Gå til innhold

Surface analysis 06 UTC


Agnor Bertheussen

Anbefalte innlegg

ja, beklager. Jeg var litt kjapp der, men du finner mye på et søk allá: "weater surfaceanalysis symbols" på google.

Jeg kan kanskje tenke meg til hva noen av de betyr, men er ikke sikker, så jeg holder klokelig kjeft.

Eller..? De tallene er satt opp i sirkel rundt en målestasjon. I midten av de er det en sirkel, det må være solen og og du ser den eller ikke.delvis skyet etc. Rundt "solen" står andre måleverdier, og skyer i forskjellig høyde. De tre strekene ute på kysten er jeg ganske sikker på betyr tåke.

Ble interesert selv nå, og søker litt videre.

Hvor fant du denne analysen??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kun vært borti den amerikanske varianten, så er litt usikker på et par tall. Men sirklene er målestasjoner, med målte verdier rundt. En liten forklaring, er særlig usikker på venstresiden

[image]http://armosolution.net/bilder/dekoding.jpg[/image]

 

EDIT: Ser jeg har glemt den siste 0., vil tro det er nedbør siste 6 timene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linken http://www.weathergraphics.com/dl/wxchart.pdf gir en (nesten) fullstendig dekoding av den såkalte stasjonsmodellen som plottes på synopkart.

 

Dette er imidlertid en amerikansk utgave. Eneste forskjell er på Wind Speed - den oppgis i knop og ikke i miles som det står på plansjen, samt Visibility (sikt) som har en helt spesiell dekoding:

 

00 -- less than 0.1 km

01 -- 0.1 km

02 -- 0.2 km

...

50 -- 5.0 km

56 -- 6 km

57 -- 7 km

...

80 -- 30 km

81 -- 35 km

82 -- 40 km

83 -- 45 km

84 -- 50 km

85 -- 55 km

86 -- 60 km

87 -- 65 km

88 -- 70 km

89 -- greater than 70 km

 

If Ship observations:

90 -- less than 0.05 km

91 -- 0.05 km

92 -- 0.2 km

93 -- 0.5 km

94 -- 1 km

95 -- 2 km

96 -- 4 km

97 -- 10 km

98 -- 20 km

99 -- greater than 50 km

// -- missing

 

Hilsen Olav (meteorolog)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike kart så i alle fall litt spennende ut og ser ut til å gi en bra mengde informasjon. Noe som også er spennende er de såkalte "Significant weather charts" med fronter og små spesialvarsel inntegnet.

 

Takk for så mange fine tips, alle sammen!

 

Sjekket ut siden, Olav. Nøyaktig det svaret jeg var ute etter. Fin hjelp i dette! Skal sette meg ned og lese litt på den forklaringa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linken http://www.weathergraphics.com/dl/wxchart.pdf gir en (nesten) fullstendig dekoding av den såkalte stasjonsmodellen som plottes på synopkart.

 

Dette er imidlertid en amerikansk utgave. Eneste forskjell er på Wind Speed - den oppgis i knop og ikke i miles som det står på plansjen.

 

Veldig flott oversikt! Men plansjen er nok litt utdatert, for dem bruker knots på Surface analysis kartene i USA også nå (knots i alle værobservasjoner).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...