Gå til innhold

Realistiske flymodeller


Jan-R. Storelvmo

Anbefalte innlegg

Hei!

Er det noen som har en adresse til en side hvor man kan laste ned mer realistiske flymodeller av flyene i fs 2000 pro? Det var noen som la ut en slik adresse før jul engang, men den har jeg selvfølgelig klart å miste. Noen som kan hjelpe meg? Og så må jeg bare si at flymodellene i FLY! er mer realistiske enn fs 2000 pro. Dette er spesielt når du skal lette. I fs 2000 må du lette på "backpressure" når nesa på flyet løfter seg, men dette er feil! Jeg har prøvd en ordentlig flysimulator og der måtte du holde "backpressure" når nesa løftet seg, og dra rattet enda lengre bak for å få flyet til å stige. Og for det andre så er flyene, spesielt småflyene i fs 2000 alt for stabil på horisontal aksen. Flyene skal være mye mer vinglete!

Mvh, Jan-Reidar Storelvmo

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Det eneste en kan gjøre med backpressure delen, er å trimme feil, samt justere joystick sensitivity til et minimum. Du får en høyere takeoff speed (v2), men virker mere naturlig. Når det gjelder vinglinga, er jeg utrolig skuffet over fs2000. Sett på skikkelig ekstreme vinder (gust 50kt& turbulence) og det eneste som skjer er at flyet hopper og danser som en jojo, men kommer alltid tilbake i utgangsposisjon [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/frown.gif[/image] Ingen fare for å miste kontroll. Har prøvd litt på x-plane (demo) og stikke responsen virker mer naturlig, tror jeg da. Men der er også flyene rimelig stabile - gir en full gass, med masse pitch up (og slipper stikka), vil flyet oscillere noe voldsomt men der går 'aldri' galt. Dette er synd. Sorry, kan ikke hjelpe med bedre modeller.

Mvh

Karl R Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh, at flyene skal være mere vinglete ???

Er heller motsatt, det er vanskelig og trimme et småfly i fs2000 slik at det flyr helt rett (ikke opp/ned eller banker) i flere minutter av gangen. Det er ikke noe problem irl, har flydd lange strekker uten å holde i yoken (flere minutter, når jeg tok i den igjen var det fordi jeg skulle endre kurs eller høyde).

Synes flyene i fs2k er helt "ukontrollerbare", hadde ønsket meg mere stabile fly.

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Synes det går rimelig greit å trimme til stabil flight, men det hender det kan ta litt (for lang) tid før flyet stabiliserer seg. Det jeg mente med vingling er at ved turbulens så er det kun merkbart i pitch aksen. Ingen bevegelse i roll eller yaw, med fare for å miste kontrollen. Jeg ANER ikke hvordan dette forholder seg i virkeligheten, men jeg tipper at det å fly i tordenvær forholder seg MYE værre enn det det gjør i fs2000. Har riktignok opplevd fra 160kts til 60kts på under sekundet, men flyet fløy like greit det (Maxview Cessna 310). Jeg tipper at 'virkelige' piloter må _SLITE_ for å opprettholde flybar attitude, mens i fs2000 holder det å slippe stikka - lite realistisk [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/frown.gif[/image] (Tror jeg). Høyde justerer jeg vanligvis ved throttling og trimming.

Vet at småfly kan være til de grader stabile i virkeligheten (ikke sammenlign med treghet i store fly), og at de faktisk VIL rette seg opp. Selv om småfly skal være meget følsom for input. Men synes altså at ting blir totalt urealistiske, i hvertfall under ytre påvirkninger som vind.

Mvh

Karl R Pettersen (som håper på snarlig flytur med instruktør).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke flydd så mye i turbulens irl, men noen turbulente flyturer har jeg da hatt [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Spesielt på min første soloflyging vekk ifra feltet havnet jeg i en vanvittig turbulens på en fjellstrekning mellom Nordagutu og Siljan i 2500 fot. Hele flyet ristet og skalv SKIKKELIG, kart som lå i høyresetet flyttet seg og datt i gulvet, men flyet (c172) var ikke særlig "ustabil", jeg måtte gi den hyppige input, men tror neppe den ville ha kommet ut av kontroll om jeg ikke hadde gitt den input heller (uten at jeg vet det [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]).

Mulig andre har mere erfaring ifra flyging i turbulens med mindre fly ?

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen reallife erfaring med flyging, men har en kommentar på FS2K.

Autopiloten er noe av det meste sørgelige jeg har sett på lenge. Den sliter jo som bare det for å holde pitch, fart, og vingene rette (og ikke nødvendigvis alt på en gang eller i vanskelige forhold) [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/mad.gif[/image]

Dette er egentlig hovedårsaken til at min nyeste medlem i FS familien får vike for Fly!

------------------

Gisle

LN-GAA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal snart ut på en liten test-tur med C172, så kanskje jeg lærer meg litt hvordan fly egentlig oppfører seg, altså i virkeligheten. Har du lappen nå Tarjei? Hvor mye kom den på?

Autopilot fungerer bra hos meg og, men mulig dreamfleet's versjon av autopilot på C172 er bedre enn orginalen (selv om den ikke er så funksjonabel). Bruker den som regel kun til å holde høyde mens jeg leter etter 'landemerker' under vfr-turer. Det var faktisk mulig å navigere etter veikart i det nye holland sceneryet, runkjøringer, MASSE elver, og kryss, morro [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Mvh

Karl R Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

Hvordan flyet oppfører seg i virkeligheten får du snart testet ut etter hva jeg forstår [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Flyet er overraskende stabilt vil du merke, ellers ikke så mye og si.

Autopilot finnes ikke på de 172'ene jeg har flydd, men det finnes mange forskjellige versjoner av autopilot. Den som er på dreamfleet sin er nok av de mest avanserte for denne flytypen [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Har desverre ikke sertifikatet enda pga mye drittvær i det siste (etter planen skulle jeg hatt det nå), men om været blir bra i neste uke blir jeg ferdig med flytimene da, og kan forhåpentlig ta oppflyging påfølgende uke. Den totale prislappen kommer vel på rundt 60.000,- kr. (men det er vel bare blåbær mot hva jeg må ut med videre [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] )

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får si som Ingrid Espelid Hovig sier - Å guuuud kor eg gledar meg [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Har flydd en del (C172) mens jeg gikk på ungdomsskolen, og begynte med 'lappen' da, men gikk lens for lommepenger før telefonikurset [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/frown.gif[/image] Var visst den yngste eleven de hadde hatt, tror jeg var 14-15 år, og ENNÅ ikke kurert for flygalskap [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Har lånt meg noen bøker av han jeg jobber med som nettopp har tatt lappen, men synes det ser rimelig vanskelig ut. Navigasjon i militæret var SÅ mye lettere - "så i lende", men det går vel greit. Må vente til økonomien bedrer seg før jeg evnt setter i gang.

Finnes det skolefly med autopilot? Den i dreemfleet er nok for avansert i forhold til virkelige ja, men er i hvertfall mer realistisk enn den i standard (fs2000) C172.

Akk ja, det været. Ut med videre? Har du tenkt videre utsjekking (natt, sjø osv), eller kanskje mer på MANGE turer? [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Hva ligger leieprisen på når du er ferdig skolert, og vil ta noen landingsrunder f.eks? Fuelpriser? (Forsikring?)

Mvh

Karl R Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, penger kan være et problem ja, man bør sette opp budsjett og sikre finansieringen på forhånd slik at du kan ta timer uten stopp når det først løsner. Men før du begynner med timer bør mesteparten av teori være unnagjort. Teori er det som er "hardt" (selv om hardt, jeg har sett på ATPL teorien, DEN er hard den [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]). Flygingen er motiverende og morsom.

Med videre så tenker jeg på CPL, ATPL, IR, MULTI og MCC som man trenger før man kan sette seg bak spakene hos Braathens og alle andre flyselskaper. Regner vel med at 500.000 rundes "uten problemer".

Flyleien videre er 650-1000 kr timen avhengig av flymaskin. Fuel og forsikringer er inkludert (eier betaler det). For den 172'n jeg flyr nå betaler jeg 650,- i timen (710 for en som har 180HK motor). Har en flott maskin (ikke cessna) i sikte som er i privat eie ved en flyplass ikke så langt herfra, men siden leieavtale ikke er i havn der enda vil jeg ikke si hvilken maskin eller hvilken pris (det blir mere enn for 172'n sånn i penger, men maskinen er MYE MYE kulere/bedre/penere og ikke minst kjappere enn 172).

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda det finnes, som Christian sier, billigere fly enn de jeg flyr. Men det ville kostet meg ihvertfall 10000 kr og bodd i oslo mens jeg tar timene, så jeg kunne liksegodt bli her oppe [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Som en generell regel kan vi si at du bør regne med 50-55.000 for PPL/A, får du det billigere er det flott, bedre å regne for mye enn for lite [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

(er endel ekstra som kommer i tillegg til timer / teori også, bla rundt 3000 for oppflyging + sertifikat, landingsavgifter om du lander på steder hvor flyet du flyr ikke har årskort / avtale osv osv ).

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tarjei Lundarvollen skrev:

 

Med videre så tenker jeg på CPL, ATPL, IR, MULTI og MCC som man trenger før man kan sette seg bak spakene hos Braathens og alle andre flyselskaper. Regner vel med at 500.000 rundes "uten problemer".

Jeg har bruker ca. 150 000, for å fly opp til CPL, MULTI, IR og INSTR. Da har jeg også ATPL teorien i boks. Såvidt jeg vet koster et MCC kurs ca 30 000 i Danmark, men hva skal du egentlig med det?

Det eneste stedet jeg har hørt om der du bruker gastronomiske summer som 500 000- 800 000 er i Bardufoss.

Hilsen Stian

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger jo også PPL (som jeg øyeblikk er ferdig med nå), du trenger endel flytimer for å fly opp til CPL, IR og MULTI (200 timer er vel ikke så pesimistisk, og bare de koster godt over 100k).

ATPL kurset koster endel (og jeg vil ikke ta dette som brevkurs, det blir for hardt for meg).

MCC kurs må du ha for og fly for de fleste flyselskaper, og det er STOR fordel om du har dette kurset.

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kveldens anbefaling:

Søk Luftforsvarets Flygeskole,kommer du inn får du en glimrende flygerutdannelse med god lønn,og du slipper å tenke på nedbetaling av lån den dagen evt.er så heldig å få en jobb.Prisen er selvsagt 12 pliktår,men når du er ferdig med plikttjenesten har du det beste utgangspunktet for å få jobb sivilt.(og lønna underveis er god.......)

Det er verd å gjøre et forsøk!

hilsen

Hans Petter

------------------

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Søkte Luftforsvaret i år jeg. Fikk alle papirene i retur med den begrunnelse at de ikke skal utdanne flygere i 2001/02. Dette på grunn av budsjettkutt og at de utdannet for mange flygere i fjor.

Tarjej: ATPL, kurs via brevskole er ikke for hardt. Jeg tok kurset via "brevskolen for alle" etterfulgt av 3 uker intensivkurs på Kjevik. Det krever at en leser en del, men det er fult overkommelig dersom en er interesert.

200 timer koster nok en del, dersom du skal betale alle flytimene selv. Jeg har vært så heldig å få slepe seilfly. Får mange timer gratis! Logget rundt 300 timer i fjor. Betalte ikke mange av disse selv.

Stå på!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...