Gå til innhold

Lite passasjerer --> større FL


Pilot1

Anbefalte innlegg

Hei.

Fant igjen et gammelt utklipp fra VG:

"Med en hastighet på opptil 1000 km/t over bakken brukte MD-87 maskinen bare én time og 15 min. på distansen.(Oslo-Tromsø)"

"(...) -Dessverre var det ikke mer enn tolv passasjerer om bord som fikk oppleve 'rekordflygningen'. DET SPARSOMME ANNTELLET PASSASJERER VAR EN AV GRUNNENE TIL AT VI RASKT KUNNE STIGE TIL 37.000 fot(11.300 meter)- og nyte godt av medvinden, sier kaptein Hagen."

Hvorfor har antallet passasjerer betygning for hvilket FL man får? Kan vel ikke være at flyet er lettere enn normalt vel?

Dette synes jeg var merkelig [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/confused.gif[/image]

Mvh

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her føler jeg at jeg må dele en histore med folket.

Jeg skulle fly hjem den 22.12.00 fra Værnes. Men på grunn av "iståke" på Gardermoen var det store forsinkelser, og det flyet vi skulle til Gardermoen med, kom seg aldri FRA Gardermoen for å hente oss. Det ble sent på kvelden, og det så mørkt ut (bokstavelig talt). Men så fikk vi beskjed om at det skulle komme et fly fra Bodø (LN-ROW), som egentlig skulle fly tomt(?) fra Værnes til Gardermoen, men som vi da fikk lov til å bli med. Vi fikk også beskjed om å skynde oss ombord, da Pilotene var i ferd med å overskride flytiden sin. Vi løp ombord, taxet avgårde relativt raskt - tok av - og jeg fikk min hurtigste tur ENVA-ENGM noensinne. Jeg tok ikke tiden, men jeg hørte kapteinen komme på høyttaleren og fortelle oss at nå fløy vi så fort som overhode mulig.

Under innflyvingen (til 01R) så vi Oslo sentrum helt fint, men da vi passerte Kjeller ble alt grått. Så plutselig så jeg noen små lys ca. 4-5 meter under oss, og så landet vi.

(Kom meg forøvrig ikke videre til Kristiansand den kvelden, og fikk overnatte på Radisson SAS på Gardermoen.)

------------------

--

simen@taraldsen.net

VBX-124

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel også derfor en gjør stepwise climbs. I første del av turen er flyet så tungt at en ikke klarer å holde stor høyde, men når fuel begynner å minke er ikke dette noe problem. Dette gjelder også med 'småfly'. Hvis jeg i mitt favorittfly, Cessna 310, fyller fulle tanker, kommer jeg ikke over ca 11000 fot, med halve tanker kommer jeg opp i 15000. Service ceiling ligger på 19000, men der har jeg ennå ikke vært [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Mvh

Karl R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ! Dette var et litt artig tema, som setter en i "mimretilstand". Jeg fløy ganske mye i Norge (som passasjer) dagene før og etter denne rekorden ble satt, og hadde en kollega som samme dag fløy Evenes - Oslo, også med SAS. Det var ekstremt sterke nordlige luftstrømmer i lufta over Skandinavia disse dagene. Jeg mener å huske at vinden var sterkest over 35000 fot, og at man for å sette rekord, hurtigst mulig måtte komme seg opp i høyde for å kunne dra nytte av vinden lengst mulig. Så i dette tilfellet hadde nok ikke antall passasjerer noe med FL å gjøre, men at med et lett lastet fly raskest mulig nådde det optimale FL for å dra maksimalt nytte av medvinden.

Selv fløy jeg søndagen etter at rekorden var satt fra Vigra til Oslo med BU, da kapteinen (en kvinnelig etter det jeg husker), opplyste av vi i 35000 fot hadde medvind på over 250 km/time. Den turen gikk også temmelig hurtig,men ble ingen rekord, for vi ble liggende i holding nord for Oslo på grunn av mye trafikk på Fornebu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...