Gå til innhold

Hvor realistisk er egentlig flysimulatorer?


tomkrist

Anbefalte innlegg

Tenk dere, jeg sitter på en Boing 737-400 BU131 på vei fra Bodø til Trondheim. Det er ettermiddag og jeg har nettopp fått servert min kaffe nr 2. Så skjer det utenkelige: Flyvertinnen kommer likblek ut fra kabinen og spør: Er det noen av dere som er flygere? Begge pilotene våre har kollapset.

Der sitter jeg, med kanskje 12 års erfaring med flyving, en lidenskapelig hobby, men ett lite men: Kun på flysimulatorer.

Ville jeg, ved hjelp av geleiding klare å lande ett slikt fly? Eller ville jeg føre alle de 90 passasjerene til den sikre død?

Hva tror dere? Sånn prosentvis? Selv tipper jeg at jeg ville ha kansje 40 % sjangse på å klare å lande trygd...

T.K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hey.

Har tenkt mye på det samme. Lurer litt jeg også. Men jeg tror at med litt autopilot-hjelp, ville du klare å redde passasjerene fra døden. Kanskje ikke den mykeste landingen, men såpass at ingen hadde dødd liksom. I sommer var jeg i Tyskland. Der, på en liten flystripe, var det såkalt rundflyging. Det kostet litt penger for å bli flydd rundt i området med en Dimona (lite småfly med litt mindre performance enn Cessna 172). Piloten som var meget hyggelig spurte om jeg var interessert i flyging. Jeg som har flydd simulatorer i flere ca 4-5 år, sa ja. Han ble enda sikrere da jeg sa hva han gjorde under siste checklist før takeoff. Da han hadde taxa ut til rullebanen og stilt nesa nedover, sa han til meg: Now, you do the takeoff. Han sa rotate speed, og avgårde drog vi... Jeg fløy selv hele turen på ca 10-15 min, og landet flyet trygt etterpå. Det var faktisk ikke så veldig forskjellig fra simulatorer, bortsett fra at det var MYE freshere! Nå var ikke flyet veldig vanskelig å fly da. Det var liksom bare å dra til seg stikka rett før touch down og vente på kontakt mellom hjul og betong mens stall hornet hylte. Taxa flyet til park etterpå. Hvis noen vet åssen man legger ut bilder her, kan jeg finne et bilde av flyet for de som ikke vet hvordan det ser ut. Men vet ikke hvordan jeg ville klart meg i en svææær Boeing........

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan huske for nogle år siden, hvor Danmarks Radio lavede et program, hvor man kunne få et ønske opfyldt, der var der en fyr der fik en tur i en MD-80 simulator. Om han havde simulator erfaring kan jeg ikke huske, men i så fald har det ikke været over FS4/FS5

Han fik en times flyvning og bagefter sagde lederen at "Det ville nok tage nogle uger før flyet kom på vingerne igen efter den landing, men på jorden kom han da, og ingen var kommet til skade."

Jeg snakkede engang med en flymekaniker om netop realismen i flysimulatorer, og han havde prøvet en MD-80 simulator, og han sagde at de FS ikke var helt ved siden af.

Så du kan nok godt redde alle de andre passagerer, bare pas på med for meget kaffe så du ikke ryster på hænderne. :-)

Happy Landings

Peter

------------------

N 57 02 70

E009 55 25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du hadde vel hatt større sjanse enn en uten erfaring i det hele tatt. -Men vi må innse at det vi driver med er seriøs moro. Skrittet fra en ordentlig multimilliondollar sim til ordentlig fly er kort - men fs2000 FLY! osv til ordentlig fly er altfor lang.

Tenk deg en bilsimulator/motorsykkelsimulator perfekt "cockpit"og scenery. Du har aldri kjørt bil før, men har kjørt Oslo -Stavanger 100 ganger på simulatoren. Tenk hvordan det hadde vært å starte i Oslo i en ordentlig bil. Kjenner igjen rattet -speedometer -gearstang og sceneryet. Hvor langt hadde du kommet?

En bilsimulator "cockpit" vil sikkert være 90% korrekt i bruk/systemforståelse. FS2000 er max 5% (737.

PC simulatorer er mer en illusjon enn simulator. Men det er skikkelig moro og spennende for det!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...