikke fly høyere enn dette på vei ut av eller inn i CTR. Men du kan selvfølgelig anmode om en annen høyde. Jeg vet dette ble fryktelig mye som kanskje blir litt forvirrende hvis dere ikke har vært borti det før, og det forventes selvfølgelig ikke at alle skal kunne dette til punkt og prikke. Grunnen til at jeg har tatt det med her er for at de som vil gjøre det mest mulig realistisk kan få gjøre det, og også for min egen læring (repetisjon). Dersom noen ser noe feil i det jeg har skrevet så kommenter gjerne dette nedenfor. Dersom du ble skremt av alt dette så fortvil ikke! Alle er hjertelig velkomne, og ta gjerne kontakt via chat når dere er logget på hvis dere lurer på noe! Så til litt VFR-prosedyrer. Her er et eks på hvordan det kan gjøres når man tar av fra Flesland, flyr ut av CTR sydover, deretter kommer tilbake til Flesland fra syd og skal lande. Fly: Flesland tower, Cessna LN-ABC, good afternoon. ATC: LBC, go ahead. Fly: LBC, request taxi to rwy, VFR-departure to the south, have information ALFA. ATC: LBC, taxi to and hold short of rwy 17, QNH 1003. Fly: Taxi to and hold short of rwy 17, QNH 1003, LBC. Fly: LBC, ready to go VFR to the south. ATC: LBC, exit control zone via LEPSØY, 2000 or below, squawk 5224. Fly: Exit control zone via LEPSØY, 2000 or below, squawk 5224, LBC. ATC: LBC, correct, winds 150 at 5 kts, rwy 17 cleared for take off. Fly: Cleared for take off rwy 17, LBC. Fly: LBC over LEPSØY 2000 ft, heading south. ATC: LBC, you are leaving my airspace, frequency change approved, so long. Så, når man skal tilbake: Fly: Flesland tower, LN-ABC, good afternoon. ATC: LBC, go ahead. Fly: LBC, is 5 nm south of LEPSØY, request enter control zone via LEPSØY to land. ATC: LBC, enter control zone via LEPSØY, KOKSTAD, 2000 ft or below, QNH 1003. Fly: Enter control zone via LEPSØY, KOKSTAD, 2000 ft or below, QNH 1003, LBC. Fly: LBC over LEPSØY, 1500 ft. ATC: LBC, roger. Fly: LBC, over KOKSTAD, 1500 ft. ATC: LBC, winds 150 at 8 kts, cleared to land rwy 17. Fly: Cleared to land rwy 17, LBC. ATC: LBC, taxi to parking. Fly: Taxi to parking, LBC.
  11. Tilbakemelding tatt fra Norwegian Eagles og dere andre. Jeg skal se om jeg får til noe på lørdag også, evt også om jeg kan sitte noe lengre på søndag. Men jeg kan ikke love noe, derfor kommer jeg foreløpig til å holde meg til tidspunktene slik det er skissert. Men for all del, hvis noen er på utenom disse tidspunktene og ser jeg sitter på ENBR så ta gjerne turen innom! Da vet dere i hvert fall hva jeg tar sikte på å gjøre! Jeg kommer til å poste et par presiseringer på denne tråden før søndag angående VFR-prosedyrer kontra IFR-prosedyrer. Så det hadde vært kjekt for de som er interessert å ta en titt innom denne tråden før dere logger på. Dersom noen har noen spørsmål så er det bare å ta kontakt. Husk de vise ordene: Og for dere andre som også er i kongens klær:
  12. Neida, Emil. Det er ikke noen hindring! Velkommen skal du være. Kim: Rapporteringspunktene er for VFR-flyging, dvs at det er visuelle referanser som gjelder. Du må altså se ut av vinduet og finne ut hvor du er og hvor du skal fly. Punktene er listet opp i AIPen, både på kartet og som egen liste med lat/lon. Da kan man taste dem inn evt, hvis man vil fly på GPSen. Rapporteringspkt refererer seg til kjente landemerker i virkeligheten. Disse er naturlig nok ikke modellert i FS, men det er fullt mulig å orientere seg på bakgrunn av fjelltopper, fjorder osv for å finne ut hvor man er i FS. Flyr du FSX er sceneryet faktisk veldig likt virkeligheten. Jeg har flydd VFR-turer der med vanlige flykart og klart fint å orientere meg uten bruk av hverken VOR, ADF eller GPS. Merk også at dette kun gjelder inne i kontrollsonen rundt flyplassen, altså i det luftrommet tårnet kontrollerer. Flyr man under Flesland TMA utenfor kontrollsonen er man i G-luftrom (ukontrollert) og kan gjøre som man vil bare så lenge man følger BSLene. :grin:
  13. Da var jeg godt i gang med PPL-A teorien, og turen har kommet til faget "Lover og bestemmelser" og "Flytelefoni." I den forbindelse hadde jeg tenkt å bemanne ENBR_TWR søndag 20. apr 18-20 lokal (16-18 UTC) for å trene VFR prosedyrer. Alle (små)fly er hjertelig velkomne. Jeg vil selvfølgelig betjene IFR-flyging også, men håper på en del VFR-trafikk. Jeg vil fokusere på å få korrekte prosedyrer. Dersom det er noen interesserte, så vil jeg be dere om å se gjennom AIP om "VFR routes light aircraft and helicopters." Jeg kommer til å benytte meg av disse rutene og meldepunktene og holdepunktene. Da er det jo en fordel om folk vet hvor de forskjellige punktene er. Er det noen som er interesserte? Gi meg en lyd! Håper det er noen som vil brushe litt opp på VFR kunnskapene sine. Dersom det er noen som vil bemanne ENBR_APP også så hadde jo det vært supert, hvis ikke så vil jeg bemanne den selv i stedet for ENBR_TWR.
  14. Noen som har noen erfaringer med ytelse når man spiller FS på Vatsim og har oppgradert til Windows Vista? Er det merkbart dårligere ytelse? Er det verdt å oppgradere fra XP, eller bør man vente litt?
×
×
  • Opprett ny...