Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du har nylig fått flysertifikatet, det er pent vær og du har planlagt en times flytur til en annen by for å spise lunsj, man fortsatt i ”skole” modus, og utvendig inspeksjon gjøres nøye, heldigvis.

 

Det var en tidlig morgen, måtte streve meg litt ut av senga, men tanken på at man om noen timer var en-route til en annen by gjorde det litt lettere å stå opp denne dagen. Straks etter at frokosten hadde forlatt fatet ble jeg hentet av noen kompiser, praten gikk løst og livlig på vei ut til flyplassen, og som med alle ”førstegangspassasjerer” i småfly ble det litt snakk om hva som ville skje om motoren kom til å stoppe under flygning..

 

Etter å ha undersøkt at det ikke var noen utestående anmerkninger, og at ettersyn journalen var àjur gikk vi ut for å trekke flyet ut av hangaren. Alt så bra ut, og runden med Daglig Inspeksjon ble påbegynt mens jeg brifet passasjerene om hva jeg holdt på med. Gikk for å hente trappestigen som stod plassert inne i hangaren, satte den på forsiden av den høyre vingen på vår C172. Tok ”dipstick” test og sjekket at lokket satt trygt på. Gikk ned igjen, plasserte stigen foran venstre vinge, klatret opp og ble stående med et litt forskrekket ansiktsutrykk.. Passasjerene spurte naturlig nok hva som var galt, svaret ble: ”Ehhh, vi mangler et fuel lokk..”. De lo lett, og det var tydelig at de ikke trodde på meg, ikke før jeg påpekte det igjen med et litt mer alvorlig utrykk i ansiktet.

 

Vi gikk inn for å sjekke hvem som hadde fløyet før oss, og etter litt småregning viste det seg at hele to piloter hadde vært ute å fløyet før oss uten bensin lokk! Heldigvis hadde begge vært korte turer på under 40 minutter, uten lokket hadde bensin selvfølgelig forlatt tanken, noe som tilsvarte et bensinforbruk på nesten 60 liter i timen! Det var tydelig at de som hadde fløyet før meg kun hadde sjekket i loggboken om hvor mye bensin som var igjen, uten å ta en visuell sjekk. Hadde jeg også vært litt ”sløv sinn” og skjebnen hadde spilt mot meg kunne jeg nok hatt en stygg ulykke på samvittigheten nå. På takene var det rundt 80 liter igjen, som under normal flygning ville gitt oss 2 timer og 40 minutter flygetid. Men hadde vi gitt oss av gårde uten bensinlokk ville vi etter 1 time og 20 minutter fått en ganske så stygg overraskelse!

 

Resultatet ble at vi lånte tanklokk fra en annen C172 i klubben som hadde blitt satt på bakken grunnet manglende luftdyktighetsbevis, fulle tanker og en fantastisk dagstur med mye moro!

 

Husk alltid å gjøre en grundig inspeksjon av fartøyet før du drar ut å flyr, det er bedre å lande 10 minutter for sent inn i neste flygers booking enn at ledelsen i flyklubben får en telefon fra hovedredningssentralen om at flyet ikke kommer tilbake.. Stol aldri på at alle tall i flyets loggbok stemmer, regn gjerne over to ganger mht. gangtid. Ikke regn ut hvor mye fuel du har igjen i tankene, selv om det var du som brukte flyet sist, sjekk alltid visuelt med dipstick!

 

En god og nøyaktig inspeksjon av fartøyet fører til en tryggere og mer behagelig flytur, man kan aldri alliere seg mot at en flymotor skulle stoppe under flygning, men man kan gjøre mye for å minske muligheten betraktelig! Et knust bensinlokk fant vi for øvrig igjen ved bensinpumpa, men hendelsen bak dette får vi nok aldri vite.

Skrevet

Var godt at du var så nøye da, bra dere fikk en flott tur ""

 

Kunne du forklart litt mer hva dipstick er, for oss som ikke har begynt på PPL helt enda?

Når jeg var ute å fløy, sjekket jeg ned i tankene om det var bensin der, og om lokket satt på, men brukte ikke noe form for redskap annet enn en liten kopp for å ta "tisseprøve" av bensinen på undersiden av hver vinge.

Men sjekket naturlighvis både i loggbok og målere i cockpit.

Skrevet

Dipstick går ut på at man har en pinne/måler som viser forskjellige hakk for hvor mye bensin man har i tanken. Når man stikker den helt i bunn av tanken vil man kunne lese av hvor mye bensin man har i den aktuelle tanken.

Den "tisseprøven" du snakker om kaller vi å "draine".

Dette gjør vi for å bli kvitt evt. vann som skulle befinne seg i bunn av tanken. De små hullene ligger altså på det laveste punktet på tanken, og siden vann er "tyngre" enn bensin legger vannet seg der.

Det er ikke nok med å bare ta tisseprøven, man må også lukte på.. ""

Skrevet

Ok, I see ""

 

Draining gjorde vi bare fra motoren, tro i en stick rett ved siden av olje pileren om jeg ikke tar helt feil, da pisser den ut rett under motoren.

Om jeg ikke tar helt feil, så drainet vi ikke under vingene, vi tok en liten kopp med en pinne på, samlet litt bensin oppe i den koppen og luktet på den, samt så etter om det var vann i bensinen. Det var nemlig ikke det, men om det hadde vært det, drainer man da direkte fra vingene da, for da kan det umulig hjelpe å draine fra motoren?

 

Det er vel mest sannsynlig kondens som gjør at det samler seg vann i bensinen, så man anbefaler jo faktisk å fylle opp tanken før man setter flyet til hviling for å unngå dette best mulig.

Skrevet

På C172 er det en drain under motoren, og en under hver vinge helt inne ved dørene.

 

Man drainer normalt ifra alle tre.

 

Man kan sjelden fylle opp tankene helt for da er det stor sjans for at det blir for tungt neste gang man skal avgårde (og spesielt på store fly).

 

På store fly finner man normalt også nesten alltid vann eller andre ulumskheter i drivstoffet, og det er derfor man drainer. Så om det samler seg noen dråper vann så er ikke det verdens undergang.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...