Gå til innhold

Concorden ska fly igjen


Erik Hosle

Anbefalte innlegg

Kanskje Michael Brendås har noe å si om dette???Har du det ""?

Heh, også drar dere meg inn igjen""

 

Har nok ikke så mye å tilføye her og nå, da svært lite på dette prosjektet er definert, det er foreløpig bare et konsept.

 

Vel, artikkelen refererer til overlydsflyet som Japan og Frankrike prøver å få igang et samarbeidsprosjekt på. En kan lese mer her: http://www.hangar.no/articles/1295/1/Take-off-i-2017/Ikke-like-hurtig-men.html

Så mye mer konkret er nok ikke kjent enda.

 

Kan ikke helt se at det kan ta av i 2017, et slikt prosjekt trenger nok mye mer enn 11 år på å bli realisert, for å ikke snakke om hvor mye penger det er snakk om, en kan fort passere 10mrd dollar på et slikt prosjekt... Dessuten er antallet maskiner en kan produsere begrenset, slike prosjekter er og blir prestisjeprosjekter, med mindre de greier å få driftskostnadene betraktelig lavere enn det dagens passasjerfly tilbyr. Å hevde at de skal bruke 85% mindre fuel per nm enn dagens fly kan jeg ikke være så veldig mye mer enn en drøm...

 

At de tenker på å cruise på rundt mach 1.7 er at en brenner betydelig mindre drivstoff ved denne hastigheten sammenlignet med mach 2, samtidig mengden drag en opplever faller betraktelig idet en passerer mach 1.5. Ikke en dum idé.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg så et program om Boeing på Discovery Channel sa de opptil flere ganger: "this plane can go supersonic".

Eller noe lignende.

En 747 eller A380 kan bryte lydmuren under litt spesielle omstendigheter, om de dykker feks, men det betyr ikke at de har godt av det, ei heller de som er innvendig... Sonic Cruiser var tenkt å cruise på mach 0.95-.098, og hadde nok greid å komme seg uver mach 1 uten noe særlig problemer med tanke på hvordan den var designet, en større del av luftstrømmen rundt flyet enn på noe annet passasjerfly ville uansett ha vært supersonisk. Men ville den ha cruiset til vanlig i mach 1+, nei, idet nesa og leading edge på vingene begynner å danne sjokkbølger fyker luftmotstanden til værs, for å ikke snakke om lydsignaturet til maskinen på bakken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...